• Man43

    Bränd plast på induktionshäll

    Hej! Jag har precis bränt lite plast på min nya induktionshäll. Hur får jag lättast bort det? Har hört tips om rakhyvlar och Cif. Men även läst lite invändningar mot ex Cif då det kan skada hällen på lång sikt. Behöver nu expertråd!

  • Svar på tråden Bränd plast på induktionshäll
  • dream on

    Jag är inte expert och har visserligen keramisk häll men lyckades med hjälp av min lille son att få inbränd plast på spishällen två dagar efter installation. Det gick bra att få bort det med rakhyvel och särskilt medel avsett för såna ytor (Electrolux vitro care). Kolla med återförsäljare av spisen har tips?


    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Man43

    Okej! Testade rakhyvel, men bladen nådde liksom inte ner? Tror jag fick bort det mest med en lite slöare kniv. Det var mestadels bränd mjölk som tur var. Det var mjölken jag försökte torka bort med en plastdiskborste... därav plasten. Inte smart nog i panikens hetta.
    Däremot är det lite konstiga märken där nu. Det är inte från kniven. Kan tyvärr inte ta bild för min mobilkamera är sönder. Några idéer vad det kan vara?

  • EnAnonumius
    Man43 skrev 2017-10-01 13:24:31 följande:
    Okej! Testade rakhyvel, men bladen nådde liksom inte ner? Tror jag fick bort det mest med en lite slöare kniv. Det var mestadels bränd mjölk som tur var. Det var mjölken jag försökte torka bort med en plastdiskborste... därav plasten. Inte smart nog i panikens hetta.
    Däremot är det lite konstiga märken där nu. Det är inte från kniven. Kan tyvärr inte ta bild för min mobilkamera är sönder. Några idéer vad det kan vara?
    Nej klart att det inte funkar med rakhyvel då den har kassetter.
    Hyvelns kassetter är inte designad för att använda som skrapa på hårda släta ytor. Så det är inte alls märkligt att "den inte når helt ned".  Inte ens en gammaldags "safetyrazor" skulle funka.

    Skall man skrapa spisen så skall man använda antingen använda byggskrapa (kan köpas b.la på biltema) som har vassa blad, eller hällskrapa (kan köpas i de flesta livsmedelsbutiker som har brett sortiment) som har vassa blad och ha vinkel c:a 30grader när man skrapar en spis. Då når man helt ner och får bort det fastbrända skiten.

    Skillnaden mellan byggskrapa och hällskrapa är längden på skaftet typ.

    Jag själv har märken på min och det är oftast att ytan kan blir missfärgad så länge de inte påverkar funktionen på spisen så har man inget att oroa sig föra.

    Det borde stå i bruksanvisningen du fick med spisen hur man rengör den på ett bra sätt.. Annars så finns det ju hur mycket info som helst att tillgå på nätet om hur man rengöra induktionshäll/keramikhäll..

    Men ett tips jag har är att köpa rengöringsmedel som är avsätt föra induktions-/glaskeramikhäll och följer bruksanvisningen på flaskan.
    Och undvik i framtiden att drabbas av panik över spilld mjölk på hällen. Det luktar bara lite men försvinner när hällen är kall och du rengör den.


  • dream on
    Man43 skrev 2017-10-01 13:24:31 följande:

    Okej! Testade rakhyvel, men bladen nådde liksom inte ner? Tror jag fick bort det mest med en lite slöare kniv. Det var mestadels bränd mjölk som tur var. Det var mjölken jag försökte torka bort med en plastdiskborste... därav plasten. Inte smart nog i panikens hetta.

    Däremot är det lite konstiga märken där nu. Det är inte från kniven. Kan tyvärr inte ta bild för min mobilkamera är sönder. Några idéer vad det kan vara?


    Oops autofuckup slog till. RakBLAD som sitter i en särskild skrapa avsåg jag.
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
Svar på tråden Bränd plast på induktionshäll