• Christina_bokmal

    Skolor i Västerås

    Hej,

    någon som har erfarenhet av Fryxellska skolan eller Internationella Engelska skolan i Västerås? Dåliga erfarenheter? Bra erfarenheter?

  • Svar på tråden Skolor i Västerås
  • asdfgh

    Kollegans dotter har gått på Fryx (började precis gymnasiet) och har inte direkt varit imponerad. Det gick väl bra de första 3 åren men sen gick det utför. Sista året var det mycket strul i klassen utan att lärarna gjorde överdrivet mycket för att reda ut det och dottern mådde väldigt dåligt.

    Engelska skolan har jag bara hört positivt om men vi bor i andra änden av stan så har inte stenkoll.

  • Christina_bokmal

    Tråkigt med din kollegas dotter. Var det alltså främst skolrelaterat som gjorde att hon mådde dåligt? Kanske du inte vet iof, låter iaf dåligt att lärarna inte gjorde något åt saken.


    Är det något specifikt positivt du hört om Engelska skolan eller är det mer generellt att den sägs vara bra?

  • Vet hur det känns

    Har hört gott om Jensen skola som ligger på stan. Har inte hört så gott om engelska skolan.. kan inte yttra mig om fryx.. vilket område bor ni på? Annars har Kunskapsskolan fått höga betyg av VLT när dom hade den granskning v grundskolorna här i stan

  • tvillingmammaVastmanland

    Jag har hört mycket gott om Fryxellska, men också lite dåligt. Det dåliga har rört sig om att några barn blir trötta, en del väldigt trötta, nästan utmattade, då skolan kräver väldigt mycket. Dels har man höga ambitioner för det akademiska, dels förväntas eleverna lägga mycket tid på repetitioner och konserter. Det gäller ju också att komma in, man gör antagningsprov i sång eller dans.
    Jag har hört mycket positivt om både Jensen och Kunskapsskolan. Föräldrar jag känner som har barn där är mycket positiva.
    Angående Engelska har jag hört rykten om att den försämrats och jag vet en hel del flickor som sökt sig därifrån, men jag har ingen närmare information.

  • asdfgh
    Christina_bokmal skrev 2017-10-01 16:09:38 följande:

    Tråkigt med din kollegas dotter. Var det alltså främst skolrelaterat som gjorde att hon mådde dåligt? Kanske du inte vet iof, låter iaf dåligt att lärarna inte gjorde något åt saken.


    Är det något specifikt positivt du hört om Engelska skolan eller är det mer generellt att den sägs vara bra?


    Det jag hört från kollegan handlade det om lärare som slutade så att de hade mycket självstudier/panikinsatta lärare samt något om ledningen. Tror pensionsinbetalningar eller nått sånt hade missats i typ 10 år eller nått sånt.

    Kollegans barn råkade ut för mobbing inom klassen men lärarna tog inte tag i det samt att en utlösande faktor (enligt kollegan, jag misstänker att inget skulle ha hänt om det varit en väl fungerande klass innan) var att delar av klassen upplevde att kollegans barn blev favoriserat vid ett uppträdande.

    En annan kollega har/har haft barn på engelska skolan och var åtminstone då nöjd men vi har inte jobbat ihop på ett antal år pga omorganisation så vet inte hur det har utvecklat sig.
  • Christina_bokmal

    Vet hur det känns:


     


    Jensen, har du grundskola i Västerås alltså? Jag trodde de bara hade gymnasium.


    Kunskapsskolan, är det den som ligger vid gamla Folkets park?


     


    Vad är det för negativt du hört om Engelska skolan? Tänker om det är något specifikt.


     

  • Christina_bokmal

    Tvillingmamma:


    Ja, precis det är antagningsprov till Fryx som mitt barn står i kö för, men det är absolut en aspekt att ha i åtanke tror jag att det kan vara extra tufft gå i musikklass på grund av att det blir mer belastning att både hinna med skolarbete och repetitioner och föreställningar:


    Ska ta och kolla in Jensen och Kunskapsskolan, men skulle vara väldigt intressant att höra mer om det här med att du hört att flickor sökt sig bort från Engelska skolan. Har du hört det av någon du känner som går där? Det låter ju verkligen allt annat än positivt iaf.

  • Christina_bokmal

    Asdfgh: Låter inte alls bra med hög omsättning på lärare. De som du kände som var nöjda, du skriver att det var ett par år sedan, pratar vi typ tre år sedan eller ännu mer? Den skolan har väl inte funnits i stan mer än ca fem år?


     


    Än en gång, tråkigt med kollegans dotter. Svårt sia om varför men kan säkert ligga något i att det inte hänt om klassen varit stabil från början.

  • tvillingmammaVastmanland
    Christina_bokmal skrev 2017-10-05 18:57:29 följande:

    Vet hur det känns:


     


    Jensen, har du grundskola i Västerås alltså? Jag trodde de bara hade gymnasium.


    Kunskapsskolan, är det den som ligger vid gamla Folkets park?


     


    Vad är det för negativt du hört om Engelska skolan? Tänker om det är något specifikt.


     


    Jensen har grundskola från årskurs sex och finns i närheten av högskolan.
    Kunskapsskolan har från årskurs 4 och finns vid Kokpunkten.
    Både Jensen och Kunskap har dock köer som man bör ställa sig i om man är intresserad, jag vet många som inte fått plats.
  • Christina_bokmal

    Tvillingmamma:


     


    tack, vi ställde oss i kö till båda nu på en gång, skadar inte göra då det ju alltid går att tacka nej om vi läser på osv. och kommer fram till att de inte skulle vara något för oss.


    Engelska skolan har vi dock stött i kö länge så vore intressant höra mer om det här med att många flickor slutat, är det rykten du hört eller att du känner familjer personligen där flickorna slutat på engelska skolan? Vet du varför? Spontant så låter det ju som att det då är pojkar som är busiga eller otrevliga mot flickorna på något sätt, men man har ju hört att det ska vara så hård disciplin på engelska skolan. 


     

  • tvillingmammaVastmanland
    Christina_bokmal skrev 2017-10-05 21:01:57 följande:

    Tvillingmamma:

     

    tack, vi ställde oss i kö till båda nu på en gång, skadar inte göra då det ju alltid går att tacka nej om vi läser på osv. och kommer fram till att de inte skulle vara något för oss.

    Engelska skolan har vi dock stött i kö länge så vore intressant höra mer om det här med att många flickor slutat, är det rykten du hört eller att du känner familjer personligen där flickorna slutat på engelska skolan? Vet du varför? Spontant så låter det ju som att det då är pojkar som är busiga eller otrevliga mot flickorna på något sätt, men man har ju hört att det ska vara så hård disciplin på engelska skolan. 

     


    Har tyvärr inte mer info, rekommenderar att du talar med föräldrar som har barn på skolan.
  • Christina_bokmal

    Tvillingmamma:


    okej, men då är det alltså inte personer du känner personligen utan mer rykten du hört antar jag. Tyvärr kan jag inte fråga någon som har barn där då jag inte känner några som har sina barn där och det verkar inte heller vara några som har barn där som svarar i tråden. :/ Får jag fråga var du har dina barn i för skola (om du  har barn i skolålder), och om ni är nöjda?

  • Vet hur det känns
    Christina_bokmal skrev 2017-10-05 18:57:29 följande:

    Vet hur det känns:

     

    Jensen, har du grundskola i Västerås alltså? Jag trodde de bara hade gymnasium.

    Kunskapsskolan, är det den som ligger vid gamla Folkets park?

     

    Vad är det för negativt du hört om Engelska skolan? Tänker om det är något specifikt.

     


    Precis den ligger vid högskolan. Min dotter står i kö dit. Den har väldigt goda resultat och det är mycket studie motiverade elever..likadant på kunskap (ligger vid kokpunkten) dock så har kunskap mycket eget arbete/ansvar då eleverna själva ska lägga upp schema med hjälp av sin mentor. Denna skola skulle jag tro är en skola för elever som har väldigt lätt för sig i skolan.

    Jensen och kunskap, fryx är från år4 men vi kommer söka in till år 7

    Ang engelska skolan så har jag dels min väninna som har en vän som jobbar där. Hon skulle aldrig ha sitt barn där och skolan lever endast på sitt rykte. Mycket personal byten.. lärare som stannar kort tid, mobbning osv
  • Vet hur det känns
    Vet hur det känns skrev 2017-10-06 09:12:32 följande:

    Precis den ligger vid högskolan. Min dotter står i kö dit. Den har väldigt goda resultat och det är mycket studie motiverade elever..likadant på kunskap (ligger vid kokpunkten) dock så har kunskap mycket eget arbete/ansvar då eleverna själva ska lägga upp schema med hjälp av sin mentor. Denna skola skulle jag tro är en skola för elever som har väldigt lätt för sig i skolan.

    Jensen och kunskap, fryx är från år4 men vi kommer söka in till år 7

    Ang engelska skolan så har jag dels min väninna som har en vän som jobbar där. Hon skulle aldrig ha sitt barn där och skolan lever endast på sitt rykte. Mycket personal byten.. lärare som stannar kort tid, mobbning osv


    Rättelse intag från år 6 på Jensen och år 4 på kunskap. Mitt barn står i kö till båda fast till år 7

    På engelska har vi stått i kö sen mitt barn gick på dagis. Men vi kommer inte välja den även om det ligger väldigt nära hem. Dom kommunala typ nybygge kommer vi inte alls söka till.. där är dom 9 pararell klasser pga alla elever från Bäckby som kom dit då Bäckby skolan lades ner. Så problemen har bara flyttat dit.
  • tvillingmammaVastmanland
    Vet hur det känns skrev 2017-10-06 09:12:32 följande:
    Precis den ligger vid högskolan. Min dotter står i kö dit. Den har väldigt goda resultat och det är mycket studie motiverade elever..likadant på kunskap (ligger vid kokpunkten) dock så har kunskap mycket eget arbete/ansvar då eleverna själva ska lägga upp schema med hjälp av sin mentor. Denna skola skulle jag tro är en skola för elever som har väldigt lätt för sig i skolan.

    Jensen och kunskap, fryx är från år4 men vi kommer söka in till år 7

    Ang engelska skolan så har jag dels min väninna som har en vän som jobbar där. Hon skulle aldrig ha sitt barn där och skolan lever endast på sitt rykte. Mycket personal byten.. lärare som stannar kort tid, mobbning osv
    Det jag hört ryktesvägen, från två olika håll, är att en del "svenska" tjejer inte känner sig väl till mods i  Engelska skolan på grund av att det är ganska många invandrarkillar som går där och en del av dem har ett språkbruk och beteende som en del flickor kan uppleva som kränkande. Grundaren Barbara sålde för något år sen större delen av skolan till ett amerikanskt riskkapitalbolag och man tar ut ganska höga vinster. Något som jag tycker är väldigt negativt är de stora klasserna, från åk 6 har man 32 barn per klass. Detta löser man med hjälp av disciplin, eleverna får inte prata alls med varandra i klassrummen om det inte är en diskussionsuppgift. Det var en anledning till att vi valde bort den skolan, vi fick plats men tackade nej. Vi föredrar mindre klasser där eleverna tillåts samarbeta och diskutera med varandra, vi tror att det är en bättre miljö för barnen som utvecklar dem mer. Förutsätter naturligtvis studiero och motiverade elever.
    Mitt tips är att besöka skolorna på öppet hus med mera och sen låta barnet välja själva. Jag lät mina barn välja vilken skola de ville gå i, jag tror att det gör barnen mer motiverade.
  • Christina_bokmal

    Vet hur det känns:


    På både Jensen och Kunskap kan man alltså välja vilket år man vill få möjlighet att bli antagen i från? På Engelska skolan så får man inte välja vad jag förstått utan tackar man nej till att bli antagen ett år så kan man inte stå kvar i kö för att bli antagen senare, men det kan man alltså på Jensen och Kunskap? Hur länge har ni stått i kö dit?


    Det där med mobbning lät verkligen inte bra angående Engelska skolan. Nu kan det ju visserligen förekomma på alla skolor, men mycket handlar ju om hur skolan då tar tag i det. Vet du något mer om det eller hör från din vän så skriv gärna och berätta.

    Tvillingmamma: 


    Så ni har alltså varit och besökt Engelska skolan, eller tackade ni nej redan innan besök? Vilken skola går ert/era barn på nu i stället?


     


    Tack, det är ett bra tips, problemet är bara att vi har besökt både Fryx och Engelska (dock ej Jensen och Kunskap som jag inte hade så bra koll på) och vi har fått helt olika intryck av skolorna inom familjen. :/


     


     


     

  • Vet hur det känns
    Christina_bokmal skrev 2017-10-06 11:03:25 följande:

    Vet hur det känns:

    På både Jensen och Kunskap kan man alltså välja vilket år man vill få möjlighet att bli antagen i från? På Engelska skolan så får man inte välja vad jag förstått utan tackar man nej till att bli antagen ett år så kan man inte stå kvar i kö för att bli antagen senare, men det kan man alltså på Jensen och Kunskap? Hur länge har ni stått i kö dit?

    Det där med mobbning lät verkligen inte bra angående Engelska skolan. Nu kan det ju visserligen förekomma på alla skolor, men mycket handlar ju om hur skolan då tar tag i det. Vet du något mer om det eller hör från din vän så skriv gärna och berätta.

    Tvillingmamma: 

    Så ni har alltså varit och besökt Engelska skolan, eller tackade ni nej redan innan besök? Vilken skola går ert/era barn på nu i stället?

     

    Tack, det är ett bra tips, problemet är bara att vi har besökt både Fryx och Engelska (dock ej Jensen och Kunskap som jag inte hade så bra koll på) och vi har fått helt olika intryck av skolorna inom familjen. :/

     

     

     


    Precis du ansöker till vilket år du vill börja. Mitt barn går i en skola nu som går upp till år 6 så hon får gå där tills hon ska börja 7an. Min dotter går i 3an nu. Vi har stått i kö på Jensen i ca1 år och samma med kunskap. Engelska ställde vi oss i kö till när den öppnade (typ 2012/ 2013?) Men som sagt jag har inte hört bra om den skolan alls.
  • Christina_bokmal

    Vet hur det känns:


    Det låter ju jättebra att man kan ansöka till just det år man vill börja, och inte som på Engelska där man bara kan ställa sig i kö och måste tacka ja då man blir erbjudan annars förlorar man sin plats i kön. Har du någon aning om hur långa köerna har varit nu tidigare till Jensen eller Kunskapsskolan?


    Vad länge ni stått i kö till Engelska, då lär ni väl mer eller mindre vara garanterade en plats till åk. 4 nästa år, men ni vet alltså redan nu att ni ska tacka nej om jag förstått rätt? Jag tycker själv man bara hörde bra om den i början, då när vi ställde oss i kö (var också flera år sedan) men jag blir tveksam efter vad du och andra skrivit här och även då jag hört en del tidigare om det här med om att många lärare har bytt därifrån, att läraromsättningen varit hög.

  • Vet hur det känns
    Christina_bokmal skrev 2017-10-06 18:45:09 följande:

    Vet hur det känns:

    Det låter ju jättebra att man kan ansöka till just det år man vill börja, och inte som på Engelska där man bara kan ställa sig i kö och måste tacka ja då man blir erbjudan annars förlorar man sin plats i kön. Har du någon aning om hur långa köerna har varit nu tidigare till Jensen eller Kunskapsskolan?

    Vad länge ni stått i kö till Engelska, då lär ni väl mer eller mindre vara garanterade en plats till åk. 4 nästa år, men ni vet alltså redan nu att ni ska tacka nej om jag förstått rätt? Jag tycker själv man bara hörde bra om den i början, då när vi ställde oss i kö (var också flera år sedan) men jag blir tveksam efter vad du och andra skrivit här och även då jag hört en del tidigare om det här med om att många lärare har bytt därifrån, att läraromsättningen varit hög.


    Ja vi är nog garanterade plats.. men vi vet att vi kommer tacka nej.. men rent geografiskt så skulle det vara bra då dottern lätt kan cykla dit vår/sommar/höst men efter allt jag hört inte bara ryktesväg utan av kollegor/vänner som har/haft barn där.

    Just nu tror jag mycket på Jensen eller kunskap men vi avvaktar och ser vart hon får plats sen. Jag hoppas att hon får plats på Jensen då det är förstaval men när dottern går i 6an så ska vi hälsa på osv och sedan får hon nog välja själv det som hon tror passar henne bäst. Vilken årskurs går ditt barn i nu?
  • asdfgh
    Christina_bokmal skrev 2017-10-05 19:02:41 följande:

    Asdfgh: Låter inte alls bra med hög omsättning på lärare. De som du kände som var nöjda, du skriver att det var ett par år sedan, pratar vi typ tre år sedan eller ännu mer? Den skolan har väl inte funnits i stan mer än ca fem år?


     


    Än en gång, tråkigt med kollegans dotter. Svårt sia om varför men kan säkert ligga något i att det inte hänt om klassen varit stabil från början.


    Min fd kollegas barn började när skolan var ganska ny, hade funnits i max 1-2 år. Sen gick jag på föräldraledighet och när jag kom tillbaka hade de organiserat om så att vi inte jobbar ihop längre.
Svar på tråden Skolor i Västerås