• Anonym (Kaffedraken)

    Hjälp?

    Min man blev orätt utförsäkrad från a-kassan.

    Vi fick inga pengar alls under en tid.

    Ett lån hos marginalen bank gick då till kronofogden.

    A-kassan erkände sitt misstag efter några månader och betalade retroaktivt till oss.

    Men marginalen bank vägrar prata med oss.

    De vill att kronofogden utmäter vårt hus.

    Vi är förtvivlade!

    Vi har kommit ikapp med allting, och det enda är den här skulden nu.

    Vi har försökt få prata med dem om att vi kan betala 5-6000 i månaden på skulden, men de vägrar återkomma till oss.

    Skickar bara brev där det står att de vill se om kronofogden kan utmäta huset.

    Vad ska vi göra?

    KAN vi göra något?!

    Det var ju inte vårat fel?

  • Svar på tråden Hjälp?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Är det ett stort lån det handlar om...? Ni kanske kan ta ett lån i er vanliga bank istället, så att ni kan lösa hela skulden på ett bräde.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur stor är skulden och var har ni huslånet någonstans (om ni har något)?


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (Kaffedraken)

    Reagerar på att ni skriver att ni inte VILL ta fler lån. Tanken var ju att ni skulle låna pengarna någon annan stans för att lösa lånet hos Marginalen bank..

    Men som du säger, det är ju svårt för er att få lån när ni har skulder som gått till Kronofogden.

    Att Marginalen Bank har sagt upp lånet tyder på att ni har flera obetalda amorteringar samt att ni inte hållit avbetalningarna. De ser troligen ett övervärde i ert hus mer än vad ni har övriga lån på och beräknar få ut de 200 000 kr vid en försäljning.

    Det är inte Marginalens fel att ni ej betalat era amorteringar i tid.

    Kan ni få tag på en borgensman? Då kanske Marginalen bank kan dra tillbaka ärendet hos Kronofogden? Ring och hör med dem vad de kräver för att återuppta ert lån.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har ni redan ett bolån kanske ni kan öka det, om det ändå finns stort övervärde? Det är väl bättre med ett större lån till låg ränta än vilket lån som helst hos Marginalen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi kan vill inte ta fler lån för vi vet att vi inte klarar av det.

    Vi går precis runt nu, och skulle kunna betala marginalen 5-6000 i månaden. Thats it.

    Vi kunde som sagt inte betala flera, då vi inte fick några pengar ALLS under flera månader, men alla andra var förstående när vi ringde runt och förklarade och vi har som sagt kommit ikapp nu, men marginalen vägrar ens prata med oss? Känns väldigt märkligt.

    Jag förstår att de vill ha sina pengar. Och såklart är det inte marginalens fel.

    Men det var heller inte vårt.

    Var finns medmänskligheten?

    Vi kommer bli hemlösa, med våra barn, och då kommer vi inte få hyra heller.

    En väldigt jobbig sits.

    Och det känns så sorgligt, då vi inte gjorde fel, vi har kämpat som djur under de här vidriga månaderna, för att inte hamna här, och så gör vi det ändå för att ett bolag väljer att inte lyssna.

    Men jag ska kolla upp det där med borgensman. Hur jag nu ska kunna ge det förslaget till marginalen, då de inte svarar på våra samtal.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Men att få behålla ett dyrt lån hos marginslen är väl inte på något vis BÄTTRE för er än ett aningens högre bolån? Eller har ni redan provat det och banken nekar?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ta kontakt med Swedbank där ni har huvuddelen av ert huslån. Boka tid med bankman snarast. Eftersom Marginalen vill sälja finns det ett övervärde i ert hus (huset är värt mer än ert banklån hos Swedbank+ 200 000 kr). Ni behöver höja ert nuvarande huslån för att lösa bort Marginalen bank. Ni får alltså i slutändan inte fler lån utan ett färre som är större och förhoppningsvis är till lägre ränta.

    För att Swedbank ska vilja ge er detta lån kräver de troligtvis 1-2 borgensmän.

    Det är också viktigt att ni går in i förhandlingar utan offerkoftor som ni nu tagit på er. "det är inte vårt fel", "Våra barn blir bostadslösa osv". Det sänker era chanser till att utöka lånet. I slutändan är det faktiskt beroende på er ni hamnat i situationen. Har man hus måste man alltid ha en buffert. Dels om det händer något med huset som går sönder dels om inkomstförhållandet ändras.

    Kavla upp ärmarna, gör en stram men fungerande budget, skaffa borgensmän, ta av er offerkoftorna och ring er bankman. Lycka till.

  • Anonym (Kaffedraken)
    I Walk The Line skrev 2017-10-02 14:01:25 följande:

    Fast inga banker ger lån när en är hos kronofogden.


    Har ni pratat med swedbank om att utöka bolånet?

    Om ni kan betala Marginalen 6000 kr i månaden så kan ni betala Swedbank 6000 i månaden också, och så mycket skulle en utökning av bolånet med 200 000 inte ge i extrakostnader.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (Kaffedraken)
    I Walk The Line skrev 2017-10-02 14:01:25 följande:

    Fast inga banker ger lån när en är hos kronofogden.


    Har man en borgensman med bra relation till banken så kan det gå alldelles ypperligt.

    Det jag rekom,enderar att ni gör är att ni betalar in så mycket varje månad som ni bara kan till Marginalen. Det visar att ni har betalningsvilja.
    Om det är den skulden som har gått vidare till kronofogden så kan ni kontakta kronofogden direkt för att göra upp en amorteringsplan med dem. De brukar vara bra att ha att göra med. Vill ni ha stöd i kontakten så rekomenderar jag att ni tar kontakt med er kommuns Budget & Skuldrådgivare som kan hjälpa er i kontakter med myndigheter och långivare.
  • Anonym (Kaffedraken)
    I Walk The Line skrev 2017-10-02 14:01:25 följande:

    Fast inga banker ger lån när en är hos kronofogden.


    Det är klart att det är svårt att få lån när ni finns hos Kronofogden. Det är därför ni ska kontakta er nuvarande bank efter att ha gjort upp en plan och skaffat borgenärer. Banken har intresse av att ert hus inte tvångsförsäljs.

    Men trots alla råd ni får verkar ni ha snöat in och vägrar ta av er offerkoftorna. Det här löser sig inte av sig själv. Se till att få något gjort innan ni står på gatan.
  • Anonym (Kaffedraken)
    mso skrev 2017-10-02 14:37:19 följande:

    Har man en borgensman med bra relation till banken så kan det gå alldelles ypperligt.

    Det jag rekom,enderar att ni gör är att ni betalar in så mycket varje månad som ni bara kan till Marginalen. Det visar att ni har betalningsvilja.

    Om det är den skulden som har gått vidare till kronofogden så kan ni kontakta kronofogden direkt för att göra upp en amorteringsplan med dem. De brukar vara bra att ha att göra med. Vill ni ha stöd i kontakten så rekomenderar jag att ni tar kontakt med er kommuns Budget & Skuldrådgivare som kan hjälpa er i kontakter med myndigheter och långivare.


    Man kan inte göra amorteringsplaner med Kronofogden. De kontrollerar inkomster och utgifter, man får behålla ett förbehållsbelopp och resterande ska betalas in för att fördelas till gäldenärens fordringar.

    I detta fallet har borgenären = Marginalen Bank inte accepterat vad de skulle få per månad. De har därför valt att gå vidare med att begära att gäldenärens hus ska säljas för att lösa det uppsagda lånet. Villkor som klart har framgått när låntagaren skrev under låneavtalet.
  • Anonym (Kaffedraken)
    XEmmabus skrev 2017-10-02 14:50:52 följande:
    Man kan inte göra amorteringsplaner med Kronofogden. De kontrollerar inkomster och utgifter, man får behålla ett förbehållsbelopp och resterande ska betalas in för att fördelas till gäldenärens fordringar.

    I detta fallet har borgenären = Marginalen Bank inte accepterat vad de skulle få per månad. De har därför valt att gå vidare med att begära att gäldenärens hus ska säljas för att lösa det uppsagda lånet. Villkor som klart har framgått när låntagaren skrev under låneavtalet.
    I de allra flesta fall går det hur bra som helst att lägga upp amorteringsplaner med Kronofogden, förutsatt att det är i ett tidigt stadie innan utmätning av lön sker.

    Men ja, en borgenär kan såklart ansöka om att få till stånd en tvångsförsäljning.

    Däremot så finns det ingenting negativt med att minska skulden så mycket man bara kan tiden innan ett sådant beslut fattas, då det kan ha positiv inverkan på beslutet.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för alla råd!

    Vi har nu fått in pengar från oväntat håll och ska idag betala lånet.

    Så nu är saken löst! :)

    Tack igen!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Skönt att det löste sig för er. Hoppas ni får bättre ekonomi i framtiden och kan jobba upp en buffert.

  • Anonym (Kaffedraken)
    I Walk The Line skrev 2017-10-03 07:40:51 följande:
    Tack för alla råd!

    Vi har nu fått in pengar från oväntat håll och ska idag betala lånet.

    Så nu är saken löst! :)

    Tack igen!
    Vad bra att det löste sig.
Svar på tråden Hjälp?