• whisla

    Nya Natural cycles-användare (2017)

    Hej!
    Jag har sökt efter trådar för Natural cycles-användare som börjat med detta i år (2017) utan att lyckats. Så tänkte starta en ny tråd för oss som börjat i år oavsett om man vill bli gravid eller om man vill använda detta som preventivmedel.

    Själv har jag kommit till insikten att jag inte vill stoppa i mig en massa p-piller längre. Jag och min man har inga planer på att bli gravida just nu, men blir vi det så är det ändå välkommet!
    Jag slutade med mina piller för en vecka sedan och ska börja mätningen imorgon.

    Här kan vi dela våra erfarenheter, funderingar och frågor som dyker upp längs vägen. Hoppas vi blir ett litet gäng!

    <3

  • Svar på tråden Nya Natural cycles-användare (2017)
  • Snowflingan

    Hej!

    Jag ska också börja tempa imorgon haha, termometern kom idag! Just nu fram till i början av januari så ska jag och min fästman skydda oss pga av en lång resa men sen så smäller det! Vi har gjort 2 försök än så länge men pga zikaviruset satte vi bebisverkstaden på paus tills vi kommit hem och testat oss så vi inte har viruset :)

  • Anonym (W)

    Hej! Tänkte också börja med NC Jag har provat ALLT och får inte äta Östrogen och blir knäpp av hormoner, har kört med kondom länge men känner att det tar bort det "spontana härliga" med sex. Skulle jag bli gravid så är det väldigt välkommet, det tycker både jag och sambon, men det känns ändå läskigt med NC. Är det verkligen säkert?! Haha jag är ett kontrollfreak i grund och botten :P

  • Anonym (Alohomora)

    Jag började med NC i mars, efter uttag av p-stav!

    Min mens har dock varit väldigt seg på att komma igång, så har inte fått ordentlig koll på mina cykler än - min basal-temp hoppar helt bananas :o

  • Anonym (W)
    Anonym (Alohomora) skrev 2017-10-02 08:36:36 följande:

    Jag började med NC i mars, efter uttag av p-stav!

    Min mens har dock varit väldigt seg på att komma igång, så har inte fått ordentlig koll på mina cykler än - min basal-temp hoppar helt bananas :o


    Ok, ja de kan ju ta ett tag innan mensen kommer igång "på riktigt" efter att man använt preventivmedel. Men vad menar du med att termometern hoppar? :O

    Jag funderar på att beställa 1 år +temp nu. Kmr förmodligen vilja börja att försöka få barn om cirka 6 mån, men då kan man ju använda NC i det syftet :D
  • Anonym (Alohomora)
    Anonym (W) skrev 2017-10-02 10:56:28 följande:

    Ok, ja de kan ju ta ett tag innan mensen kommer igång "på riktigt" efter att man använt preventivmedel. Men vad menar du med att termometern hoppar? :O

    Jag funderar på att beställa 1 år +temp nu. Kmr förmodligen vilja börja att försöka få barn om cirka 6 mån, men då kan man ju använda NC i det syftet :D


    Har gått över ett halvår nu, så börjar bli rätt orolig :(

    Temperaturen ska ju följa en viss kurva, lägre temp innan ägglossning, sen höjs den vid ÄL och ska stanna i högre läge fram tills mens då den sjunker igen. Men min flukturerar väldigt mycket - hoppar upp och ner från dag till dag känns det som? "/
  • Anonym (W)
    Anonym (Alohomora) skrev 2017-10-02 13:46:49 följande:

    Har gått över ett halvår nu, så börjar bli rätt orolig :(

    Temperaturen ska ju följa en viss kurva, lägre temp innan ägglossning, sen höjs den vid ÄL och ska stanna i högre läge fram tills mens då den sjunker igen. Men min flukturerar väldigt mycket - hoppar upp och ner från dag till dag känns det som? "/


    Jaha! Men nej va trist visst att det kan ta ett tag men efter ett halvår så borde ju kroppen vara i någorlunda fas.. men tar du tempen samma tid varje dag?? Man fick väl ändå ta tempen + - 2 timmar från ursprungstiden, men det kommer nog bli det svåraste kan jag tänka mig. Jag går ju upp runt 5.30/6.00 på vardagar men sover gärna till 9.00 på helgen :/
  • Snowflingan
    Anonym (W) skrev 2017-10-03 07:48:59 följande:

    Jaha! Men nej va trist visst att det kan ta ett tag men efter ett halvår så borde ju kroppen vara i någorlunda fas.. men tar du tempen samma tid varje dag?? Man fick väl ändå ta tempen + - 2 timmar från ursprungstiden, men det kommer nog bli det svåraste kan jag tänka mig. Jag går ju upp runt 5.30/6.00 på vardagar men sover gärna till 9.00 på helgen :/


    Du kan inte sätta larm på 5-6, ta tempen och sen somna om då? :)
  • Anonym (Alohomora)
    Anonym (W) skrev 2017-10-03 07:48:59 följande:

    Jaha! Men nej va trist visst att det kan ta ett tag men efter ett halvår så borde ju kroppen vara i någorlunda fas.. men tar du tempen samma tid varje dag?? Man fick väl ändå ta tempen + - 2 timmar från ursprungstiden, men det kommer nog bli det svåraste kan jag tänka mig. Jag går ju upp runt 5.30/6.00 på vardagar men sover gärna till 9.00 på helgen :/


    Jag tar samma tid (+/-) två timmar varje dag, sätter alarm på helgen, tempar, och somnar sedan om igen! :)

    Tycker också att det borde ha stabiliserats nu, ska ringa vården och höra mig för! :) Men vet inte riktigt vart jag ska vända mig? 1177, MVC, vårdcentralen, gynekolog-mottagningen? "/
  • Anonym (W)
    Snowflingan skrev 2017-10-03 08:42:44 följande:

    Du kan inte sätta larm på 5-6, ta tempen och sen somna om då? :)


    Jo jag får nog göra det isåfall, de lär ju vara värt det
    Anonym (Alohomora) skrev 2017-10-03 09:00:09 följande:

    Jag tar samma tid (+/-) två timmar varje dag, sätter alarm på helgen, tempar, och somnar sedan om igen! :)

    Tycker också att det borde ha stabiliserats nu, ska ringa vården och höra mig för! :) Men vet inte riktigt vart jag ska vända mig? 1177, MVC, vårdcentralen, gynekolog-mottagningen? "/


    Ja det låter som en bra idé att ringa vården! Frågan är ju somsagt vem man ska ringa... jag drar mig alltid för att ringa, har stött på alldeles för många arroganta som bara skickat runt en :/ men skulle gissa på att börja med gynekologmottagningen, och se vad dom säger. Dom ska ju trots allt kunna sånt där! Lycka till
  • Ohoj3

    Jag använde denna som preventivmedel och blev gravid trots att jag följe instruktionerna nitiskt. Värdelöst som preventivmedel och hämskt att de marknadsförs som detta.

Svar på tråden Nya Natural cycles-användare (2017)