• Äldre 3 Oct 10:57
    3792 visningar
    21 svar
    21
    3792

    Aslan? Amar?

    Hej!
    Jag skulle vilja veta vad ni tycker om namnen Aslan och Amar? Var ärliga! Hur uppfattas namnen i det svenska samhället? Känner ni nån som heter så? Jag vill veta alla känslor och tankar!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Aslan? Amar?
  • Caramb­olan
    Äldre 3 Oct 11:03
    #1

    Aldrig träffat nån som heter något av namnen. Aslan får mig bara att tänka på lejonet i Narnia så det känns mer som ett namn jag skulle ge till en katt kanske.

  • elyse
    Äldre 3 Oct 11:06
    #2

    Aslan är för mig ungefär som att heta Gandalf.

    Amar är ett vanligt namn från Mellanöstern.

  • Äldre 3 Oct 11:06
    #3

    Jag förknippar också namnet Aslan med lejonet i Narnia, Amar tycker jag är ett fint namn som klingar arabiskt. Har träffat en jätte fin liten kille med det namnet i jobbet ( lärare) och har bara goda associationer till det.

  • Äldre 3 Oct 11:06
    #4

    Tycker Aslan är väldigt gulligt! Gillar Amar också. Gällande din fråga om hur de "uppfattas", Amar är ett indiskt namn och är ett rätt vanligt namn från väst/sydasien. 

  • Anonym (Nä)
    Äldre 3 Oct 11:43
    #5

    Tycker att båda är fula och klingar dåligt, däremot gillar jag Amir jättemycket. Såå stor skillnad på bara en bokstav!

  • Äldre 3 Oct 16:09
    #6

    Aslan - tänker också på lejonet
    Amar - fint, inte hört det förut men tycker det låter arabiskt

  • Äldre 3 Oct 19:53
    #7

    Aslan är ju coolt! Men för oseriöst och för mycket fantasy/karaktär. Amar gillar jag inte, det skulle nog generera många olika uttal.

    Tack för att du skapade en namntråd, jag höll på att förgås efter många dagar utan minsta tillstymmelse till namndiskussion ;)


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Lärar­e)
    Äldre 3 Oct 19:58
    #8

    Jag undervisar invandrare och jag har haft en elev från Mellanöstern med namnet Aslan, namnet Amar har jag inte hört än.

  • Anonym (chris­ta)
    Äldre 3 Oct 20:00
    #9

    Låter som ett par svartmuskiga torpeder i en halvdålig kriminalfilm om den turkiska maffian.

    "Aslan! Amar! Break his legs!"

  • Äldre 3 Oct 20:09
    #10

    Personligen inga åsikter varken för eller emot.
    Skulle nog inte välja namnen själv till mina barn.
    Vissa personer delar in folk i påhittade grupperingar beroende på just namn så jag får vara glad att jag och min fru har konservativ nordisk smak när det gäller just namn. 

Svar på tråden Aslan? Amar?