• Glovey

    Testat positivt efter abort

    Jag gjorde medicinsk abort för ca 3 veckor sen och tog ett test på kvällen nu när jag precis hade kissat innan också och det visade positivt?

    Har gjort en abort tidigare och då visade det negativt efter 3 veckor.. Nån som varit med om liknande?


    - Just fight for it
  • Svar på tråden Testat positivt efter abort
  • Anonym (M)

    Tog du ett vanligt graviditetstest eller ett sådant som är till för efter abort?

  • Glovey
    Anonym (M) skrev 2017-10-01 05:06:38 följande:

    Tog du ett vanligt graviditetstest eller ett sådant som är till för efter abort?


    Jag tog det som jag fick med från barnmorskan, alltså som är till för efter abort :)
    - Just fight for it
  • Anonym (Anonym)

    Kanske har du fortfarande graviditets hormonet kvar i kroppen det kan vara så. Gå och kolla dig så får dom ta ett blodprov för att se dina värden.

  • Anonym (Kms)

    Jag testade positivt till fyra veckor efter mitt missfall så kanske bara att hormonerna inte hunnit lämna kroppen än?

  • Carambolan

    Ring och boka en efterkontroll så kollar de med vul ifall aborten inte fick ut allt.

  • EpicNurse
    Anonym (M) skrev 2017-10-01 05:06:38 följande:

    Tog du ett vanligt graviditetstest eller ett sådant som är till för efter abort?


    Vad skulle det vara för några som är "till för efter abort"? Det finns inte. Det enda som finns är gravtest med olika känslighet.

    Ts:

    Man kan testa positivt 4-6 veckor efter en abort även om allt kommit ut och aborten gick som den skulle. Om testet var knallpositivt så skulle jag råda dig att kontakta abortmottagningen, men om det bara var svagt så är nog allt i sin ordning och du bör vänta en vecka till och testa igen
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Glovey
    EpicNurse skrev 2017-10-01 09:04:36 följande:

    Vad skulle det vara för några som är "till för efter abort"? Det finns inte. Det enda som finns är gravtest med olika känslighet.

    Ts:

    Man kan testa positivt 4-6 veckor efter en abort även om allt kommit ut och aborten gick som den skulle. Om testet var knallpositivt så skulle jag råda dig att kontakta abortmottagningen, men om det bara var svagt så är nog allt i sin ordning och du bör vänta en vecka till och testa igen


    Är detta ett svagt plus? Tog som sagt precis efter jag hade kissat men det kanske inte spelar nån roll?

    - Just fight for it
  • EpicNurse
    Glovey skrev 2017-10-01 10:57:44 följande:

    Är detta ett svagt plus? Tog som sagt precis efter jag hade kissat men det kanske inte spelar nån roll?


    Mmnjäe skulle nog inte Kalle det svagt.

    Ring din mottagning imorgon och hör vad dom rekommenderar. Hade du ringt till oss så hade vi sagt att så länge du inte har illaluktande blödning, smärta eller feber så kan du avvakta ytterligare en vecka och testa igen. Men hör vad din mottagning tycker!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (M)
    EpicNurse skrev 2017-10-01 09:04:36 följande:

    Vad skulle det vara för några som är "till för efter abort"? Det finns inte. Det enda som finns är gravtest med olika känslighet.

    Ts:

    Man kan testa positivt 4-6 veckor efter en abort även om allt kommit ut och aborten gick som den skulle. Om testet var knallpositivt så skulle jag råda dig att kontakta abortmottagningen, men om det bara var svagt så är nog allt i sin ordning och du bör vänta en vecka till och testa igen


    Det är precis det jag syftar på med "till för efter abort". Det som man får från barnmorskan med lägre känslighet än ett vanligt graviditetstest. Står till och med på testet att det är till för test efter abort/missfall, för att konstatera att en graviditet verkligen är avslutad. Så jo, de är till för efter abort. Sen finns det inget som säger att man inte kan använda det till annat. Precis som Cytotec, som är till för abort, men som man pckså kan använda till annat. En sak kan ha flera syften.
  • Anonym (M)
    Glovey skrev 2017-10-01 10:57:44 följande:

    Är detta ett svagt plus? Tog som sagt precis efter jag hade kissat men det kanske inte spelar nån roll?


    Jag fick ett såntdär supersvagt streck tre veckor eftet aborten, var också osäker. Men ringde mottagningen och fick komma in efter några dagar för säkerhetsskull och testa om. Då var det inget tvivel om att det inte fanns ett streck. Så hör av dig till dem så får de avgöra hur du ska göra :)
Svar på tråden Testat positivt efter abort