• erijon

    när börjar vikten gå nedåt?

    Hej. I tisdags föddes mitt andra barn med kejsarsnitt. Blev pumpad med massvis av vätska och allt man kan tänka sig.
    Vägde vid tillfället 64kg.

    Det var i förrgår jag vägde mig och vågen visade 63kg. Besviken var förnamnet, men accepterade läget liksom. Benen har svullnat upp vilkettydligen ska vaga vanlig sa BB. Har stödstrumpor och rör mig så gott det går, ben i högläge.

    Igår visade vågen 62.3kg. Lite gladare, tänkte att "men då går det ändå nedåt!"

    Idag visade vågen 63.9 kg. VAD FAN har hänt? Amningen har kommit igång ordentligt.. så mjölken kanske väger? Men kroppen borde ändå gå förlora kilon även om det inte försvunnit 10kg.

    Gick upp 12kg totalt under graviditeten.
    Är det något fel tro? Barnet som kom ut vägde ju 3,3kg. Fostervatten? Moderkakan..? Har den vikten ersatts av vätskan i benen som tänker stanna?

    Det är bara 4 dagar efter förlossning och operation, Men överallt läser jah hur alla rasade eller åtminstone förlorade vikten av barnet, vatten osv vid förlossning dvs 4-6kg typ.

    Sist, för 6år sedan minns jag (också snitt) att två veckor ungefär efter så vägde jag två kilo från startvikt. Kanske inte omöjligt nu heller..

    Ammade då, och jag började sedan gå upp i vikt igen. Åt så förbannad mycket rent ut sagt. Hoppas innerligt det inte är "så jag är" eller att amning har den hemska effekten på mig. Ammar denna gång också.. äter inte något sjukt nu alls..

    Hjälp mig.

  • Svar på tråden när börjar vikten gå nedåt?
  • Sidfaeldt

    Jag gick endast ner ca 4kg efter förlossningen sen tog det 3 månader innan allt var borta. Jag gick upp 18kg under graviditeten.

  • Anotherone

    Jag vet inte om det har med kejsarsnittet att göra. Men jag födde min son m urakut snitt i maj och på nån vecka hade väl ett kilo eller två försvunnit. Sen hände ingenting!! Jag var också sjukt svullen efteråt. Var inte svullen alls som gravid utan fick ta av mig vigselringen efter förlossningen. Och mina anklar liksom försvann, ben och fötter var väldigt svullna i säkert 5-6 veckor. Så hade jag inte efter första förlossningen (också snitt).

    Så det är säkert normalt men ring din barnmorska om du är orolig.

  • erijon

    Tack för svar.

    Gjorde den hemska upptäckten att snittet var infekterat. Eller snarare under snittet.

    Blev inlagd, fick massa stark antibiotika osv. Hemma nu sedan torsdag med 2 antibiotikakurer. Gått ner typ 8kilo, svullnaden är nästan HELT BORTA.
    Så antagligen gjorde infektionen så att kroppen samlade vätska och behöll vikten. Men äntligen är det påväg åt rätt håll. Idag är det 12 dagar sedan snitt. Börjar känna mig riktigt smal även om det är flera kilo kvar.

Svar på tråden när börjar vikten gå nedåt?