• LiaLovLuc

    Välja hundras. Stor korthårig. Erfarenheter.

    Vi är äntligen redo att skaffa hund igen.

    Tidigare har vi haft en rottweiler och en Staffordshire bullterrier.

    Vi är en stor familj med 4 biologiska gemensamma barn på 3.5 år, 8 år, 10 år och 11 år.

    Samt att vi är tillfälligt familjehem åt två tonåringar på 14 och 17 år.

    Vi är alltid någon vuxen hemma. Vi bor i ett stort hus med stor gård och Mark på landet där även hästar och kaniner finns.

    Raserna vi funderar på är Dalmatiner, Cane Corso, Boxer, Labrador eller Rottweiler.

    Så ni som har dessa raser, eller har kunskap och erfarenhet vad säger ni?

    Jag går alltid hundkurser på brukshundsklubben men mina hundar.

  • Svar på tråden Välja hundras. Stor korthårig. Erfarenheter.
  • BossHoss

    Staffe är en fantastisk ras

    Jag tycker du skall söka på DOGS 101 på you tube där går de igenom för och nackdelar med alla raser, mycket bra info.

    Jag skulle kolla mycket på sjukdommar innom olika raser. Dobberman är ju en fantastisk familjehund 

  • Aniiee
    BossHoss skrev 2017-09-28 13:03:29 följande:

    Staffe är en fantastisk ras

    Jag tycker du skall söka på DOGS 101 på you tube där går de igenom för och nackdelar med alla raser, mycket bra info.

    Jag skulle kolla mycket på sjukdommar innom olika raser. Dobberman är ju en fantastisk familjehund 


    Feet med Dogs 101 och andra utländska uppgifter är att man får just utländska uppgifter, och även om raserna så sklart är samma så har olika länders linjer lite olika problem.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • BossHoss
    Aniiee skrev 2017-09-28 13:09:40 följande:
    Feet med Dogs 101 och andra utländska uppgifter är att man får just utländska uppgifter, och även om raserna så sklart är samma så har olika länders linjer lite olika problem.
    fast man får ju en uppfattning om rasen och vad de anser är problemet.

    Säger de där att denna hund inte är bra när man bor vid ekvatorn så tror jag TS är smart nog att inse att denne inte gör det
  • HannaA11

    Jag tror att du/ni även ska fundera lite på vad ni vad ni eventuellt vill träna med hunden. Är ni intresserade av spår, jakt eller dylikt så kanske en labrador eller någon annan retriver/fågel-/jakthund skulle passa er perfekt och vill ni hellre träna bruks så kanske en boxer eller rottweiler är det rätta valet (sen kan man ju faktiskt träna det mesta med de flesta raser, men det kanske kan hjälpa er lite i ert val).

    Oavsett vilken ras ni väljer så verkar ni ju ha väldigt bra förutsättningar för att ge ett aktivt hem till er hund. En ras som jag själv tycker är fantastisk är engelsk springer spaniel, men den kräver mer pälsvård än de raser som du föreslagit ovan.

  • Aniiee
    BossHoss skrev 2017-09-28 13:36:06 följande:
    fast man får ju en uppfattning om rasen och vad de anser är problemet.

    Säger de där att denna hund inte är bra när man bor vid ekvatorn så tror jag TS är smart nog att inse att denne inte gör det
    suck, snacka om att inte fatta vitsen.

    Ett exempel: En del collie-linjer i USA lider av en särskild autoimmun sjukdom som de svenska linjerna inte har (minns inte på rak arm vilken det var, med det går ju att kolla upp). Den amerikanska Collien är också ca 5 cm högre i mankhöjd än den svenska.

    Bara som exempel.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • LFF
    BossHoss skrev 2017-09-28 13:36:06 följande:
    fast man får ju en uppfattning om rasen och vad de anser är problemet.

    Säger de där att denna hund inte är bra när man bor vid ekvatorn så tror jag TS är smart nog att inse att denne inte gör det
    Har inte sett ett enda avsnitt av Dogs 101 som varit speciellt vettigt ur svensk synvinkel. Det enda positiva är att det är fina hundar med. I övrigt så är det ett väldigt amerikanskt program med väldigt amerikanska åsikter om hundar. 

    Till TS: Vad vill ni göra med hunden? Vad har ni för intressen? Det är ju rätt stora skillnader mellan de raser du skrivit upp. 
  • LiaLovLuc

    I grunden ska hunden vara en familjehund men kunna vara med mig på ridturer med hästarna, hänga med maken ut på markerna vara med familjen på våra upptåg. Följa med på våra kvällspromenader. Kommer att träna lydnad och ev spår om vovven gillar det.

    Vi vill ha en korthårig och tålig hund.

  • Hundtoka90

    Fundera mer på vilka egenskaper ni söker hos en hund med tanke på att det är helt olika raser :)

    Cane corso är t ex en hund avlad för vakt. Är det något ni söker hos er hund?

  • LiaLovLuc

    Det är inte negativt om det finns vakt i hunden . Tanken med att skriva här var att någon med dessa hundraser eller erfarenhet av raserna kan skriva lite mer om dom. Vi samlar information och vill lära oss så mycket vi kan om raserna för att hitta rätt hund för oss och när vi bestämt oss behöver vi hitta en seriös uppfödare. Ja raserna är olika och därför vill vi veta mer för att förhoppningsvis få lite vägledning.

  • LFF
    LiaLovLuc skrev 2017-09-28 22:36:30 följande:

    Det är inte negativt om det finns vakt i hunden . Tanken med att skriva här var att någon med dessa hundraser eller erfarenhet av raserna kan skriva lite mer om dom. Vi samlar information och vill lära oss så mycket vi kan om raserna för att hitta rätt hund för oss och när vi bestämt oss behöver vi hitta en seriös uppfödare. Ja raserna är olika och därför vill vi veta mer för att förhoppningsvis få lite vägledning.


    Då skulle jag kontakta respektive rasklubb istället för att få information och utifrån den bilda mig uppfattningen om vilken ras jag skulle välja. 
Svar på tråden Välja hundras. Stor korthårig. Erfarenheter.