• Madida

    Rengöra duschväggar?! Skydda?

    Vi har duschväggar i glas och dessa blir smutsiga på väldigt kort tid. Främst kalkavlagringar som syns tråkigt tydligt.

    Finns det något man kan behandla dem med som skyddar lite så att de inte blir smutsiga så fort? Så att det inte fäster lika lätt?

    Något medel man kan köpa? Eller nåt smart husmorstips? :)


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Svar på tråden Rengöra duschväggar?! Skydda?
  • FragaUgglan

    Jag bor i ett område med hårt vatten och vi rengör duschen varje dag, direkt efter att alla duschat, vi skrapar först och torkar sen med kökspapper. Funkar bra, men det är ju mycket jobb med det. 

    Ett annat naturligt trick mot avlagringar är ju vinäger. Mot kalk i t ex vattenkokaren använder jag vinäger som jag värmer upp lite och låter stå ett tag. Man borde ju kunna göra något liknande med duschen, värma upp lite vinäger och sedan applicera på väggarna. Något att testa kanske?

  • w123
    FragaUgglan skrev 2017-10-02 22:45:46 följande:

    Jag bor i ett område med hårt vatten och vi rengör duschen varje dag, direkt efter att alla duschat, vi skrapar först och torkar sen med kökspapper. Funkar bra, men det är ju mycket jobb med det. 

    Ett annat naturligt trick mot avlagringar är ju vinäger. Mot kalk i t ex vattenkokaren använder jag vinäger som jag värmer upp lite och låter stå ett tag. Man borde ju kunna göra något liknande med duschen, värma upp lite vinäger och sedan applicera på väggarna. Något att testa kanske?


    Jag tvättar bort kalkavlagringarna med ättika på en svamp. 
  • FruHolmli

    Finns få skydd. Men snabbast bästa medel att på min få bort allt är att ha kalcinex.
    Finns att köpa på färghandel bara.

    Det är starkt med fy 17 vad det är effektivt!! Lovar. Du kommer inte ångra dig.

  • Luffi

    Har för mig att citron ska hjälpa? Eller så är jag alldeles för trött och är helt i nattmössan och skriver :)

  • Madida

    Tack för alla tips! :)

    Vi brukar få rent det hyfsat enkelt (kanske för att det görs relativt ofta) men jag önskar att dey fanns nåt som gjorde att det inte behövde göras så ofta. Haha!

    Är lat men tycker samtidigt att det ser sååå tråkigt ut med skitiga glasväggar.


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
Svar på tråden Rengöra duschväggar?! Skydda?