• Jossan.augusti2017

    viktuppgång på 10 veckors bebis

    Hej! Idag var vi på BVC och min lilla 10 veckors tjej hade gått upp 340gram på 2 veckor och barnmorskan sa: oj ja det var inte så mycket men vi ska kolla på kurvan. Hmmm ja ni behöver ju kanske inte börja med ersättning men hon bör äta oftare och på nätterna så hon går upp mer. Är inte det en bra ökning på 2 veckor?? Blev så chockad då hon lät som hon knappt hade ökat

  • Svar på tråden viktuppgång på 10 veckors bebis
  • 12345hopp

    Men det låter helt normalt, det verkar också vara normalt att bvc stressar upp mammor över ingenting. 100-150 gram i veckan är väl vad man vill att de skall gå upp och ditt barn har ju gått upp 170 gram/vecka så det är ju jättebra.

    Låter dumt av bvc att börja prata om ersättning när ditt barn redan klarar sig fint. Hur ofta matar du på natten? Kan det vara så att de tycker det gick lite långt mellan amningen under natten? Men i regel skall du inte behöva väcka ett barn som ökar normalt i vikt så jag tycker du skall ta det med en nypa salt :)

  • Jossan.augusti2017
    12345hopp skrev 2017-10-07 20:14:01 följande:

    Men det låter helt normalt, det verkar också vara normalt att bvc stressar upp mammor över ingenting. 100-150 gram i veckan är väl vad man vill att de skall gå upp och ditt barn har ju gått upp 170 gram/vecka så det är ju jättebra.

    Låter dumt av bvc att börja prata om ersättning när ditt barn redan klarar sig fint. Hur ofta matar du på natten? Kan det vara så att de tycker det gick lite långt mellan amningen under natten? Men i regel skall du inte behöva väcka ett barn som ökar normalt i vikt så jag tycker du skall ta det med en nypa salt :)


    Ja det är vad jag har hört så jag blev så paff! Det är väldigt olika hur nätterna ser ut men hon äter alltid minst en gång per natt och upp till 4 ggr natten. De nätter jag får sova flera timmar i sträck så vill man ju gärna göra det då hon går upp i vikt och äter bra! Dagtid äter hon allt mellan 2-4 h
  • Snuttis2

    Hos oss säger bvc att uppgång mellan 100-200 i veckan är normalt, men jag tänker att vad de är nöjda med kanske även avgörs av bebisens födelsevikt?

    Har en son på 11 veckorn som föddes ganska liten, 2770g och han har sedan kontroll start ökat runt 320 g i veckan ! Bvc har varit mkt nöjda med viktuppgången sannolikt för att han nu mer närmar dig den generella normal kurvan.

  • Snuttis2

    Min plutt äter ca 2-3 h på natten och ungefär samma på dagen , han får när han efterfrågar : )

Svar på tråden viktuppgång på 10 veckors bebis