• Saral92

    Vårdbidrag autsim/språkstörning?

    Jag är igång med att söka vårdbidrag till min 3 åriga son. Jag har otroligt lite information om hur man går tillväga då jag precis har förstått att man kan söka även fast diagnosen inte är satt. Min son har en väldiga svårigheter med tal och de sociala samspelet. Dem pratar om autism och pragmatisk språkstörning, vad ska jag tänka på när jag söker vårdbidrag? Han är mitt enda barn så de är svårt att veta vad som är mer jobb eller inte, då jag inte har något att jämföra med.

  • Svar på tråden Vårdbidrag autsim/språkstörning?
  • Meriall

    Finns några andra skillnader förutom språket? Svårigheter med blöjavvänjning pga språksvårigheter? Har han svårt att uppfatta vad som är farligt när ni inte kan förklara? Rymmer/springer iväg ute? Behöver specialmat/petig med maten? Frekventa besök på habilitering? Svårigheter i förskola? Alla sätt som han är mer krävande än en vanlig treåring eller medför ökade kostnader.

    Nu kräver ju en vanlig treåring rätt mycket omvårdnad också så ni kanske inte får så mycket nu men det kan ju öka med åldern.

    Lät intressant med pragmatisk språkstörning då jag undrar om kanske min son med autism har lika. Hur yttrar det sig?

  • pigglet

    Finns en bok som heter Vårdbidrag, skriven av Sandström/Paulsen. Den var till jättebra hjälp, tycker jag. Speciellt kring autism.


     


  • Saral92
    Meriall skrev 2017-09-30 16:42:28 följande:

    Finns några andra skillnader förutom språket? Svårigheter med blöjavvänjning pga språksvårigheter? Har han svårt att uppfatta vad som är farligt när ni inte kan förklara? Rymmer/springer iväg ute? Behöver specialmat/petig med maten? Frekventa besök på habilitering? Svårigheter i förskola? Alla sätt som han är mer krävande än en vanlig treåring eller medför ökade kostnader.

    Nu kräver ju en vanlig treåring rätt mycket omvårdnad också så ni kanske inte får så mycket nu men det kan ju öka med åldern.

    Lät intressant med pragmatisk språkstörning då jag undrar om kanske min son med autism har lika. Hur yttrar det sig?


    Vi hade inga svårigheter alls att vänja av med blöja, men de tvär vände och nu har vi problem varje dag. Men om de är pga hans svårigheter eller inte de är de jag tycker är svårt att avgöra. Alla 3 åringar kan ju kissa på sig ???? ja han springer ofta iväg vid vägen då han verkar uppfatta de som lek när vi säger åt honom, sånt har jag inte tänkt på. Jag är så fokuserad på språket då de är så otroligt överhängande gällande hans problem.

    Mycket av de som är svårt vid pragmatisk språkstörning är svårt vid autism, då de är de sociala i språket som är svårt. Men de är svårt för barnet att hålla en röd tråd i samtalet, ge rätt mängd av information för mycket eller för lite, tur tagning med mm.

    Jag tycker dock att den diagnosen blir svår satt på min son då talet är så nersatt så han kan inte föra en konversation så man förstår honom.
  • Saral92
    Meriall skrev 2017-09-30 21:23:36 följande:

    Vilken nivå är hans tal på?


    Svårt att säga, han pratar kanske som 1 1/2åring, före sommaren hade han inte mer än 15ord som vi förstod. Nu är de några fler, men de är bara jag och hans far som kan förstå honom, men han använder en del tecken som gör de lättare. Men han pratar ju i regel bara om båten och bilen. Sen kan han prata om saker han ser, men jag förstår inte vad han säger men kan gissa mig fram genom att se vad han ser. Hur gammal är ditt barn?
  • Meriall
    Saral92 skrev 2017-09-30 21:27:38 följande:

    Svårt att säga, han pratar kanske som 1 1/2åring, före sommaren hade han inte mer än 15ord som vi förstod. Nu är de några fler, men de är bara jag och hans far som kan förstå honom, men han använder en del tecken som gör de lättare. Men han pratar ju i regel bara om båten och bilen. Sen kan han prata om saker han ser, men jag förstår inte vad han säger men kan gissa mig fram genom att se vad han ser. Hur gammal är ditt barn?


    Nu är han 11 år och har ett ordförråd på kanske 3-500 ord. Förstår/pratar engelska bättre än svenska, perfekt uttal där. Svenska uttalet är fortfarande svårt. Han har ingen riktig grammatik men kan sätta orden efter varandra och behandlar vissa fraser som ord. Typ "Mat nej. Mage mätt. Why are you doing that? Stop it. Mat go away" om någon försöker truga när han inte vill ha tex.

    Hade ca 5 ord som 4åring och ca 80-100 ord som 5-6åring. Då räknar jag de både vi förstår och han förstår om vi säger.
  • Meriall

    Han kan prata om framtiden och om abstrakta saker men har svårt att prata om det som hänt tidigare. Han har svårast med pronomen och prepositioner. Substantiv och verb lätt. Adjektiv och adverb medelsvårt.

    Säger sitt namn om sig själv men kan säga "mine" om någon sak.

  • Saral92
    Meriall skrev 2017-09-30 21:55:08 följande:

    Han kan prata om framtiden och om abstrakta saker men har svårt att prata om det som hänt tidigare. Han har svårast med pronomen och prepositioner. Substantiv och verb lätt. Adjektiv och adverb medelsvårt.

    Säger sitt namn om sig själv men kan säga "mine" om någon sak.


    Okej, ja lite mer ord än så har ju min son. Hans mun går ju i ett men de är mest bebis språk. Han pratar mycket för sig själv när han leker. Därför vi hela tiden trott att de ska släppa, men de händer aldrig. Vi vet ju inte ännu vad som är "felet" utan de är lite olika vad dem tror beroende på vem man frågar..
    just nu vill jag mest bara ha svar så jag vet hur jag ska kunna hjälpa honom på bästa sätt. Nu trampar man mest på samma ställe. När fick ni en diagnos?
  • Meriall

    Min son pratade också en hel del som man inte förstod men det kanske inte är samma sak. För honom var det nog mest joller egentligen men det hade som en riktig språkmelodi och det smög sig in enstaka riktiga ord (när han var liten alltså, nu använder han nästan bara riktiga ord). Lät nästan som ett främmande språk då.

    Vi fick diagnos vid 4 år. Det som hjälpt vår son massor var att han fick en Ipad han kan styra själv och titta på youtubeklipp. Då kan han lyssna på ett visst ord eller en fras massor av gånger tills han förstår och kan säga den. Han verkar ha mest svårighet med att komma ihåg vad orden heter.

    Tex om han frågar vad "polis" är (pekar på en polis) och man säger polis så säger han något otydligt. Så övar man och han blir bättre och efter en stund säger han tydligt "polis" men sedan försvinner det igen och blir "oli"... "oilsh"..."oish"..."oisha". Iaf så med ipaden kan han öva hur många gör som helst utan att behöva be om hjälp. Det gjorde att det lossnade lite och antalet ord började öka (var på samma 5-10 ord jättelänge).

    Ipaden hjälpte socialt också, han tittar på tex en lek som barn leker på ipaden (åka rutschkana eller vad som helst) och sedan vågar han vara med på det. Före så vågade han inte för var rädd att han missförstod leken typ.

  • Saral92
    Meriall skrev 2017-09-30 23:17:39 följande:

    Min son pratade också en hel del som man inte förstod men det kanske inte är samma sak. För honom var det nog mest joller egentligen men det hade som en riktig språkmelodi och det smög sig in enstaka riktiga ord (när han var liten alltså, nu använder han nästan bara riktiga ord). Lät nästan som ett främmande språk då.

    Vi fick diagnos vid 4 år. Det som hjälpt vår son massor var att han fick en Ipad han kan styra själv och titta på youtubeklipp. Då kan han lyssna på ett visst ord eller en fras massor av gånger tills han förstår och kan säga den. Han verkar ha mest svårighet med att komma ihåg vad orden heter.

    Tex om han frågar vad "polis" är (pekar på en polis) och man säger polis så säger han något otydligt. Så övar man och han blir bättre och efter en stund säger han tydligt "polis" men sedan försvinner det igen och blir "oli"... "oilsh"..."oish"..."oisha". Iaf så med ipaden kan han öva hur många gör som helst utan att behöva be om hjälp. Det gjorde att det lossnade lite och antalet ord började öka (var på samma 5-10 ord jättelänge).

    Ipaden hjälpte socialt också, han tittar på tex en lek som barn leker på ipaden (åka rutschkana eller vad som helst) och sedan vågar han vara med på det. Före så vågade han inte för var rädd att han missförstod leken typ.


    De låter precis som min son, han har full koll om jag ber han peka på grävmaskin, men ordet han själv använder för grävmaskin är lite olika varje dag. Jag märker även att han alltid tecknar röd rätt men säger nästan alltid blå (han uttalar båda orden väldigt dåligt) ja min som använder plattan väldigt mycket med, och de funkar väldigt bra när vi sitter med och pratar om de han ser. Ibland ser han klipp han inte borde, som igår när de var något läskigt på biet Maja så blir han helt tagen av de och kan inte sluta tänka på de, de första han gjorde när han vakna var att försöka förklara läskigt för oss. Skulle vilja ha anpassade appar.

    Åh, vad smart. De har jag inte ens tänkt på! Då ska vi titta lite på sånna klipp! Tack!
Svar på tråden Vårdbidrag autsim/språkstörning?