• ankans

    Önskemål i relationer

    Jag och min sambo har väldigt olika önskemål på hur vi vill ha det i vår relation. Jag är en känslomänniska, han är mer neutral. Jag vill ha mycket gos, beröring, kyssar, kramar, hålla handen osv. Mycket närhet helt enkelt. Inte lika viktigt för honom. Känner mig verkligen i behov av detta men har kanske för stora krav. Hur har ni det?

  • Svar på tråden Önskemål i relationer
  • Anonym (ace)

    Kommunikation, kommunikation, kommunikation, kommunikation....

    Ni måste båda kunna berätta vilka behov ni själva har och vilka behov ni kan hjälpa den andre att tillgodose. I min relation är jag den som har svårt för mycket närkontakt, vi har fått jobba på att 1) jag ska söka närhet och kontakt och inte bara lämna den biten till honom, och 2) att han ska acceptera att jag säger stopp nu utan att det är ett personligt påhopp.

  • ankans
    Anonym (ace) skrev 2017-10-05 00:27:29 följande:

    Kommunikation, kommunikation, kommunikation, kommunikation....

    Ni måste båda kunna berätta vilka behov ni själva har och vilka behov ni kan hjälpa den andre att tillgodose. I min relation är jag den som har svårt för mycket närkontakt, vi har fått jobba på att 1) jag ska söka närhet och kontakt och inte bara lämna den biten till honom, och 2) att han ska acceptera att jag säger stopp nu utan att det är ett personligt påhopp.


    Tack, vilket klokt svar! Ja, det är ju så viktigt med kommunikation, men svårt.
  • Fjäril kär

    Kommunikation viktigt ja.

    Men också viktigt att kunna hantera gränser. Och acceptera dom.

    Jag älskar närhet men tycker det är över gränsen när man håller handen i soffan eller alltid måste hålla hand ute på stan/affären osv. Då räcker det med att sitta tillsammans i soffan.

  • Anonym (Åtbådahåll)
    Fjäril kär skrev 2017-10-05 13:38:22 följande:

    Kommunikation viktigt ja.

    Men också viktigt att kunna hantera gränser. Och acceptera dom.

    Jag älskar närhet men tycker det är över gränsen när man håller handen i soffan eller alltid måste hålla hand ute på stan/affären osv. Då räcker det med att sitta tillsammans i soffan.


    Fast gränserna går ju åt båda håll: TS behöver ju både förhålla sig till partnerns gränser, men även ta hänsyn till sina egna gränser - vad hen tycker är ok och inte.
Svar på tråden Önskemål i relationer