• faren

    Vilken hund passar bäst, till min anhöriga som snart går i pension?

    {#emotions_dlg.flower}Hjärta Hej alla, och trevlig och mysig helg på er alla!

    Nu är det såhär, att jag en nära anhörig som snart går i pension. Hon är frisk och kry, egentligen, men ingen sprinter, hon älskar att cykla, och ta långpromenader.

    Om några månader går honi pension, och kommer nog att sakna all det sociala man har, när man har jobbat på samma ställe i åratal.

    Hon har nu berättat för mig att hon mycket gärna vill ha en liten hundvalp att ta hand om, som kan ge henne en "spark där bak", så hon måste ut och gå, eller cykla varje dag, flera gånger om dagen. Hon har alltid haft ett väldigt rötligt jobb, och har bra kondition. Hon är nog mest ute efter en ganska lugn hundtyp, som inte kräver långa löpturer i skogen?

    Hon har haft hund för många år sedan, och hon har ett väldigt lugnt och stabilt sinne. Hon drömmer just nu om en hund som bara lunkar efter henne när hon cycklar, eller som man måste ha i snor. Hon är väldigt bestämt.

    Hon har nu "snöat" in sig på fransk bulldogg, vilket, efter att ha googlat en del, kanske kunde passa just hennes temperament?

    Ni som har efarenhet av fransk bulldog, kan ni berätta lite? Eller kan det finnas andra hundraser, och allrahelst blandraser, som skulle passa?

    Det skall vara en "lugn", och gärna ganska lat blandning. Fostran är det inget problem med, och är väl medveten om vad det kan kosta i  försäkringar, veterinär, o.sv. Hon är så älskvärd, men bestämd ock konkret. Vill gärna ge henne denna lilla vän, men "vem" skall jag satsa på? Hane eller hona?

    1000 tack, för ev.t svar. (Har själv ingen erfarenhet av att ha hund.)

  • Svar på tråden Vilken hund passar bäst, till min anhöriga som snart går i pension?
  • Aniiee

    Shetland Sheepdog.

    Bra storlek (inte så små, men väger inte mycket)
    Hänger jättegärna med på långpromenader.
    Ligger jättegärna i soffan och myser hela dagen.
    Supersmart så lättlärd
    Kräver ingen överdriven pälsvård även om det ser ut så.
    Friska som få
    Stabil, lojal och lagom social mot andra

    Fransk bulldogg går bort för mig pga hälsoproblemen, som inte är få. värst är att många har andningssvårigheter. 

    Blandraser har jag inget emot i princip, men eftersom man inte vet vad man får varesig fysiskt eller psykiskt ska man tänka många gånger innan man tar en sån. Det kan bli väldigt dyrt och kräva väldigt mycket jobb. Eller så får man världens enklaste, friskaste hund. Svårt att veta.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (Eurasier)

    Mina föräldrar är nyblivna pensionärer, de har skaffat en eurasier. Lugn, stabil och vänlig hund som inte kräver många timmars aktivering varje dag, utan hänger med dem på svamppromenad och är nöjd med det :)

  • DeathByPickles

    Jag skulle också rekommendera att backa på fransk bulldog för hälsoproblemen - det är en hund som just på grund av andningssvårigheter förmodligen inte kan följa med ut och cykla överhuvudtaget. 


    Väldigt osund hund. 


    Istället skulle kanske en trevlig yorkshireterrier funka - pälsvården är enkel om man håller dem kortklippta! Löwchen? (kortnos men hyfsat sund!) Bichon havanais? Whippet eller italiensk vinthund? Mittelspitz?


    Sedan behöver man inte vara 'bestämd' i sin personlighet för att ha en trevlig hund i hemmet förstås, och huruvida hon väljer hund eller tik får nog vara en personlig preferens. Kanske kan uppfödaren hjälpa henne med det när hon bestämt sig för en kull. Glad


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • faren

    Tack för era svar! Ja här får man sig ju en funderare? Jag det blir mer nog lite mera googlande, innan jag bestämmer mig, för det är jag som skall köpa hunden, och stå för alla kostnader/ försäkringar. Tror nog inte det skall vara en hund som blir för stor, och inte heller ha för mycket päls att underhålla. korthårig, tror jag nog blir bäst? eller även om ni säger att en Shepard inte behöver mycket borstning, då är väl de ganska stora? eller det kanske finns mindre? Jag är helt förvirrat nu, bara det är en lugn och "lat" hundtyp. inte för tävling, och bara som en "social lilla älskling"? Men klart, hon vill ju ha den för att hon skall komma ut så mycket så möjligt. Ja, det låter ju ju som om att den lilla bedårande franska bulldoggen som hon förälskade sig i, faller bort?

    Bildresultat för fransk bulldogg

    Jag, kan ju tänka mig att t.ex försäkring, är bra mycket dyrare för denna rasen, eftersom den är så "avlat" (har googlat)? Men hur är det med blandraser, där den ingår? (Hon är ju helt totalt förälskat, i just den!)?

    Hon pratar alltid om en gammal serie på tv, där det var en kriminalkommisarie, som hade en fransk bulldogg, fast hon kommer inte ihåg namnet på serien, men hon älskade den hunden/ rasen! Finns det någon här som har haft en fransk bulldogg från valp, och vill berätta lite?

  • DeathByPickles
    faren skrev 2017-09-29 21:29:10 följande:

    Tack för era svar! Ja här får man sig ju en funderare? Jag det blir mer nog lite mera googlande, innan jag bestämmer mig, för det är jag som skall köpa hunden, och stå för alla kostnader/ försäkringar. Tror nog inte det skall vara en hund som blir för stor, och inte heller ha för mycket päls att underhålla. korthårig, tror jag nog blir bäst? eller även om ni säger att en Shepard inte behöver mycket borstning, då är väl de ganska stora? eller det kanske finns mindre? Jag är helt förvirrat nu, bara det är en lugn och "lat" hundtyp. inte för tävling, och bara som en "social lilla älskling"? Men klart, hon vill ju ha den för att hon skall komma ut så mycket så möjligt. Ja, det låter ju ju som om att den lilla bedårande franska bulldoggen som hon förälskade sig i, faller bort?

    Jag, kan ju tänka mig att t.ex försäkring, är bra mycket dyrare för denna rasen, eftersom den är så "avlat" (har googlat)? Men hur är det med blandraser, där den ingår? (Hon är ju helt totalt förälskat, i just den!)?

    Hon pratar alltid om en gammal serie på tv, där det var en kriminalkommisarie, som hade en fransk bulldogg, fast hon kommer inte ihåg namnet på serien, men hon älskade den hunden/ rasen! Finns det någon här som har haft en fransk bulldogg från valp, och vill berätta lite?


    .En blandras med brachycephaliska raser dras med samma hälsorisker som en rensarig hund - sannolikt till och med mer så eftersom de hundar som går till blandrasavel inte hälsotestas och inte har en historik man kan spåra. 


    Självklart kan man ha tur och snubbla på en frisk hund, men vill man ha de bästa förutsättningarna för en långlivad livskamrat som hänger på och hänger med har man allt att vinna på att göra efterforskningar - och ibland kanske inse att den hund man ser på TV eller i granngården inte är det man gärna ville tro den är. Det som kallas söta snarkningar eller charmigt hängande tunga kan innebära livslångt lidande för en hund som VILL men inte KAN vara aktiv, till exempel. 


    Små krumma raser som frallan har ju också problem med patella och höfter. Allergier verkar också vanligt. 


    Och igen - blandraser gör INTE en friskare hund.


    Och helt uppriktigt, om man verkligen vill ha en riktigt lat och ickekrävande hund, kanske inte en hund alls? Alternativt en äldre omplacering. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Grus grus

    Boxer. En glad ras men ändå lugn. Stabil, och många säger att boxer har humor. Enkel päls att sköta, aktiv men gillar ändå sovmorgnar. Köp en väst till hunden och låt den bära mobil, vattenflaska, nycklar mm under promenaden.


    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Grus grus

    PS. Kriminalserien hade en engelsk bulldog, inte fransk, om vi tänker på samma. Serien hette Rättvisans män, och hunden hette Max.


    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Pedalen

    Säger också shetland sheepdog. Så himla härlig ras! De blir mellan 35-45 cm i mankhöjd, väger runt 8-10 kg men ser tyngre ut pga pälsen. Förvånansvärt lite pälsvård, och ofta friska och krya länge. Uthålliga och smarta. Passar bra som "enmanshund".

  • Tihi

    Cavalier! Bästa, snällaste, smartaste och sötaste hunden. Eller någon annan spaniel. Det finns ett antal att välja mellan i olika storlekar och med olika temperament och behov.

Svar på tråden Vilken hund passar bäst, till min anhöriga som snart går i pension?