• Äldre 27 Sep 17:07
    5671 visningar
    5 svar
    5
    5671

    Hjälp!!

    Vad äter era tvillingar på natten ett år gamla ca? Barnen har precis slutat med ersättning och det är svårt att få flickan att äta någon riktigt mat på dagen. Grabben äter gärna vanlig mat, han har även ändrat beteende och är mycket mera trotsig och vill gärna äta själv fast han inte riktigt kan. 

    Vi har även svårt för vår bvc sköterska då hon verkar försköna allt och inte riktigt förstår oss och det känns inte som vi ens vill kontakta henne längre. Allt verkar vara så självklart för henne och vi skall ju kunna detta:( 

    Hälsningar 

    Trötter

  • Svar på tråden Hjälp!!
  • LFF
    Äldre 6 Oct 15:21
    #1

    Vid ett års ålder fick de fortfarande ersättning på natten, enda gången de åt ersättning. Innan sängdags fick de välling och sen hade vi ersättning på natten vid behov. Samma med vännens trillingar, snart 1,5 år. De får välling innan läggdags och sen ersättning om de vaknar och är hungriga på natten.

    Pojken är inte trotsig utan det är precis som det ska vara. De ska vilja försöka äta själva. Låt honom prova. Ja, det blir kladdigt men det är så det är med småttingar. Det kan även ge att flickan äter bättre, om hon får plocka själv.

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 6 Oct 15:47
    #2

    Vi hade också lite svårare att få tvillingarna äta riktig mat, tror det beror på att man med tvillingar inte orkar göra allt som man orkar med enlingar. Vi konsulterade en erfaren sköterska när tvillingarna var tio månader och hon rekommenderade att vi gjorde små smörgåsar av vitt formbröd med Kavli mjukost på som introduktion, det gick bra och sen avancerade vi med Semper burkmat av olika sorter. De fick köpt sempergröt till frukost , då får de sig järn som är tillsatt, jätteviktigt. Vi gav aldrig våra tvillingar välling. Jag tror de fick lite Ersättning 2 ibland som typ mellis men aldrig välling. Känns lite konstigt att ge mat på natten när de är så stora som ett år, kan ni kanske ge gröt eller kvällsmörgås innan nattning istället? På natten skalll man ju sova , behöver både ni och barnen. Tänderna blir ju också sämre om man äter på natten.

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 6 Oct 15:52
    #3
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-06 15:47:21 följande:

    Vi hade också lite svårare att få tvillingarna äta riktig mat, tror det beror på att man med tvillingar inte orkar göra allt som man orkar med enlingar. Vi konsulterade en erfaren sköterska när tvillingarna var tio månader och hon rekommenderade att vi gjorde små smörgåsar av vitt formbröd med Kavli mjukost på som introduktion, det gick bra och sen avancerade vi med Semper burkmat av olika sorter. De fick köpt sempergröt till frukost , då får de sig järn som är tillsatt, jätteviktigt. Vi gav aldrig våra tvillingar välling. Jag tror de fick lite Ersättning 2 ibland som typ mellis men aldrig välling. Känns lite konstigt att ge mat på natten när de är så stora som ett år, kan ni kanske ge gröt eller kvällsmörgås innan nattning istället? På natten skalll man ju sova , behöver både ni och barnen. Tänderna blir ju också sämre om man äter på natten.


    Skall väl tillägga att denna matintroduktion gjorde vi tillsammans min man och jag, vi var lediga samtidigt i tio veckor under sommaren vilket hjälpte då det var ganska tidskrävande med två små som skulle introduceras samtidigt, skönt att vi kunde äta ute så att de kunde kladda som de ville. Sen på hösten kommer jag ihåg att det tog uppemot En timme bland att sanera köket efter middagen på kvällen.
  • LFF
    Äldre 6 Oct 16:05
    #4

    Mina vänner med små barn, både enlingar och flerlingar, har köpt såna där genomskinliga golvskydd som man har till kontorsstolar på IKEA som golvskydd när barnen kladdar och äter. Saneringen blir mycket enklare.

  • Äldre 22 Oct 20:52
    #5

    Mina åt ersättning på natten tills de själva slutade att vakna för målet.
    Då var den ene 10 månader och den andre nästan 18 månader.

    Kan varmt rekommendera BLW metoden när man introducerar mat

Svar på tråden Hjälp!!