• Anonym (Tacksam!)

    Medicinsk abort i v.5 - min upplevelse

    Känner att jag vill flika in med min egen upplevelse av hur en medicinsk abort var för mig. Innan jag skulle genomgå detta läste jag otroligt mycket om hur andra upplevt det, hur hemskt det var, hur ont det gjorde etc, och typ 99% av allt jag läste var rena skräckupplevelser. Jag var livrädd i flera dagar innan jag skulle genomgå aborten..


    Jag fick en tid på gyn sju dagar efter jag ringde och dessa dagar kändes som evigheter. Försökte aktivera mig men tankarna malde på i bakgrunden.. Väldigt jobbigt! När dagen för första besöket äntligen kom kände jag en enorm lättnad. Fick ett jättebra bemötande på gyn av en duktig och lyhörd barnmorska. Vi pratade lite innan och hon gjorde ett VUL. Hon visade mig absolut ingenting på skärmen. Fick svälja den första tabletten och fick resten av tabletterna med mig hem, dvs cytotec och smärtstillande.


    Två dagar senare stoppade jag upp resten av tabletterna och tog smärtstillande, låg ner i sängen i ca 1 timme. Blev lite förvånad över hur snabbt jag kände av tabletterna, eftersom jag fick ganska stark "mensvärk" väldigt fort. "Mensvärken" avtog efter ett tag och kom tillbaka ca 1,5-2 timmar senare. Smärtan var ABSOLUT hanterbar, viktigt att inflika här! Jag var uppe och rörde på mig hela tiden för att allt skulle komma igång och kunde absolut göra detta utan hinder eller stora plågor. Det går närmast att beskriva det som sker som en lite starkare mensvärk som kom och gick...


    Började blöda efter ungefär 2,5 timme men verkligen INTE störtfloder! Jag gick på toaletten med jämna mellanrum och försökte ta barnmorskans råd att "hjälpa kroppen" lite genom att trycka på själv. Jag tröck för kung och fosterland och det strilade då slemmigt blod, och små och lite större mjuka klumpar. På grund av alla skräckhistorier jag läst om enorma störtfloder av blod och klumpar i storlek av en pingisboll blev jag lite fundersam, eftersom att jag verkligen inte hade några störtfloder - som sagt så kom det bara blod och klumpar när jag själv satt på toaletten och tröck på. Ca 6 timmar efter jag tagit den första omgången cytotec så svalde jag 2 till eftersom jag var orolig att allt inte kommit ut. Men precis som innan - en "jämn ström" av blod och småklumpar var allt som kom. Jag var i chock över att allt gått så lugnt till... inget gråt av smärta, inga störtfloder :) 


    De första ca 4-5 dagarna efter har jag haft blödningar, som rikligare mens. Vissa dagar mer, vissa andra lite mindre. Har även haft "mensvärk" från och till, och just dagen efter var jag öm i magen på ett lite annorlunda sätt - jag kände verkligen att kroppen och magen var trött så att säga.. Nu har det gått 2 veckor sedan jag genomförde aborten och mår nu BRA i kroppen :) Blödningarna har slutat och jag mår efter omständigheterna bra, även psykiskt :) Ska på återbesök om ca 2,5 vecka för att se så allt gått bra.


    Hoppas jag kan hjälpa någon av er andra oroliga med min berättelse! Jag hade verkligen velat läsa en positiv upplevelse av medicinsk abort innan jag genomgick min abort... Vi kvinnor är verkligen grymma och starka, och vår kropp klarar så mycket mer än vi tror :) Kram till er alla.

  • Svar på tråden Medicinsk abort i v.5 - min upplevelse
  • Carambolan

    Exakt sådär var det för mig också men i vecka 8!

  • Nimloth

    Fantastiskt skönt att läsa! Tack!

    Ska genomgå min tidiga abort nästa helg och har varit nervös för själva processen.. Beslutet är rätt men är orolig för hur det ska gå. Nu tänker jag bestämma mig för att bara läsa positiva upplevelser samt tänka att kroppen kommer klara det bra! Hade samma strategi när vi väntat båda våra barn och det fungerarde väldigt bra då! ????

Svar på tråden Medicinsk abort i v.5 - min upplevelse