• Miabroman

    Ta lån åt förälder

    Min mamma har problem med att betala av lån/krediter allt vad det nu är. Så illa att hon fått anmärkningar av kronofogden och inte har råd att betala. Hon har bett mig att ta ett lån åt henne. Jag är 21 år och jobbar deltid, bor fortfarande hemma men ska nog studera i höst i ny stad osv. Såklart VILL jag hjälpa känns hemskt att inte göra det men samtidigt, är det verkligen jag som ska behöva göra det? När jag tänker efter är det väl självklart att hon bör styra upp sin egna ekonomi men hon är ju endå min mamma. VAD skulle ni gjort? Vad kan man göra i en sån här situation

  • Svar på tråden Ta lån åt förälder
  • Sophan

    Jag hade inte tagit lånet. Kan hon inte sköta sin egen ekonomi, hur kan man då lita på att hon betalar av på lånet som hon ska? Det kan sätta dig i en jobbig sits. Ta aldrig lån åt någon annan. Inte ens familjemedlemmar.

  • larssssssss

    Om du verkligen vill hjälpa...

    Be om att få se hennes konton, se var pengarna tar vägen och få en sann bild över var problemet ligger.

    För låt oss säga att det visar sig vara spelskulder, vilket är vanligt, då är risken att hon antingen använder lånet till att spela lite till direkt utan betala skulderna, eller fortsätta spela och få nya skulder.

    Så jag röstar på Jovisst kan du ta lån åt din mamma, men inte förrän du har svart på vitt varför, och hur mycket, skulder hon har. (att hon berättar en liten del, är inte samma sak som att se siffrorna).

  • Sanjos

    Skulle säga att det beror på hur mycket det handlar om?

    Men sen tycker jag inte man som mamma ska be sina barn, om att ta lån åt dem för saker de själva satt sig i skiten i...

  • Bibbidi

    Skulle du själv, på egen hand, kunna betala tillbaka det lånet ifall din mamma inte kommer kunna sköta sin skuld till dig?

    Du vill inte få betalningsanmärkningar!

  • larssssssss

    En tjej kom till mig och sa att hon inte kunde betala sina räkningar någotmer.
    - Konstigt svarade jag, du har ju jobb?

    Jag fick se hennes konto, såg då spelmissbruk. SMS-lån och diverse bank-lån osv.
    600tusen hade hon spelat bort. Förvisso vunnit 200 men allt för locka till mer spelande.

    I smyg samarbetade jag då med hennes mamma. Och ringde spelmissbruk-linjen och fick tips, ordnade bankmöte. För banker kan erbjuda hjälp att lyckas starta om livet. Dock vill dom se att personen verkligen vill, och försöker själv också genom sälja värdefulla dyrsaker osv.

    Snabba pengar är aldrig lösningen, man bara drar ut på ett växande problem.

  • Kerubmamman

    Först och främst ska du avgöra om du har råd att aldrig få tillbaka pengarna och har ekonomiska möjligheter att sköta alla avbetalningar själv. 

    OM du tar ett lån, då ska du göra inbetalningarna till KF och inkassobolag, så du vet att de går till rätt ställe. Sen fixar ni en överföring på avbetalningen från hennes konto till ditt konto, så du har koll på att lånet betalas tillbaka. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Gizmo

    NEJ - du ska inte ta något lån till din mamma. Antar att hon redan har problem med sin ekonomi eftersom hon ber dig om hjälp.

    Om din mamma inte kan betala lånet måste du göra det, annars hamnar du hos Inkasso och Kronofogden. 

  • Luffi

    Jag hade inte gjort det.

    Jag kanske är självisk men jag vill inte sätta mig i skiten för att hjälpa en förälder, tycker de borde ha tillräcklig koll själv.

    Min far ville tidigare att jag skulle stå på hans mobilabonnemang. Jag sa nej för att jag inte visste om jag verkligen hade ekonomi att betala om han inte betalade, då skulderna hade hamnat på mig.

    Man känner sig elak en stund, får dåligt samvete för att man inte hjälper men samtidigt är det faktiskt deras problem och du har inte försörjningskyldighet till en förälder.

  • Satira

    Det är en mycket dålig ide att ta ett lån åt din mor i läget du är nu.
    Din mor har ekonomiska problem och risken är då stor att hon av någon anledningen inte kommer kunna betala och då blir du betalningsskyldig. 

    Att betala för någon annans lån när man studerar är inte så roligt, om man ens har möjligt. Du riskerar alltså att inte kunna studera... 

    En annan faktor är ju att om lånet missköts så är det DU som får anmärkning, och kan därmed inte skaffa egen lägenhet. 

    Även om du såklart vill ställa upp för din mor i detta läge, bör du inte göra det eftersom du riskerar din egen framtid. 

  • Platysma

    Tror att ett till lån mest blir ett till problem om hon redan tagit lån och krediter och fått betalningsanmärkningar. Tycker att du ska erbjuda dig att hjälpa henne att kolla igenom alla skulder/ekonomin istället för att erbjuda pengar. Alltså erbjud din tid/ditt stöd för att få till en budget, hjälp henne sälja gamla prylar på Tradera om ni har nåt, eller liknande.

    Om detta låter övermäktigt t ex för att du inte kan så mycket om att göra en budget, eller om skulderna är för stora, så brukar kommuner ha en skuldrådgivare man kan träffa. Här finns t ex möjlighet att boka en för Stockholm: www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Socialt-och-ekonomiskt-stod/Ekonomiskt-stod-och-radgivning/Budget--och-skuldradgivning/

  • sextiotalist

    Nej
    Ska man fixa en sådan hjälp, så ska det vara med pengar som man kan förlora. Du är inte där ännu

  • Kräftan86

    Jag hade sagt nej. Kanske hjälpt till med att ge henne pengar, om jag hade hade råd. Om det känns svårt att säga nej, säg att du sökte men fick nej av banken.

    Om du ställer upp på att ta ett lån så var beredd på att själv behöva betala tillbaka hela summan.

    Låna aldrig ut mer än vad du skulle kunna ge bort!

Svar på tråden Ta lån åt förälder