• Äldre 28 Sep 12:49
    7456 visningar
    14 svar
    14
    7456

    Tips på andrabil för 80-100 tkr, tack

    Jag ska införskaffa en andrabil. Vi har en kombi i familjen, men ibland åker jag och maken åt olika håll i olika ärenden så vi behöver en till som jag tänker räkna som "min" bil.

    Om ni kör sisådär 2-3 mil per vecka med vanligtvis max en medpassagerare enbart (har ju kombin om man är fler) vilken bil skulle ni rekommendera (inkl. ålder och miltal ungefär så det är rimligt) och varför. Budgeten är 80-100 tkr. Bilen kommer vi behålla länge så det är bra om den är tämligen problemfri och inte rostar sönder.

    Småttingbilar kan man få relativt nya och dom är snåla, men jag kör rätt lite och vill helst ha en hygglig chans till överlevnad om olyckan är framme.

  • Svar på tråden Tips på andrabil för 80-100 tkr, tack
  • cb66
    Äldre 28 Sep 13:50
    #1

    Mazda MX-5
    Honda S2000
    Porsche Boxter
    Saab 9-3 Cab
    Peugot 207 cc
    Mercedes SLK
    BMW Z3

    massor av små underbara bilar med körglädje och med plats för 2

  • Äldre 28 Sep 14:02
    #2

    Jag rekommenderar en lätt begagnad Hyundai i20 från 2016-2017 med 1,2 liters sugmotorn.

    Den är störst i den bilklassen, faktiskt större än en vw polo och dessutom vädigt mer utrustad. Saker som rattvärme, parkeringssensorer, filbytesvarnare, hill start assist, ledljus osv ingår i en mellanutrustad i20. Sånt här tillägg är mycket dyrare hos t.ex vw.

    Och dessutom så ingår hela 5 års nybilsgaranti med fria mil. Det ger en trygghet när man ska behålla bilen länge.

    Så kika gärna på den! Helt fantastisk bil, jag älskar min!

  • Äldre 28 Sep 16:21
    #3
    cb66 skrev 2017-09-28 13:50:17 följande:

    Mazda MX-5
    Honda S2000
    Porsche Boxter
    Saab 9-3 Cab
    Peugot 207 cc
    Mercedes SLK
    BMW Z3

    massor av små underbara bilar med körglädje och med plats för 2


    Tack för tipsen. Om dom bilarna ska passa in i min budget behöver dom varar rätt gamla eller gått många mil eller hur?
  • Äldre 28 Sep 16:25
    #4
    Zille skrev 2017-09-28 14:02:02 följande:

    Jag rekommenderar en lätt begagnad Hyundai i20 från 2016-2017 med 1,2 liters sugmotorn.

    Den är störst i den bilklassen, faktiskt större än en vw polo och dessutom vädigt mer utrustad. Saker som rattvärme, parkeringssensorer, filbytesvarnare, hill start assist, ledljus osv ingår i en mellanutrustad i20. Sånt här tillägg är mycket dyrare hos t.ex vw.

    Och dessutom så ingår hela 5 års nybilsgaranti med fria mil. Det ger en trygghet när man ska behålla bilen länge.

    Så kika gärna på den! Helt fantastisk bil, jag älskar min!


    Tack för tipset. Kan man räkna med att den håller 8-10 år?
  • cb66
    Äldre 29 Sep 08:18
    #5
    Daimstruten skrev 2017-09-28 16:21:25 följande:
    Tack för tipsen. Om dom bilarna ska passa in i min budget behöver dom varar rätt gamla eller gått många mil eller hur?
    Det finns lågmilare bland dom men du har rätt man får betala lite extra. Speciellt mazdan är erkänt bra kvalitet och är rimlig i pris. För 100k får du en som gått runt 6000 mil. Det är mer fokus på att ha en rolig extrabil
  • Äldre 29 Sep 08:28
    #6

    Vi har en Audi A3 1.8 TQ, fyradörrars som andrabil och vi åker hela familjen i den utan problem. Sambon är kort ska väl tilläggas, men äldsta dottern fram och yngsta bakåtvänd bakom henne. Snygg bil som går bra, inte så billigt men det spelar ju ingen roll om man kör 2-3 mil i veckan.

    Hur man än vänder och vrider på det så kommer man inte ifrån att en riskokare känns plastig inuti oavsett om de är nya. 


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • cb66
    Äldre 29 Sep 08:40
    #7
    Studentpappa skrev 2017-09-29 08:28:00 följande:

    Vi har en Audi A3 1.8 TQ, fyradörrars som andrabil och vi åker hela familjen i den utan problem. Sambon är kort ska väl tilläggas, men äldsta dottern fram och yngsta bakåtvänd bakom henne. Snygg bil som går bra, inte så billigt men det spelar ju ingen roll om man kör 2-3 mil i veckan.

    Hur man än vänder och vrider på det så kommer man inte ifrån att en riskokare känns plastig inuti oavsett om de är nya. 


    Riskokare och plastighet är en gammal skröna, jag kör Mazda och har haft en lexus och det är hög kvalitet på både inredning och allt annat. En audi är inte mycket annat än en dyrare wv där du betalar för känslan och varumärket.
  • Äldre 29 Sep 12:11
    #8
    cb66 skrev 2017-09-29 08:40:19 följande:

    Riskokare och plastighet är en gammal skröna, jag kör Mazda och har haft en lexus och det är hög kvalitet på både inredning och allt annat. En audi är inte mycket annat än en dyrare wv där du betalar för känslan och varumärket.


    Skröna? Det är ju bara att sätta sig i en så ser man ju det direkt. Mazda 6 ska jag i ärlighetens namn säga såg bra ut, jag funderade dock på en Kia förr och där var det inte aktuellt. Sen får du ju tänka på att audin vi har är en -09 jämför den med valfri riskokare av samma årsmodell så ser du att jämförelsen håller.

    Jag hade en Nissan qashqai (stavning?) som hyrbil för några veckor sedan. Mycket lulllull men vilken skitbil, sen kanske den är billig det vet jag inte, men jag skulle ju vägra att köpa den. Då åker jag hellre en beg audi.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Äldre 29 Sep 12:15
    #9

    Så många bra tips!
    Är också ute efter en andra bil med samma kriterier som TS, men vill ha en ELBIL. Någon med tips på det?

  • Äldre 29 Sep 12:25
    #10

    Jag rekommenderar Toyota Yaris. En liten bil, men ingen minibil. Det finns massor av dem, t.ex. använder åtminstone delar av Göteborgs kommun dem till hemtjänstpersonalen. Besiktningsmannen sade att allt var okej och tillade att det sällan är problem med de här bilarna. Att det finns många av dem betyder dels att de är bra, dels att det går att hitta bra bilar till bra priser.


    En mycket praktisk sak som dock inte finns i de nyaste årgångarna, är att baksätet inte bara går att fälla ner (hela alterntivt 1/3 eller 2/3) utan att det också går att skjuta fram baksätet (hela eller en av delarna) så att bagageutrymmet blir lite eller mycket större. Mycket behändigt då man inte ska frakta stora saker, utan bara resväskor eller lite fler matkassar.

  • cb66
    Äldre 29 Sep 13:38
    #11
    Studentpappa skrev 2017-09-29 12:11:13 följande:
    Skröna? Det är ju bara att sätta sig i en så ser man ju det direkt. Mazda 6 ska jag i ärlighetens namn säga såg bra ut, jag funderade dock på en Kia förr och där var det inte aktuellt. Sen får du ju tänka på att audin vi har är en -09 jämför den med valfri riskokare av samma årsmodell så ser du att jämförelsen håller.

    Jag hade en Nissan qashqai (stavning?) som hyrbil för några veckor sedan. Mycket lulllull men vilken skitbil, sen kanske den är billig det vet jag inte, men jag skulle ju vägra att köpa den. Då åker jag hellre en beg audi.
    Underbart att du kan avgöra om en bil är skit på några mil, ta jobb som kvalitetsamordnare på Lexus för de ligger sist - eller nej de ligger ju högst i kvalitet
  • Äldre 29 Sep 21:10
    #12
    cb66 skrev 2017-09-29 13:38:49 följande:

    Underbart att du kan avgöra om en bil är skit på några mil, ta jobb som kvalitetsamordnare på Lexus för de ligger sist - eller nej de ligger ju högst i kvalitet


    Ja åker man 30 mil på en dag (vilket jag gjorde med den) och kör 2500 mil i tjänsten per år i en tysk och ytterligare 1000 mil privat i två tyskar så känner man ganska snabbt skillnaden mellan bilar. Vägljud, stolen och hur den generellt ser ut tar ju max 30 min att bilda sig en uppfattning om. Och just komforten i sätet betyder väldigt mycket för mig då jag får ont i ryggen i dåliga stolar. Att det sedan Inte ens finns svankstöd i en ny liten suv säger ju en del om just den Nissan.

    Lexus är inte Nissan, det är en av många riskokare även om den är bra. På samma sätt som Opel inte är Audi bara för den görs i Europa.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Äldre 29 Sep 21:12
    #13

    Vi köpte oss en Opel Corsa. 70 000. Årsmodell 2012

  • Chokla­d1332
    Äldre 29 Sep 21:19
    #14
    Gryntroll skrev 2017-09-29 12:15:32 följande:

    Så många bra tips!

    Är också ute efter en andra bil med samma kriterier som TS, men vill ha en ELBIL. Någon med tips på det?


    Chevrolet volt rekommenderar jag. Kör ca 80km med en laddning. Sen så byter den till bensin. Kolla blocket.
Svar på tråden Tips på andrabil för 80-100 tkr, tack