• Flikkan92

    Barn med olika matvanor

    Jag är bonusmamma till min sambos tre barn, pojke 10år, flicka 11år och en flicka på 13år.

    Nu är det så att de två yngsta har gått upp mycket i vikt på sista tiden, framförallt under sommaren. Och den äldsta har motsatta problemet. Hon är väldigt smal och känner sig sällan hungrig vilket resulterar i att hon kan glömma bort att äta om man inte påminner henne om hon är hemma själv. Hon är också den som rör på sig väldigt mycket. Har aktiviteter i veckan, går gärna till och från skolan (är några km) och cyklar och går ut och går själv på fritiden.

    De andra två har inga aktiviteter, vill sällan röra på sig och pojken kan vid måltider ta 3 portioner mat.

    Då han säger att han fortfarande är hungrig. Mellanflickan smygäter så fort hon är hemma själv, då äter hon det hon kan komma åt i skåp och kyl.

    Hur sjutton ska man göra? Det är så svårt när de är så olika. Den äldsta måste vi uppmuntra till att äta mera medans de andra två måste dra ner. Det är en så känslig ålder och man vill inte heller vara för på, även om de behöver bli mer medvetna om vad dom äter.

    Tacksam för råd!

  • Svar på tråden Barn med olika matvanor
  • Anonym (Nudlar)

    Se till att bara ha nudlar hemma. Det säger socialtjänsten

  • Lena

    Aktiviteter för de yngre låter som den perfekta lösningen och att ta en om gång grönsaker mellan varje portion mat.

  • Anonym (.)

    2 av 3 av mina barn är mulliga. Stora tjejen på 13 år 165cm och väger nu 70kg. Hon rider 4 dagar i veckan, går 1,5km varje dag. Tränar hunden på hundträning 1 gång i veckan.

    Mellan snart 9 år 127cm och väger 26kg.

    Minsta 8 år 124cm och väger 30kg. Minsta tjejen tränar konståkning 2 ggr i veckan.

    9 åringen simmar 1 dag i veckan och har gympa med skolan 2 ggr i veckan.

    Mellan har en motorisk försening och tips vi fick av sjukgymnasten var att åka på lekland. Barnen ser det inte som motion men de rör på sig ordentligt. Vi åker til olika lekland 1-2 ggr i månaden.

    Halvera mängden ris, pasta, potatis, byt ut vitt bröd mot grövre bröd. Gör gurk och morotsstavar som barnen kan äta innan middagen. Byt ut måltidsdryck till isvatten, mjölk kan barnen dricka till frukost och i skolan. Gör en smoothie till stora tjejen eller köp hem drickyoghurt. Ta en extra kvällsfika med stora tjejen när de andra lagt sig.

  • Anonym (Alice)

    Tänker att en regel on en portion mat funkar för alla. Äldsta tjejen påverkas väl inte om hon ändå äter lite?

    Nyttig mat funkar ju också för alla.

    Om ett av barnen har problem med småätning kan ni förbereda mellanmål till varje barn på varain tallrik. Kan ju vara bra även för den äldsta som då slipper tänka på mat och det kanske minskar risken att glömma bort. För småätaren blir det tydligare vad som är lagom att äta mellan målen.

    Sen kan man också försöka att undvika att ha småätsvänlig mat hemma.

    Och så förstås hitta på fysiska aktiviteter regelbundet med stillasittarna. Jag tycker att man absolut kan ha det som en regel att man måste röra sig varje dag, det är en viktig vana att försöka ge barnen även för vuxenlivet.

  • LFF

    Nyttig mat till alla, ta bort allt godis etc. Öka på mängden grönsaker till de hungriga. Lekland/simma etc så det blir motion utan att de ser det som det. 

  • Jayamila

    Jag håller med det folk tidigare sagt att mer motion/aktivitet för de yngre och öka grönsaker till hungriga ha nyttiga snacks till hands typ morots stavar i kylen, osockrad yoghurt, mini keso, banan, apelsin, mörkt bröd, och sedan tycker jag att man inte ska hymla om saker men säga det utan att de tar illa upp( lättare sagt än gjort) man bör nog ta ett ordentligt snack, sätt upp regler vad de får äta av och inte och framför allt följ dessa regler själv( föregå med gott exempel) sätt upp olika belöningar för ex 1 timmes motion = 1 timmes surfande, eller nåt, eller hitta tillfällen för rörelse som inte känns som motion, typ åka och bada, gå och leta svamp i skogen, bygg en koja tillsammans, spela charader, dansa disco, massera varandra, baka( att knåda deg är åtminstone mer ansträngande än att kolla på tv/internet) låt dem komma på något de kan göra själva ex att ni har minst en dag i veckan de får komma på något ni kan göra gemensamt enda regeln är att man måste röra sig.

    Låt den äldsta vara med och laga maten, att etablera en passion för mat och att känna doften av något under tiden det tillagas kan hjälpa henne att känna sig hungrigare, experimentera prova laga saker utan kokbok, eller leta reda på intressanta resept ex tasty på youtube har jättemånga videos på läckra och enkla resept, tala med henne om vikten av återhämtning mellan träning och varför det är extra viktigt att ha en bra relation till mat om man tränar om man inte ger kroppen bra bränsle kommer inte träningen till sin rätt, och man mister mycket av den effekt man vill uppnå med träningen.

    Hennes självbild kanske också behöver att man ser lite extra på andra saker, som att ta upp det faktum att inte ens supermodellerna ser lika snygga ut som deras bilder då nästan alla bilder( typ 90%) i tidningar i dag är redigerade bilder, och att hon behöver fokusera på att leva hälsosamt, hon kanske tror att hon gör just det men att leva hälsosamt innebär inte att man tränar mycket utan att ge kroppen bra näring.man kan ta upp att dessa kända människor har oftast både en Dietist och en PT( du kanske kan säga att du kan fungera som både och för henne) ibland ett helt team av folk som ser till att dom får i sig allt de behöver näringsmässigt och tränings mässigt. Men du bör nog gå försiktigt fram med henne så att det inte går åt fel riktning. Ta med henne på ett yoga pass, taichi, eller meditation istället för den vanliga träningen( träning behöver inte betyda att man kör i en hastighet på 150%), gör saker som är senuella tillsammans med henne som typ tvingar henne att skämma bort sig själv och vara nöjd i nuet, unna sig njutning både i form av mat för att hon inte ska bli för fokuserad på vikt/utseendet.

    Allt detta är lätt att säga men det kommer att ta både svett och tårar från er alla enligt forskare tar en ny vana ca 21 dagar att etablera sig, men jag skulle säga att det tar minst två tre gånger så lång tid, särskilt när man har med motsträviga människor att göra, men det går det viktigaste är att hålla fast vid de nya reglerna som gäller och komma ihåg att små steg är bättre än inga steg. Du känner dina barn bäst. Men ibland måste man vara hård mot dom som vi älskar för deras egen skull och ge inte upp...

    Lycka till

  • Vinterankan

    Som andra sagt. Ha bara nyttiga saker hemma (inklusive slänga ut alla mackor) och till måltiderna lägger ni upp på tallrikar och det är det man äter. Det enda som står på bordet är sallad. Då kan ni både säga stopp till de som äter för mycket och uppmuntra hon som äter för lite att äta upp.

  • Jullius2013
    Vinterankan skrev 2017-10-07 07:52:16 följande:

    Som andra sagt. Ha bara nyttiga saker hemma (inklusive slänga ut alla mackor) och till måltiderna lägger ni upp på tallrikar och det är det man äter. Det enda som står på bordet är sallad. Då kan ni både säga stopp till de som äter för mycket och uppmuntra hon som äter för lite att äta upp.


    Jag tänkte detsamma.

    Men det här med att ha aktiviteter, typ lekland varannan helg, är jag lite skeptisk till. Inte så att det är något dåligt, men jag tror inte det gör särskilt stor skillnad för energiåtgången. Barn behöver klättra och kuta omkring dagarna i ända. Klätterställning eller fotboll etc på rasterna, cykla och gå till och från skolan (om det går), ut igenoch lek innan maten på kvällen.

    Daglig rörelse är det som gäller.

    Äter småätaren när ni inte är hemma? Annars får ni väl säga nej till henne.

    Om ni misstänker ätstörning hos äldsta (du beskriver det som en sådan) så kontakta genast vården.
Svar på tråden Barn med olika matvanor