• LejonSa

    Stor mage i v 28??

    Hej alla.

    Är andragångsmamma. Bf december.

    Jag får ofta höra att min mage är stor! Idag frågade en kollega om jag var lika stor med barn nr 1!

    Nej, jag var större i samma vecka och barn nr 1 föddes i v 32 pga komplikationer. Mitt SF mått när det mättes för några veckor sedan låg helt normalt. Ska mäta igen på måndag.

    Jag känner ju att magen är hård och rund o stor. Men känner inte som med barn 1 att jag mår dåligt, har krämpor (kunde knappt gå och andas var jobbigt med ettan i denna vecka och hade ont i revben osv).

    Det "roliga" är att när jag ligger ner så försvinner magen typ. Den putar upp så klart och bebis rör sig och har sig. Men så fort jag står upp så blir den minst det dubbla och när jag äter något spänns den ut ännu mer. Logiskt ju.

    Någon som haft stor mage, spänd mage, och har den verkligen varit stor då eller?

    Har tyvärr ingen bild i nuläget att lägga upp.

    Tillhör spec mödravården och kommer kollas med extra UL med tanke på barn 1.

  • Svar på tråden Stor mage i v 28??
  • Treasures

    Jag väntar tredje barnet och ligger rätt lika i tid med dig, v 29 (28+5) idag. Får också höra och tycker även själv atr jag har stor mage när jag står/sitter, liggande på rygg verkar det mesta falla bak. SF måttet följer medelkurvan och min BM säger att hon tror vi kommer få ytterligare en "skolboksbebis". Man har ju redan tänjt ut magmusklerna så det är mindre kraft i dem att hålla emot så därför putar det ut mer och snabbare. Jag har iofs haft rätt stor mage med dyskonen med men den har nog kommit senare iaf. Har med alla tre bara haft mage framåt, syns inte alls bakifrån.


    ~ ~1:an 09-11-01 ~ ~ 2:an 13-03-16 ~ ~ 3:an BF 17-12-15
  • syntharen

    Jag har två barn med 6 år mellan och med andra barnet var jag jättestor jämfört med första barnet, men SF-måttet var exakt samma. Den sista månaden med andra barnet var SF-måttet tom lite mindre än med första trots att första barnet föddes i v 39+0 och andra i v 41+6. Men magen var ändå enorm när jag stod upp. Tror att magmusklerna var mer uttänjda andra gången trots det är 6 år mellan dom.

Svar på tråden Stor mage i v 28??