• Äldre 7 Oct 08:49
    4908 visningar
    5 svar
    5
    4908

    Kompisens hämnd

    Hej familjeliv!


    ?


    Jag står i startskottet på vuxenlivet, men saker är inte som de ska. Jag är rädd för att människors beteende främjat vår samhällsutveckling, att folk inte vågar gå ut på gatorna längre i samma utbredning som förr. Jag har ett exempel, min barndomsvän. Jag tycker mig på senare tid se ett mönster där hämnd och social status är medlet för vår samhälls förfall. Min kompis har blivit väldigt uppkäftig och har börjat umgås i suspekta relationer med andra män och kvinnor. Han säger att han blivit mobbad i grundskolan av alla och började att tidigt bruka alkohol. Jag blev orolig och gjorde det självklara (att avlägsna mig, länge sedan). Vi bröt kontakten samtidigt som vi gick ut skolan.


    Det är ingen som vill veta hur pass komplex eller hur utbredd min kompis hämnd är, men han verkar få stort gehör från vuxna män och kvinnor mellan åldrarna 21 - 67. Det gör så ont i mig när man ser unga människor pojkar och flickor som slåss varje dag och gör sitt yttersta dygnet runt för ett fint liv i en ganska trist situation med gatuprostitution, droghandel, bilhandel, syntetiska droger och sprit. Det finns inte varma samtal med en kopp te!


    ?


    Snälla ge mig några varma ord!


    ?


    akutpanik

  • Svar på tråden Kompisens hämnd
  • Äldre 7 Oct 11:42
    #1

    Man bör söka sig till varma vänner som man mår bra av. Visa dig som en god vän så får du nog respons tillbaka.

    De som får dig att må dåligt är bäst att undvika. Men säg gärna till den personen när du bryter att du inte tror man själv mår bra av att skada eller göra fel mot andra människor. Eller något mer stöttande, inte något anklagande. Kanske ungefär som jag säger till dig.

    Om du söker vänner utan baktanke el behöver stöd finns det bra vägar att gå. Jourhavande medmänniska tex kan man ringa upp, eller sök dig gärna till någon bra frikyrka där människor värnar om varandra. Man kan ringa upp dem och säga att man mår dåligt och skulle vilja prata eller träffa någon. Lycka till!!

    Det finns värme och kärlek i världen, jag lovar dig!

    Varma hälsningar från en medmänniska

  • Äldre 7 Oct 14:15
    #2
    Lixan skrev 2017-10-07 11:42:20 följande:
    Man bör söka sig till varma vänner som man mår bra av. Visa dig som en god vän så får du nog respons tillbaka.
    De som får dig att må dåligt är bäst att undvika. Men säg gärna till den personen när du bryter att du inte tror man själv mår bra av att skada eller göra fel mot andra människor. Eller något mer stöttande, inte något anklagande. Kanske ungefär som jag säger till dig.
    Om du söker vänner utan baktanke el behöver stöd finns det bra vägar att gå. Jourhavande medmänniska tex kan man ringa upp, eller sök dig gärna till någon bra frikyrka där människor värnar om varandra. Man kan ringa upp dem och säga att man mår dåligt och skulle vilja prata eller träffa någon. Lycka till!!
    Det finns värme och kärlek i världen, jag lovar dig!
    Varma hälsningar från en medmänniska
    Klokt skrivet.
  • Äldre 14 Oct 12:54
    #3

    Hej!

    jag ser att många människor har läst tråden. Vad roligt. Kanske har ni något att säga, jag vet faktiskt inte vad jag ska göra.

    Jag är rädd att de mår sämre än vad de gjorde när vi umgicks, Det är något som påverkar mig fortfarande. Vi kommer från en riktigt trist miljö, jag vet inte hur mycket som är lögn och vad som är sant. Det är en stark sammanhållning och går inte att påverka. Det kan se ut som om jag är en feg subba men det är jag inte.

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 14 Oct 16:05
    #4

    Jag tyckte tyvärr din text var ganska osammanhängande, lite svårt att förstå så därför har jag inte skrivit något. 

    Du skriver om "din kompis hämnd" men inte vad det betyder? 
    Är det hämnd mot dig?

  • Äldre 28 Oct 08:55
    #5
    äldreochklokare skrev 2017-10-14 16:05:50 följande:

    Jag tyckte tyvärr din text var ganska osammanhängande, lite svårt att förstå så därför har jag inte skrivit något. 

    Du skriver om "din kompis hämnd" men inte vad det betyder? 
    Är det hämnd mot dig?


    Hej!

    Det har väl inte med tråden at göra. Jag är så jävla trött på er meta-apor som går runt och tror ni är något. Håll tyst om du inte har något att komma med än en uppfattning.

    /Akutpanik
Svar på tråden Kompisens hämnd