• Anonym (Kaffedraken)

    Har jag talproblem? Låter som en efterbliven.

    Ursäkta rubriken. Det finns människor som är mentalt outvecklade och kallas efterblivna i folkmun men detta var inte vad jag refererade till. Vet bara inte hur jag ska beskriva mitt problem.

    Jo, jag är en väldigt kompetent tjej/kvinna. Besitter djupa och många kunskaper inom mitt yrke. När jag skriver uttrycker jag mig väldigt korrekt och använder ofta ett komplicerat akademiskt språk. Många i min ålder använder inte mina uttryck eller målande bilder av situationer mm. Jag tycker om att använda byråkratiska ord och benämningar. Då jag har en akademisk utbildning och många högskolepoäng så faller detta beteende sig naturligt. Tror jag. Men visst, alla skriver fel och slarvigt ibland.

    Mitt STORA PROBLEM är att jag hur bra än uttrycker mig i text så låter jag som en 7 åring i tal. Helt plötsligt kan jag inte uttala orden, jag stammar, jag är inte koncentrerad, kan inte uttrycka en hel mening utan att jag tappar orden, kan inte hitta rätt meningsbyggnad, säger fel, säger ingenting helt plötsligt tex "i mitt arbete måste vi se den enskilda..." jag fortsätter inte för jag kan inte prata ordentligt !! och så vidare, och så vidare. Jag låter BOKSTAVLIGEN talat som en nyanländ.

    Vill inte kränka nån men måste samtidigt beskriva mitt problem. Vad ska jag göra?

    Jag tappar så mycket förtroende och folk ser inte mina kunskaper eller min kompetens eftersom jag inte kan tala ordentligt. Folk tittar på mig ibland som om jag har något handikapp. Det kanske jag har?

    Satt på ett möte höromdan. Dess innan hade jag och dessa personer haft lång mejlkontakt, i många veckor. Sen på mötet möter de den mest verbalt efterblivna personen på planeten. De kan väl inte tro att mejlandet varit med mig.

    Pga detta får jag aldrig med mig folk. En stark kompetent yrkesmänniska ska kunna tala och bli lyssnad på. Jag kan inte ens fråga om en annan storlek på tröjan i butik. Även de enklaste meningarna är svåra att tänka ut och uttala. Varför?

    Vill bara kunna prata normalt och bra :(

  • Svar på tråden Har jag talproblem? Låter som en efterbliven.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vänd dig till en talpedagog. De hjälper dig =)


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (Kaffedraken)

    Visst, jag lider av lite dåligt självförtroende och har gått igenom väldigt mycket de senaste åren. Allt från misshandel till andra saker som har dragit ner mig. Men jag är ju väldigt kunnig i mitt område och borde ha gott självförtroende, iaf i jobbet.

    Blev för mycjet info där...

    Men har ni märkt något liknande hos någon? Vill verkligen kunna prata lika fint och bra som jag skriver.

    Ps. Ibland när jag läser barnböcker till mitt barn så märker jag samma sak... :(

  • Anonym (Kaffedraken)

    Talpedagog eller logoped verkar vettigt. Har du alltid haft de här problemen? Jag har en mycket kompetent arbetskamrat som också har svårt att uttrycka sig muntligt. Ibland förstår man ingenting, men då tar hon om det, och alla är medvetna om hennes bekymmer - även om jag för det mesta faktiskt inte märker någonting alls av det, så man blir snarare lite förvånad ibland när det blir tokigt och hon stakar sig eller avbryter sig själv mitt i en mening eller använder fel ord eller gör skumma omskrivningar. Hon beskriver det som att hon har "dyslexi i talet" och har fått hjälp för det under uppväxten. Kan det vara något liknande som du har?

  • Anonym (Kaffedraken)

    JA !!! Dyslexi i talet! Vilken bra beskrivning. Mitt i prick.

    Har hon gjort något åt detta i vuxen ålder?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det där är ju inte ovanligt. Dyslexi yttrar sig ofta bland annat så. Så är det för min son. Och lyssna på kungen! Samma sak där.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Men jag har inte dyslexi. Bara verbalt verkar det som.

    När jag var yngre så pratade jag snabbt och käckt och hade svar på tal och Gud så intelligent jag lät i klassen. Påläst och det hördes!

    Idag är jag påläst men det hörs inte. Tvörtom. Folk tycker nog att jag är barnslig och okunnig. Enbart pga mitt tal.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tycker att det låter som att du har väldigt höga krav på dig själv. Jag kan också låta som en idiot när jag blir nervös eller känner prestationskrav. Gå en kurs i retorik för att känna dig mer säker i talet?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Skäms...) skrev 2017-10-01 23:43:08 följande:

    Men jag har inte dyslexi. Bara verbalt verkar det som.

    När jag var yngre så pratade jag snabbt och käckt och hade svar på tal och Gud så intelligent jag lät i klassen. Påläst och det hördes!

    Idag är jag påläst men det hörs inte. Tvörtom. Folk tycker nog att jag är barnslig och okunnig. Enbart pga mitt tal.


    Att läsa din tråd är en sån sjuk känsla! Jag lider av exakt samma sak. Senast i fredags var jag med om det när jag skulle hålla ett kort föredrag. Skäms fortfarande över hur korkad jag lät och folk tittade på mig som att jag var lågbegåvad :(. Avbryter också mitt i meningar, ibland försöker jag också förkorta mina meningar så att det jag ska säga ska gå så snabbt som möjligt vilket slutar med att det blir obegripligt istället. Detta sker omedvetet.

    Ska du gå till en talpedagog efter tipset här på fl?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror inte att du har vare sig "dyslexi i talet" (?) som ngn sa eller språkstörning. Eftersom du kan uttrycka dig väl i skrift och själv hör hur "fel" det blir när du uttrycker dig muntligt skulle jag avfärda dessa språkliga funktionsnedsättningar.

    Däremot läser jag in i din trådstart att du verkar ha:

    (För !) Höga tankar om dig själv gällande språkliga kunskaper och:

    Prestationsångest.

    Om du anser dig kunnig med att använda akademiska ord och ett byråkratiskt språk i skrift och mail och tror att du ska kunna "låta" på samma sätt i möten med andra, så låter du naturligtvis "dum".

    Ingen, förutom politiker och möjligtvis högt uppsatta tjänstemän på vissa möten, använder ett sådant språk! Det låter som att du försöker prata ett "språk" i verkligheten som du inte behärskar!

    Byråkratiska människor använder inte ett byråkratiskt språk i alla situationer utan enbart i situationer som kräver det!

    Är du domare? Advokat? Åklagare? Politiker?

    Om inte- släpp det byråkratiska tugget i skrift också. Fina ord kan sägas korrekt och koncist på ett vardagligare sätt!

    Jag tror att du måste släppa preststionskraven du har på dig själv och börja med att försöka samtala på en vardaglig nivå som de flesta andra. Klart du alltid misslyckas om du föreställer dig vara ngn du inte är......

Svar på tråden Har jag talproblem? Låter som en efterbliven.