• Äldre 27 Sep 20:46
    28665 visningar
    120 svar
    +1
    120
    28665

    Ruvning på gång, följas åt i väntan på +?

    Hej!

    Idag gjorde vi återföring av en fin blastocyst, så nu är den olidliga väntan igång igen! Finns det några andra i samma situation som vill följas åt och fördriva tiden medan vi väntar?

    Har sedan tidigare en dotter på snart 2 år som blev till på 5:e återföringen (3:e fulla ivf:en) och nu har vi alltså fått tillbaka en blastocyst ut samma "kull".

  • Svar på tråden Ruvning på gång, följas åt i väntan på +?
  • Äldre 28 Sep 20:26
    #1

    Hej! Jag gjorde återföring av blastocyst i fredags (22a sep). Så är också i den olidliga väntan, dock bara dryg vecka tills jag får testa. Känner inte ett enda symtom än så länge så just nu svårt att vara hoppfull. Hur går det för dej?

  • Äldre 28 Sep 21:12
    #2
    heddaa skrev 2017-09-28 20:26:59 följande:

    Hej! Jag gjorde återföring av blastocyst i fredags (22a sep). Så är också i den olidliga väntan, dock bara dryg vecka tills jag får testa. Känner inte ett enda symtom än så länge så just nu svårt att vara hoppfull. Hur går det för dej?


    Åh så roligt!! Har du några barn sedan tidigare? Jag tyckte inte jag hade några symptom direkt när jag blev gravid med min dotter så det behöver ju inte betyda så mycket! För mig sa de också test om 2v men egentligen är det ju så att BIM är 14 dagar efter ÄL, vilket innebär att om man får tillbaka en 5-dagars blastocyst borde gå mens och kan testa redan en dryg vecka efter återföring.. (jag brukar vara dålig på att hålla mig....)
  • Äldre 28 Sep 21:40
    #3

    :) Nej inga barn sen tidigare. Detta är första ivf-försöket och det jag fick nu var en blastocyst från frysen. (Tidigare färskt tvådagars då jag inte blev gravid). Jo jag tänker också så med blastocyster att man borde kunna testa tidigare. Vet inte i mitt fall eftersom det inte är färskt embryo, och de drog ut på min cykel innan insättning. Jag kommer nog också tjuvtesta :) Tack, jag ska försöka att inte tappa hoppet än! När ska du testa?

  • Äldre 28 Sep 22:08
    #4

    Detta är min första blastocyst också (ur frysen, blev två kvar där efter min dotter som var färsk 2dagars, innan hon blev till hade vi dessutom fått tillbaka två färska och två frysta 2dagars som inte tog sig). Detta är första försöker till syskon, så nu har vi en blastocyst kvar i frysen. Har ni fler? Att de varit frysta påverkar inte när man kan testa, men IVF-klinikerna vill ju gärna ha lite marginal. Jag testar nog nästa torsdag då min mens skall komma (14 d efter ÄL), och håller tummarna för att den inte kommit innan dess! Jag får ofta lite rosa flytningar dagarna innan mens, men det fick jag inte när jag blev gravid med dottern, det var nog enda tecknet på att jag var gravid tror jag!

  • Äldre 29 Sep 10:42
    #5
    +1

    Hej på er! Så skönt att det finns andra i samma sits... Jag gjorde också återföring av en 5 dagars blastocyst fredag 22:a för en vecka sedan : ) Vad nog inte beredd på att denna väntan skulle vara sååå lång och jobbig. Hade nog tänkt våga testa på Söndag RD9, det känns väl rimligt..? Första IVF försöket och inget till frysen tyvärr så man hoppas ihjäl sig ju! Tar ni också Lutinus eller liknande? Tycker mig känna lite symtom men intalar mig att det säkert bara är inbillning eller effekter av lutinus/progesteron...

    Håller tummarna för er : )

  • Äldre 29 Sep 15:20
    #6

    Kul att hitta denna tråden!! Hur går det för er, har ni några symptom? Jag satte in en blastocyt i måndags den 25. Känner mig så orolig och nervös, vill bara plussa! Balstocyten är från mitt första ivf som gjordes i april, den insättningen ledde till tidigt missfall. Håller på att jämföra symtom och oroa mig nu. Tänker på det typ varannan minut, går inte att stressa ner.
    I våras vid ivf försöket hade jag ömma bröst, det har jag inte nu så hoppet sviktar. Känner mig dock gasig och kissinödig samt lite molande värk. Hur mår ni andra psykiskt? tycker det är himla jobbigt att bara vänta=/ 
    Borde man kunna tjuvtesta en vecka efter insättningen? 
    Jag hade viljat ha lutinus, då det fäste i våras med det, men tydligen har min klinik inte det vid FET. Har ni det? 

  • Äldre 29 Sep 17:45
    #7

    Förstår att du är nervös! Måste varit väldigt kämpigt med missfall. Vilken vecka var det? Symtomen från gång till gång kan säkert variera : ) Och det har ju inte gått så lång tid än. Jag har ömmare / lite större bröst än vanligt, varit trött och haft galen pms/gråtit massa i veckan. Men det kan ju lika gärna vara innanmensen - symtom. Jag tar ju lutinus, vet inte om det kan påverka också?

    Räknar man ÄL den dagen man tog ägglossningssprutan..? Ingen koll.

    Vi kan nog alla enas om att väntan är vidrig. Ivf känns som att kastas mellan hopp och förtvivlan. Vi får stötta varann. Statistiskt sett kommer minst en av oss att bli gravid : )

  • Äldre 29 Sep 20:25
    #8

    Välkomna, roligt att bli fler! Eftersom det är hur långt gången man är (embryots ålder) som avgör när det produceras tillräckligt mycket hCG för att detta skall gå att detektera med graviditetstest (även om nivåerna kan variera något), och en normal lutealfas (tid från ägglossning till beräknad icke men, BIM) är 14 dagar, och de flesta test har väldigt hög säkerhet på BIM (då man normalt testar vid naturlig befruktning) kan man rimligen räkna ÄL+14 (eller äggplock +14) och således vid 5-dagarsblastocyst testa tämligen säkert vid återföring +8 dagar då det gått 14 dagar sedan befruktning, då mensen borde komma.. De flesta kliniker har ju dock lite mer marginal!

  • Äldre 30 Sep 07:37
    #9

    Hur går det för er? Hur mår ni? Jag har ställt in mej på att det inte blev något pga inga symtom alls. Gör nog så för att skydda mej från besvikelsen, eg vet man ju inte säkert förrän testdagen... Ruvardag 8 el 9 av blastocyst idag beroende på om man räknar insättning som dag 0 eller 1. Någon av er som tjuvtestat än? Håller alla tummar för er! Och hoppas ni hittar saker att distrahera er med under denna väntan...

  • Äldre 30 Sep 07:40
    #10

    Jag tar förresten progesteron (lutinus) och östrogen.

Svar på tråden Ruvning på gång, följas åt i väntan på +?