• Tina78

    KlassKompis bjöd inte på sitt kalas

    En klasskompis på min sons skola hade nyligen kalas, kalaset hade han pratat om mycket och sagt även till oss föräldrar att han skulle bjuda vår son. De leker en hel del både på skolan och hemma. Nu har kalaset varit och flera i klassen blev bjudna, en del andra som den här killen leker med men inte vår son. Min son blev ledsen och ville inte prata om det när vi frågade. Barnen går i åk två och den här killen har blivit bjuden av oss flera ggr men inte bjudit vår son förut heller (förut lekte de inte så mkt så vi såg inget konstigt i det då, däremot reagerar vi nu). Både innan kalaset har de lekt och efter det har den här killen ringt och viljat leka. Nu fyller snart vår son år och frågan är: är det lika lågt att inte bjuda honom? Ska man bjuda honom för att inte va så låg själv? Lr ska man markera att det inte var ok genom att inte bjuda? Lr ska man fråga innan varför han inte blev bjuden? Vi känner inte för att ha ngt större kalas oavsett i år så har tänkt att bara bjuda några få, men den här killen är en av de han leker mest med på fritiden. Vår son vill ha ett stort kalas med många Fr klassen men han har inte blivit bjuden på ett enda i år, dock vet vi inte om alla haft kalas i år. Men då blir det oxå konstigt om han bjuder några andra som oxå haft kalas o där han inte blev bjuden...hur tänker ni? Hur skulle ni reagerat o agerat? Vi uppfattar det som att vår son är utanför o att det är de "häftiga" i klassen som blir bjudna på kalas, han är inte så social och har bara en liten umgängeskrets, vill heller inte förstöra den han har.

  • Svar på tråden KlassKompis bjöd inte på sitt kalas
  • Lena

    Våra barn får bjuda alla som har bjudit dem på kalas samt lika många som de är år gamla.

    Jag hade pratat med föräldrarna om hur besviken sonen blev.

  • John22

    Fråga föräldrarna varför han inte blev bjuden. Oavsett tycker jag att barnet så få komma på din sons kalas; det var knappast han som bestämde att din son inte fick komma.

  • Tina78

    Ok, så om man inte bjuder tillbaka så är det att ge igen... Problemet nu är att vi bara tänkt bjuda några få (typ 2-3st) oavsett då det är kostsamt och jobbigt att ordna kalas (vi har tidigare bjudit mååånga). Då är frågan vad som är rättvist, att bjuda de han blir bjuden till (om han nu blir bjuden på ngt kalas) lr bjuda de han mest leker med? Hur tänker du/ni där? Jag ska föra fram det till föräldrarna när/om jag träffar dem. Sonen vill ju ha kalas så ngt litet för honom får vi ordna för hans skull o några klasskompis vill han bjuda. Den här killen leker han ofta med på fritiden men är inte den han helst leker med på skolan så utan att tänka på att ge igen riskerar han att inte bli bjuden men det kan kanske då uppfattas som att man ger igen?!

  • Anonym (ja)
    Tina78 skrev 2017-09-29 07:47:57 följande:

    Ok, så om man inte bjuder tillbaka så är det att ge igen... Problemet nu är att vi bara tänkt bjuda några få (typ 2-3st) oavsett då det är kostsamt och jobbigt att ordna kalas (vi har tidigare bjudit mååånga). Då är frågan vad som är rättvist, att bjuda de han blir bjuden till (om han nu blir bjuden på ngt kalas) lr bjuda de han mest leker med? Hur tänker du/ni där? Jag ska föra fram det till föräldrarna när/om jag träffar dem. Sonen vill ju ha kalas så ngt litet för honom får vi ordna för hans skull o några klasskompis vill han bjuda. Den här killen leker han ofta med på fritiden men är inte den han helst leker med på skolan så utan att tänka på att ge igen riskerar han att inte bli bjuden men det kan kanske då uppfattas som att man ger igen?!


    Om anledningen att inte bjuda är för att det barnet inte bjöd, så ja, då är det att ge igen.

    Var den större människan här och bjud de barn som ditt barn vill ha på kalaset. Vill ditt barn inte bjuda det här barnet för att de inte är så bra vänner, fine. Men vill din unge bjuda hen så bjud utan att haka upp dig på vad det barnet eller hens föräldrar gjort för val på sitt kalas.

    Vilka problem man kan skaffa sig.
  • Almina

    Vilka vill sonen bjuda (om han får välja max 3 st)?

    Sen skulle jag nog höra med föräldrarna, och berätta att sonen blev ledsen. Kanske har den här killen andra kompisar som han leker ännu mer med, eller varit kompis med längre och därför uppfattas som närmre?

  • Hedhopp

    Var de större människorna här och bjud in pojken om er son vill det. Jättetråkigt om er son blev ledsen när han inte blev bjuden. Men barnsligt av er att ev "hämnas". Vad ger det för signaler till barnen?

    Jag råkade ut för det där i våras. Sonen hade kalas och vi kunde inte bjuda hur många som helst så sonen fick välja några han umgicks med. Jag såg till att inte glömma dem han varit på kalas hos. Veckan efter blir han bjuden på kalas till en pojke som inte varit bjuden till oss. Det var ju jättetråkigt, men vad skulle vi göra i efterhand? Vi tackade ja, var glada att han fick komma, gick dit och hade roligt. Mamman sa inget heller och det är jag tacksam för. Det var ju inte utstuderat eller för att vara elak. Det bara blev så. Pojkarna har lekt mer i perioder under åren, men inte så mycket just då.

  • whitestar

    Sonen har fått bjuda dom han leker mest med/vill ska komma+att jag försöker pusha för att han kan ju bjuda in dom som bjöd in sonen på sitt kalas. Men jag har aldrig uteslutit nån för att dom inte bjudit tillbaka,utan vill sonen ha dom på sitt kalas,fine!

  • mso

    Bjud de som din son vill bjuda. Oavsett om han har varit bjuden till dem eller inte.

  • Tina78

    Ett förtydligande, anledningen till frågan är inte enbart för den här händelsen utan för att det här har hänt honom flera ggr av olika personer. Vi har alltid fortsatt bjuda men d kommer och fortsätter sen att inte bjuda. När det är barn som han leker ofta med reagerar jag o han men inte på barn som han nästan inte leker med ändå. Det enda jag vill är att han inte ska bli illa behandlad och att de ska förstå att det de gör mot honom inte är schysst. Hur det ska göras vet jag inte och därav detta inlägg. Men att prata med föräldrarna kan absolut va ett alternativ, i det här fallet så tror jag dock pojken fått bestämma mkt själv då han förut skulle ha kommit på en annan tillställning, först sa ja o i sista stund ändrade sig. Då kontaktade föräldern mig o sa att han ändrat sig utan att verka styra sitt barn i ngn riktning lr säga till att man får stå för det man sagt (ingen sjukdom lr större sak som gjorde att han ändrade sig).

  • Lena

    Då är det ännu viktigare att prata med föräldrarna så de förstår att deras barns val påverkar andra

  • heroq
    Ett förtydligande, anledningen till frågan är inte enbart för den här händelsen utan för att det här har hänt honom flera ggr av olika personer. Vi har alltid fortsatt bjuda men d kommer och fortsätter sen att inte bjuda. När det är barn som han leker ofta med reagerar jag o han men inte på barn som han nästan inte leker med ändå. Det enda jag vill är att han inte ska bli illa behandlad och att de ska förstå att det de gör mot honom inte är schysst. Hur det ska göras vet jag inte och därav detta inlägg. Men att prata med föräldrarna kan absolut va ett alternativ, i det här fallet så tror jag dock pojken fått bestämma mkt själv då han förut skulle ha kommit på en annan tillställning, först sa ja o i sista stund ändrade sig. Då kontaktade föräldern mig o sa att han ändrat sig utan att verka styra sitt barn i ngn riktning lr säga till att man får stå för det man sagt (ingen sjukdom lr större sak som gjorde att han ändrade sig).

    Men... att låta bli att bjuda kommer ju inte att göra din son mer populär och göra att han blir mer bjuden på kompisars kalas!

    Förmodligen kommer ingen att ens märka ert "ställningstagande" utan bara fortsätta att inte bjuda ert barn. Var glad ändå att det kommer barn när din son bjuder, det tyder ju på att han inte är så utanför att ingen vill ens komma på hans kalas.

    Tror du lägger vikt vid lite fel saker här. 

    När ni bjuder på kalas så bjuder ni dem ert barn vill bjuda. Andras kalas kan du inte styra över utan var glad för de kalas sonen ändå blir bjuden på. Att tänka i nåt slags hämnd kommer inte att gagna er son det minsta.

    Om du upplever att några barn medvetet är elaka och uteslutande mot ditt barn kan du ju ta upp det med föräldrarna. Men troligen är er son inte medvetet utesluten utan familjerna låter sina barn bjuda dem de vill bjuda och då råkar din son inte vara en av dem.

    Du kan inte bestämma hur andra familjer ska göra varken med vilka de bjuder eller vilka kalas deras barn ska gå på. Du kan bara bestämma hur du ska agera hur du vill pusha din son att agera.  

  • Tina78
    heroq skrev 2017-09-29 13:14:29 följande:

    Ett förtydligande, anledningen till frågan är inte enbart för den här händelsen utan för att det här har hänt honom flera ggr av olika personer. Vi har alltid fortsatt bjuda men d kommer och fortsätter sen att inte bjuda. När det är barn som han leker ofta med reagerar jag o han men inte på barn som han nästan inte leker med ändå. Det enda jag vill är att han inte ska bli illa behandlad och att de ska förstå att det de gör mot honom inte är schysst. Hur det ska göras vet jag inte och därav detta inlägg. Men att prata med föräldrarna kan absolut va ett alternativ, i det här fallet så tror jag dock pojken fått bestämma mkt själv då han förut skulle ha kommit på en annan tillställning, först sa ja o i sista stund ändrade sig. Då kontaktade föräldern mig o sa att han ändrat sig utan att verka styra sitt barn i ngn riktning lr säga till att man får stå för det man sagt (ingen sjukdom lr större sak som gjorde att han ändrade sig).

    Men... att låta bli att bjuda kommer ju inte att göra din son mer populär och göra att han blir mer bjuden på kompisars kalas!

    Förmodligen kommer ingen att ens märka ert "ställningstagande" utan bara fortsätta att inte bjuda ert barn. Var glad ändå att det kommer barn när din son bjuder, det tyder ju på att han inte är så utanför att ingen vill ens komma på hans kalas.

    Tror du lägger vikt vid lite fel saker här. 

    När ni bjuder på kalas så bjuder ni dem ert barn vill bjuda. Andras kalas kan du inte styra över utan var glad för de kalas sonen ändå blir bjuden på. Att tänka i nåt slags hämnd kommer inte att gagna er son det minsta.

    Om du upplever att några barn medvetet är elaka och uteslutande mot ditt barn kan du ju ta upp det med föräldrarna. Men troligen är er son inte medvetet utesluten utan familjerna låter sina barn bjuda dem de vill bjuda och då råkar din son inte vara en av dem.

    Du kan inte bestämma hur andra familjer ska göra varken med vilka de bjuder eller vilka kalas deras barn ska gå på. Du kan bara bestämma hur du ska agera hur du vill pusha din son att agera.  


    Klokt svarat o tankar jag funderat på. Men då känns det som det andra skrivit om att prata med föräldrarna är än viktigare. Inte att det nödvändigtvis blir en förändring men att de förstår iaf. Delvis tror jag dock att vi lagt mkt engagemang i kalaset o delvis det som fått flera barn att dyka upp, inte nödvändigtvis av kompisskap dem emellan. Men jag ska ta det här till mig, lr rättare sagt ALLAS kloka ord jag fått höra.
  • cosinus

    Dottern har varit i den sistsen många ggr. Bjudit kompisar som sen inte bjudit henne för att de haft kalas som mer baserats på mammas umgångeskrets än barnets. Alltså vilka de som familjer helst umgås med. Har sagt till dottern att det är ok att ha precis de kalas man vill. Att det är ok att vara besviken över att inte bli bjuden men man kan inte bjuda alla och sen ta bort ett barn bara föra att man själv inte fick gå på dennes kalas.

    Ett år var dottern så arg så hon skulle ställa in sitt kalas om hon inte fick välja bort det barnet som senast inte bjudit henne. Det fick hon inte och någon vecka innan födelsedagen så mjuknade hon, bjöd alla tjejer och hade ett jättetrevligt kalas.

    Mina barn får bjuda de som de själva vill men antingen mindre än hälften eller alla ur en grupp. Väljer de att ta mindre än hälften får de plocka fritt och ibland blir jag själv förvånad över deras val men respekterar det.

  • Mälaröbo

    Jag har pratat mycket med mina barn under åren om att alla inte kan bjuda alla och att man själv, när man har kalas, inte heller alltid kan det. Jag har också sagt att tackar man ja till ett kalas hos nån man egentligen inte gillar eller hänger med så KAN det vara så att man bör bjuda igen. Allt för att få dem att förstå att det inte behöver betyda något om man blir bjuden eller inte, utan att det KAN bero på andra saker, typen av kalas, hur många man kan bjuda och vilka man själv varit på kalas hos, föräldrarnas tankesätt osv. När sen våra barn har haft kalas har vi satt ett ungefärligt antal och diskuterat fram vilka som vi bjuder oavsett om mina barn varit hos dem eller inte. Som tur är finns det många i barnens umgängeskrets som tänker lika så alla verkar förstå att ibland blir man bjuden och ibland inte.

  • Anonym (Va)

    Hänger du ofta ut ditt barn och hans kompisar på nätet?

  • Physalis

    Jag tycker inte att du ska prata med föräldrarna som du tänkt. Däremot kan ni nämna att det inte var så lyckat av deras son att lova er son att han skulle bli bjuden när han sen inte blev det, men inte för att beklaga er över inbjudan utan snarare för att det kan bli dumt om man lovar saker man inte är 100 % säker på att man kan hålla.

    Jag tror de flesta föräldrar har väl genomtänkta metoder när det kommer till barnkalas. Det syns tydligt här när det diskuteras. Alla minns hur man själv upplevde kalas och försöker kompensera för det man inte gillade. Kanske blev pojkens föräldrar tvingade att bjuda folk de inte gillade så nu låter de sin son ha fria tyglar.

    Barns tankesätt skiljer sig från vuxnas, de lever i nuet. Så det är inte omöjligt att även om er son och den här pojken haft en lång fin vänskap så kanske de umgåtts med andra just den veckan pojken skulle bestämma vilka gäster han skulle bjuda, och därför blev andra barn bjudna. Andra orsaker kan vara att föräldrarna bestämt antalet gäster och pojken därför tvingats prioritera. Eller så har pojken många goda vänner på annat håll, t ex hobbys, kusiner och grannar som han är ännu bättre vän med än er son.

    Istället tycker jag att du ska prata med din son om att det inte är en rättighet att bli bjuden på saker, det är heller ingen valuta som man blir skyldig varandra. Jag tycker ni också ska lära er son att även om man inte alltid förstår hur andra tänker så brukar majoriteten inte göra saker av illvilja, utan de har helt enkelt ett annat perspektiv de utgår ifrån.


    Korrekturläser som en kratta
  • Brumma

    Sonen får inte bjuda fler än ett visst antal. Ibland leker han med vissa barn i perioder och får då för sig att han ska bjuda dem men i slutändan blir det de närmaste ändå, de som han lekt med i alla år typ.

    Vi har många gånger sagt att han inte får säga i skolan vilka han ska bjuda - han gjorde det ett år och plötsligt hade han bjudit halva klassen..Vi har inte möjlighet att bjuda så många så förmodligen blev en del besvikna där. Jag vet även att ändra barn vitt o brett gått runt o sagt vilka de ska bjuda men att det inte alltid är så det blir. Kommer han hem och berättar att "Lukas så att jag skulle komma på hans kalas" svarar jag att de dels inte ska prata om kalasen i skolan (skolans efterfrågan) och att det inte alltid är så att barnen vet innan vilka de kan bjuda.

    Det där med att bjuda igen bryr jag mig faktiskt inte om. En del barn i klassen bjuder alla. En del bara killar o en del bara tjejer. Och en del - som vi, bjuder de närmaste vännerna.

    Jag hade haft kalas för dem som sonen vill bjuda, oavsett om de bjudit eller inte (vår son har inte varit hos alla utav dem han bjudit ). Nu är det sonens kalas, inte de andra barnens.

  • Anonym (Fråga)

    Jag skulle frågat föräldrarna varför er son inte blev bjuden. Det är ju helt klart konstigt med tanke på att de leker.

Svar på tråden KlassKompis bjöd inte på sitt kalas