• Anonym (F)
    Äldre 3 Oct 16:23
    7227 visningar
    4 svar
    4
    7227

    Hur städar man hela akvariumet

    Vi har fått ett akvarium av en tjej som skulle flytta utomlands. När vi får det (idag) är det en stor katastrof. Det är alger över hela glaset. Det flyter massa skit i vattnet. Bottenmatrielet är fullt med alger. Det ser inte bra ut och fiskarna verkar inte må bra. Jag vet att man aldrig ska städa hela akvariumet utan lite i taget men jag vet inte hur man gör när det är så grovt äckligt? Ska man fortfarnde köra lite i taget eller hur gör man?

  • Svar på tråden Hur städar man hela akvariumet
  • Äldre 3 Oct 16:50
    #1

    På min tid (visserligen 20 år sen...) tog vi en skål med vatten från akvariet, lade fiskarna i den, tömde akvariet på vatten och skrubbade rent (inte med någon sorts tvål då, OBS, utan bara med vatten..). Vi lade sanden/gruset i en hink och "skrubbade" alltihop genom att röra runt ordentligt, hälla ut det smutsiga vattnet och fylla på med nytt vatten tills det var rent. Pumpen rengjordes och fick nytt filter etc. Sen: ner med allt i akvariet igen, nytt vatten, se till att det blev rätt temperatur etc. Och så i med fiskarna. Funkade utmärkt! Men det var vanliga sötvattensfiskar och inget avancerat på så sätt.

  • Äldre 3 Oct 17:14
    #2

    Hur lyckades ni transportera ett fyllt akvarium?

    Jag hade köpt ett litet akvarium att ha tillfälligt, fört över fiskar, tvättad sand och sweet till att få med en del lortigt vatten som jag hade spätt ut med rent. Därefter hade jag startat om det stora helt och hållet.

  • Äldre 3 Oct 17:57
    #3
    glutten skrev 2017-10-03 16:50:49 följande:

    På min tid (visserligen 20 år sen...) tog vi en skål med vatten från akvariet, lade fiskarna i den,


    Och TS, kom ihåg att lägga något över skålen/hinken där fiskarna är, en del fiskar har en tendens att vilja hoppa ur.
  • Äldre 3 Oct 18:09
    #4

    Hur många och hur stora fiskar är det.

    Utifrån din beskrivning med äckliga alger mm så gissar jag att det är cyano bakterier eller blågröna alger.

    Vid uppstart eller obalans blir det lätt sånna. Är det bara få fiskar hade jag gjort en omstart och då rengjort allt. Glas kan man rengöra med ättika om det blivit kalkbeläggningar annars är en fönsterskrapa till isiga bilrutor bra.

    Är det mycke fisk behöver du ta bort så mycket alger som möjligt. Byta ca 30% av vattnet i gång i veckan. Kanske minska fiskbeståndet genom att sälga eller ge bort fiskar. Sen bör du mäta nirtitväret.

    För mer tipps och en guide för uppstart kan du kolla på akvariefiskar i fokus akvariefisk.ifokus.se.

    Där finns många hjälpsamma duktiga personer som kan hjälpa en nybörjare. Finns en superbra uppstart guide där också.

Svar på tråden Hur städar man hela akvariumet