• Äldre 2 Oct 22:31
    926 visningar
    2 svar
    2
    926

    Håller på att skriva en bok

    Hej!

    Jag håller på att skriva en slags självbiografi som handlar om en viss tidsperiod i mitt liv. Jag berättar om min psykos. Boken är i allmänhet riktad till de med psykisk ohälsa men i synnerhet de som drabbas av psykos och dess anhöriga. Även studenter och personer inom vården är en målgrupp jag har.

    Har i princip skrivit klart ett råmanus (även om jag vill fylla ut med mer textmassa) och har lite funderingar.

    * Är det irriterande med korta kapitel eller snarare något bra? Kapitlen är så pass korta som 2-5 boksidor.
    * Tror ni att det finns ett intresse att läsa om den drabbades perspektiv i en psykos? * Har själv inte hittat alltför många böcker som behandlar detta ämne - bra eller dåligt? Finns det efterfrågan på detta tro?
    * Nu har ni bara fått veta att jag skriver en bok om min psykos, men låter det intresseväckande på något sätt hos er på familjeliv?

    Sedan får ni gärna berätta om ni själva skriver och om vad! :) Tar gärna emot tips som t.ex. hur man får en text mer levande m.m.

  • Svar på tråden Håller på att skriva en bok
  • Äldre 2 Oct 23:30
    #1

    1. Det är din bok. Hur långa kapitlen ska vara är upp till dig. Däremot, om du tänkt publicera genom ett bolag, så kan de ju ha riktlinjer för hur boken ska vara utformad. 


    2. Har själv haft svåra psykosperioder under mina yngre år, så jag tycker absolut att en sådan bok kan behövas för att visa människor att det faktiskt händer.

  • Caramb­olan
    Äldre 3 Oct 07:37
    #2

    Jag gillar böcker med korta kapitel eftersom jag mest läser på t-banan i korta svep.

    Jag tycker att det låter helt ointressant men jag brukar inte gilla varken biografier eller överlevnadhistorier

Svar på tråden Håller på att skriva en bok