• Roooooz

    Hyrde ut möblerad villa, men fick tillbaka den helt tom.

    Hej.

    Om vi har hyrt ut vårt hus under en tid med lite av våra grejer kvar i huset, som t.ex möbler, lampor, vitvaror, mattor osv. och sagt att när dom flyttar ut så får dom ta med sig möblerna som finns i huset, men då när dom har flyttat ut så har dom ist tagit med sig cykelställ, lampor, en glassfrys, skottkärra och möbler och andra lite mindre grejer. Har dom gjort rätt eller fel då? För dom påstår att vi inte sagt vad som ingår i kategorin ?möbler?. Och kan man på något sätt få tillbaka grejerna? För dom gamla hyresgästerna vägrar att lämna tillbaka allt det ovannämnda frivilligt.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hyrde ut möblerad villa, men fick tillbaka den helt tom.
  • Aniiee

    Ja, "möbler" har en definition och i den ingår inte "vitvaror", "redskap", "fasta installationer" och "småprylar", till exempel.

    Det du kan göra är att stämma dem och begära handräckning av kronofogden. Finns sakerna inte kvar blir det så klart svårt att få tillbaka dem, men å andra sidan kan du ju också polisanmäla dem för stöld.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Vinterankan

    Instämmer med aniiee. Möbler är en sak, vitvaror och redskap något helt annat. Lampor är svårare men om det är sådana som står på golvet eller i fönstret skulle jag räknat som en möbel men sådana som hänger i tak eller på väggar som mer fasta installationer som hör till huset.

  • gröna
    Primmeling skrev 2017-10-07 23:24:43 följande:

    Jag skulle nog uppfattat det som att de fick ta vad de ville.


    En skottkärra är ingen möbel. Inte cykelställ och frys heller.
  • FragaUgglan

    Det är alltid farligt att säga att folk får ta vad de vill ha, men rent moraliskt sätt sp borde de ju lämna tillbaka sakerna när de blir ombedda

  • Themis

    Utgår från att folk är antingen halvidioter eller halvärliga vid uthyrning och var tydlig, för annars slutar det lätt som detta gjorde.

    Du borde kunna kräva tillbaka det som är fast inredning/ersättning för det men frågan är hur mycket energi det tar av dig mot vad det är värt.


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • gröna
    Roooooz skrev 2017-10-07 19:29:01 följande:

    För dom påstår att vi inte sagt vad som ingår i kategorin ?möbler?.


    Antingen spelar de dumma eller så är de verkligen dumma. Om man ingår ett avtal på svenska språket så är det ens eget ansvar att veta vad ordet betyder, det ska inte du behöva upplysa dom om.
  • Ess

    Jag antar att ni har ett skriftligt kontrakt, och även skrev in att de fick ta med möblerna när de flyttade. I så fall så är det bara att polisanmäla för stölden av vitvarorna och de fasta grejerna.

  • micromat

    Fast ta vad ni kan ha kan tolkas på alla möjliga sätt beroende på person. Det beror ju på om dom faktiskt förstått vad ni menade med möbler eller inte typ. Är det inte precisserat kan det nog vara svårt att få tillbaka något. Står det med i något kontrakt?

Svar på tråden Hyrde ut möblerad villa, men fick tillbaka den helt tom.