• Äldre 30 Sep 01:16
    8156 visningar
    15 svar
    15
    8156

    Skyhöga CSN skulder..

    Så jag har placerat mig själv i ett möjligtvist stort problem..

    Min situation är denna...

    Jag har nära 600k i studieskulder. Efter två år på folks, 1,5 på lärarutbildning, samt 3 utomlands med studieavgifter har det verkligen dragit iväg och jag känner mig idiotisk som inte har haft bättre koll på det hela. Speciellt då jag inte lyckats få jobb med det jag pluggat.. Sitter just nu i Storbritannien , och har precis fått jobb som kundsupport, så hela läget känns bara förbannat fel, rent ut sagt. Jag har älskat mina utbildningar då jag har i princip utbildat mig till musiklärare och Arkeolog, men inte direkt de enklaste yrkena att få jobb i.

    Jag antar att jag öppnar den här tråden för att kunna få tips, och om någon vet hur höga kvartalsbetalningarna, typ, kommer att bli? Jag känner verkligen behovet av att prata av mig, och kunna få all möjlig hjälp med detta.

    Jag uppskattar inte ohjälpsamma kommentarer då jag själv är mycket medveten om den sits jag är i. Känner mig bara nervös över hur saker och ting kan komma att se ut.

    Jag är som sagt bosatt i Storbritannien och jag vet inte om det funkar annorlunda?

    Jag tackar för all hjälp i förväg!!

    Om det finns några Arkeologi eller GIS människor där ute så får ni även höra av er..!


    CSN LÅN
  • Svar på tråden Skyhöga CSN skulder..
  • Äldre 30 Sep 02:03
    #1

    Du behöver inte betala kvartalsvis, du kan betala månadsvis. Räntan är låg, lägre än vanliga banklån. Hur mycket du ska betala i månaden beror på din inkomst. Arkeolog är väl svårt men lärare skriks det efter här.

  • Äldre 30 Sep 06:08
    #2

    Tänker också så!!

    Min man har också stora skulder pga utlandsstudier och han har precis nu kunnat lägga om sina lån o baka ihop dem då de tillhört olika låne system genom åren ! Ta en kontakt med csn o diskutera är väl klokast ! Månadsvis behöver dunig betala för att hålla det på rimlig nivå . Jag tror att alla CSN lån idag är beräknade mot inkomst. Dock ska de betalas av till skillnad mot tidigare då de kunde skrivas av vid pension.

    Syrran är musik lärare och har sista åren fått flera tjänster och blivit kontaktad av diverse rektorer o lärare som vill ha tag i bra folk så Lärarjobb finns så det blir över i Sverige dock är det kanske inget högavlönat men sannolikt kostar din levnads situation med boende mer i Storbritannien ?

  • Äldre 30 Sep 10:15
    #3

    Räntan 2017 är 0,34%  så 600 000* 0,0034 = 2040 kr per år (170 kr/mån)

    Till det kommer återbetalningen. Den måste du få från CSN. Logga in eller kontakta dem via mejl eller ring, så du får klara besked.

    Som alla andra sagt - du kan såklart betala månadsvis istället för kvartal, det är smidigare.

  • Äldre 30 Sep 10:40
    #4
    -1

    Tyvärr luras unga människor att ta csn-lån utan att tänka sig för. Alla andra gör ju det och det är så lätt. Förmånligt lån är det också, Men det är ändå ett lån och lån ska betalas tillbaka. Jag råder unga människor att stanna hemma om möjligt och bara ta bidragsdelen och jobba ihop resten. Man beöver inte så mycket när man är student.

    Men det är för sent för dig att göra så. Som någon skrev kanske du kan få nedsättning eller uppskov med hänsyn till din låga inkomst? Är det riktigt illa kanske du kan gå i personlig konkurs. Har ingen aning hur reglerna för det är i Storbritannien.

  • Äldre 30 Sep 10:42
    #5

    Angående jobb som arkeolog: Sök på annat också. Allt som har en gnutta med kultur att göra borde du söka på. Historielärare kanske?

  • Äldre 30 Sep 10:54
    #6

    Mitt tips är att byta till månadsvis betalning. Det blir ju fortfarande lika mycket men istället för nästan 2000 kr betalar jag 600 i månaden som känns mer rimligt.

  • Äldre 30 Sep 11:16
    #7

    Kan du tänka dig att flytta hem till Sverige så är ju lärare supereftertraktat och lärare med utbildning hoppar runt mellan skolorna får bättre löner än någonsin. Du är ju musiklärare, kan du ta något mer ämne också så är du högvilt på arbetsmarknaden.

  • Äldre 30 Sep 12:15
    #8

    Jag får ta en titt på lärarmarknaden i Sverige och se hur det ligger till där helt enkelt. Och jag kan definitivt tänka mig att flytta tillbaka till Sverige, så länge rätt jobb tillfälle dyker upp. Just nu finns det många jobb som har att göra med GIS här, vilket jag är som mest intresserad utav, och med tanke på möjligheten att bygga en karriär inom det så låter det absolut bäst. Jag fortsätter så klart leta jobb utöver det jag har nu fått för det känns inte helt hållbart...

    Andrea: hur höga lån har du då du betalar det beloppet?

    Tack för alla hjälpande svar. Jag tänker definitivt tala med CSN och berätta för dom om min situation. Det är ju inte direkt så att jag vill smita ifrån mina skulder. Jag vill betala tillbaka, men kunna leva ett stabilt liv efter studierna. I såna fall som mitt borde det finnas möjligheter att få kontakt med de som jobbar på CSN innan så att de kan förklara hur läget ser ut efter att man slutfört sina studier, speciellt med terminsavgifter utomlands. Som sagt, lånen har gjort det möjligt att få många utbildningar och utvecklat mina kunskaper till det yttersta av vad jag är intresserad utav, så jag känner mig skyldig att betala tillbaks, men en alltför hög kostnad och det kommer aldrig att gå.. Värmen och el, plus hyra här är verkligen en nivå över Sverige i pris, och då är det fortfarande ett utav de billigare områdena.

    Det är svårt att veta och känna att man kan få kontroll över sin framtid just nu, och jag uppskattar då forum som detta för att kunna prata av sig på. Men som det känns nu så borde man nästan starta en tråd under hälsa, för det orsakar en enorm stress som flera säkert vet också ifrån egna erfarenheter. Led utav det, gick in i väggen, under plugg perioden, och ibland undrar jag om jag överdriver allvaret av situationen, men så känns det ju inte direkt.

  • Äldre 30 Sep 13:20
    #9

    Jag har bara drygt 80 000 kvar av mina skulder o betalar ca 1700kr i kvartalet !

    Min man hade nog från start ungefär lika mkt lån som du , nu kanske drygt 400 000kr ! Han betalar nog runt 7000kr i kvartalet . Nu har han fått lägga om lånen så då borde betalnings nivån gå ner lite grann..

  • Äldre 1 Oct 21:31
    #10

    Jag tänker att som musiklärare borde du väl även kunna ge privatlektioner till folk och om du har tankar på att flytta hem till Sverige så kolla runt med studieförbunden, de söker ju lärare till kvällskurser. Kanske inget man kan gå runt på heltid men ändå en liten hjälp. Om du har högskoleutbildning till lärare är du väldigt attraktiv på arbetsmarknaden som de andra skriver , eventuellt kan du ju ta något mer ämne som relaterar till arkeologi, kanske kan du kolla på möjligheten att få ut en behörighet i historia här i Sverige?

  • Äldre 2 Oct 00:59
    #11

    Ja du. det är bara att jobba på. Inte mycket annat att göra. Mina utbildningar kostade mig totalt en miljon.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Äldre 2 Oct 02:26
    #12
    Aniiee skrev 2017-10-02 00:59:52 följande:

    Ja du. det är bara att jobba på. Inte mycket annat att göra. Mina utbildningar kostade mig totalt en miljon.


    Har du alltså lån på dessa?
  • Äldre 2 Oct 07:44
    #13

    Hallå! Här är en till med höga studielån. Har ca 700k i csn skulder efter 3 år utomlands + 3 år här i Sverige. Jag betalar 2224 kr / månad inkl ränta.

    Med tanke på vad det har gett mig i utbyte och livskvalite så ångrar jag inte mina lån för fem öre. Skulle gjort samma sak igen om jag fått chansen.

  • Äldre 2 Oct 14:53
    #14
    Vixen90 skrev 2017-10-02 02:26:18 följande:
    Har du alltså lån på dessa?
    Nej, men spelar roll om man jobbar på före, efter eller under tiden man måste betala för sin utbildning.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
Svar på tråden Skyhöga CSN skulder..