• Snabel­Aet
    Äldre 5 Oct 00:03
    3242 visningar
    3 svar
    3
    3242

    Spådomar?

    Så här är det. Min mamma är 62 år gammal. Hon hade stött på en sida som erbjöd "gratis glimt in i framtiden".

    Min mamma hade uppgett sin email, och fått ett antal email.

    Hon "föll" för ett av emailen och dess lockande texter, betalade 500 kr med kort för att få en berättelse om hennes kommande tid, samt hennes sju "turnummer".

    Det hade kommit tillbaka ett email med en lång text. En massa händelser som skulle komma framöver, samt sju siffror, den s.k. turraden.

    Så långt inga problem.

    Det visade sig ett par veckor senare att en bekant till min mamma betalat för samma sak. Hon hade fått EXAKT samma text, och samma siffror.

    De gemensamt började gräva lite i det där på nätet och det skulle visa sig att det är en väldig massa människor som betalat och fått exakt samma texter och siffror, i te en bokstav som skiljt texterna åt.

    Tycka vad man vill, skylla sig själv och så vidare, jag kam kanske känna lite åt det hållet jag också, men sett enbart ur en juridisk synvinkel, är det ens lönt att polisanmäla?

  • Svar på tråden Spådomar?
  • Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 5 Oct 03:31
    #1

    Polisanmäla vad? Blev hon lovad en unik och personlig text? 

    Betalar man för "spådomar" kan man knappast förvänta sig att få valuta för pengarna. 

  • Anonym (Eller kanske­)
    Äldre 5 Oct 07:48
    #2
    +1

    Kanske bättre att du försöker omyndigförklara mamman som tror på spådomar.

    Men hur skall du i rätten bevisa att inte båda personerna har samma turnummer
    och att inte händelserna kommer att inträffa för båda ?

  • Äldre 5 Oct 07:54
    #3

    Hon fick väl precis vad hon betalat för: påhittad smörja som är lagom vag för att den ska kunna stämma för miljontals olika individer.

Svar på tråden Spådomar?