• Äldre 3 Oct 16:50
    6502 visningar
    5 svar
    5
    6502

    Borde jag ta körkort?

    Hej.
    Jag hade som plan att i höst ta körkort(intensiv, 3 v). Jag fyller 29 och har aldrig riktigt varit sugen. Dock har jag ganska ofta varit arbetslös, vilket jag vet hade kunnat undvikas om jag hade haft ett körkort. Så även om jag nu inte jublar av tanken på att lägga så mycket pengar på det här, så känner jag mig ändå mogen nog att se att det hade varit skönt att öka jobbchanserna. Jag tänker även att det skulle kunna göra mig mer självständig, dock är jag inte helt säker på hur.

    Mitt liv ser ut såhär:
    jag flyttar ofta och har inte en så särdeles stabil ekonomi. Jag har nu absolut råd med körkort, men det är ändå en rätt stor del av mina sparade pengar.
    Jag tänker inte skaffa bil på ett bra tag, utan skulle alltså bara använda andras, exempelvis inom jobbet.

    Det jag tänker på är följande:
    Jag har träffat en hel drös med människor som tog sitt kort, flyttade hemifrån och sedan glömde bort allt. För de skaffade inte bil och bodde inte hemma och kunde därför inte nöta in det även efter uppkörningen. Jag har också träffat dem som tagit kortet i vuxen ålder, där deras sambo har bil och de själva undviker att köra för att de helt enkelt tycker att det är läskigt. Jag är rädd att jag kommer vara likadan - antingen glömma eller vara rädd. Och det här är himla mycket pengar att lägga på nåt som eventuellt kommer skita sig.

    Så: behöver man körkort? Jag menar, det finns ju jobb utan det kravet också. Vad tänker ni? Har det hjälpt er? 

  • Svar på tråden Borde jag ta körkort?
  • Caramb­olan
    Äldre 3 Oct 17:02
    #1
    +1

    Bra att ha. Men om jag hade fått mitt kort efter en tre veckors intensivkurs och klarat uppkörningen så hade jag aldrig i livet vågat låna någon annans bil och köra en snabbis då och då med glesa mellanrum. Däremot kan det ju vara värt att ta det nu medan du har tid och möjlighet, för att sedan bara behöva boka in ett uppfräschningspass eller två på körskola den dag du faktiskt skaffar bil.

  • Anonym (852)
    Äldre 3 Oct 17:15
    #2

    Bra att ha när man behöver det.

    Bara att köra på. Det är (för) enkelt att ta körkort idag.

  • Anonym (Själv­klart)
    Äldre 3 Oct 17:41
    #3

    Självklart ska du ta körkortet. Fördelarna överväger nackdelarna. Du kan ha nytta av det i ditt jobb, du kan flytta var du vill (är inte beroende av kommunala färdsätt).

    Min man har eget företag och intervjuar ibland arbetssökande. Ofta behövs inte körkort, men det är bra att ha. Och när de som inte har rabblar upp ursäkterna till varför de inte har det (som liknar dina), då ger det inget gott helhetsintryck. Man framstår inte som vidare ambitiös då.

  • Äldre 3 Oct 17:42
    #4

    Ja, det tycker jag.

  • Äldre 3 Oct 18:01
    #5

    Det är alltid skönt att ha. En del jobb som kräver de och de kan som du säger öka dina chanser att få ett jobb även om du själv inte har bil. 

    Regeringen har nu föreslagit att de ska vara möjligt för långtidsarbetslösa att ta csn-lån för att ta körkort, dock inget som är helt klart hur det blir. Kanske kan vara värt att vänta på om du kan få csn för att ta de så du inte behöver använda så stor del av dina sparade pengar på en gång.

Svar på tråden Borde jag ta körkort?