• asdfg123

    Delar källare på villa med annan studerande, fråga.

    Hej. Jag delar just nu kök och badrum med en annan studerande i min nya stad. Källaren hör till en villa, dock har vi egen ingång.

    Jag kände inte den här personen innan, och vi pratar knappt nu heller.

    Jag har ett problem då jag och min flickvän inte kan ses när och hur vi vill, eftersom jag måste anpassa mig till den andra hyresgästen (enligt ?infodokument? jag fick efter påskrivet kontrakt)

    I kontraktet står det inget om gäster eller liknande, men i infodokumentet står det att gäster som stannar under nattetid inte får förekomma, men i telefon och när vi sågs på riktigt sa han att det var okej någon natt på en helg. Detta fick jag reda på efter att kontraktet skrevs.

    Jag och min flickvän vill gärna kunna ses lite längre än (vågar knappt ens det) en helg (Distansförhållande) T.ex. om hon har semester en vecka vill vi att hon ska kunna stanna från fredag till kanske onsdag. Vad ska jag göra? Lyssna på deras ord eller kontraktet? Får de ens bestämma sånt om det inte står i kontraktet? Skulle jag kunna fråga den andra hyresgästen om det gör honom nånting om hon stannar mer än en helg?

    Ursäkter den långa texten.

  • Svar på tråden Delar källare på villa med annan studerande, fråga.
  • äldreochklokare

    Det är ganska vanligt att man inte vill ha okänt folk i sitt hem, när man hyr ut rum till en student så jag förstår hyresvärden.

    Du har ju fått muntligen att det kan vara ok nån natt, så prata med värden igen, påminn om vad denne sa på telefon, och säg att nu börja det bli aktuellt. Se hur reaktionen är.  Sedan kan du prata med den andra hyresgästen bara för kännedom så denne inte råkar stå där spritt naken av misstag, när din tjej passerar förbi Skrattande. Det är dock värden som bestämmer, inte den andra hyresgästen.

  • cb66

    Jag hyr ut till en student i källare. På grund av tidigare problem har jag samma regel. Syftet är att man inte bor flera där permanent, jag tar betalt per person inte för rummet.

    Min hyresgäst hade ett liknande problem med sin pojkvän och frågade om det var ok. Inga problem för mig så länge det inte är permanent.

    Börja att prata med värden, förklara ditt dilemma, det är hon som bestämmer. Sen skall du givetvis informera den andre så att det inte blir pinsamma situationer

Svar på tråden Delar källare på villa med annan studerande, fråga.