• Yvonnne

    Ny katt

    Jag hämtade en kan dag som är ett år och hon har aldrig träffat nån annan katt. Jag har sen tidigare två katter.

    Hon har legat i transportburen i flera timmar men ligger just nu i fönsterkarmen. Hon har sett mina två katter men fräser och morrar på dom. Jag skulle sätta fram lite mat till henne men hon fräser och morrar till mig också och liksom slår med tassen.

    Hur ska jag gå tillväga med henne??? Och hur länge ska hon bete sig så??.

    Tacksam för lite goda råd

  • Svar på tråden Ny katt
  • Mammablå

    Skärma av så de andra katterna inte kommer in i det rummet hon är på, låt de först inte se varandra och efter tre dagar låt de se varandra men inte kunna komma åt varandra. Efter 1 vecka kan du börja ha öppet när du är med och sen kommer de successivt vänja sig och acceptera varandra.

    Hon känner sig osäker. Och då riskerar du att katterna ryker ihop.

  • Yvonnne

    Svårt att skärma av det finns inga dörrar i detta hus

    Mina andra katter är också mycket reserverade

  • volvo142
    Yvonnne skrev 2017-10-08 00:51:18 följande:
    Svårt att skärma av det finns inga dörrar i detta hus
    Mina andra katter är också mycket reserverade
    sätt upp nått annat så katterna inte tar sig in då :)
  • EmberEyes

    Jag önskar att folk såg till att läsa på i förväg, istället för att reagera i efterhand...

    Till att börja med så rekommenderar jag dig att googla/youtuba Jackson Galaxy, han har många tips för hur man sammanför katter.

    Nästa tips är feliway, du kan köpa i djuraffär eller på apoteket. Det är en dosa du sätter i väggen som utsöndrar lugnande feromoner till katterna.

    Sedan rekommenderar jag också inledande att du sätter in massor av toa-lådor. Om du har tre katter bör du ha 4 lådor, men nu initialt hade jag satt in betydligt fler, kanske 6-10 lådor. Det absolut sista du vill är att det ska uppstå konkurrens om lådorna, och felkissande-felbajsande. Du kan dra ner på lådorna en efter en, efter katterna har blivit bästa polare.

    Vad jag förstår så bor du i ett hus helt utan dörrar, det finns ingen toadörr, inga sovrumsdörrar, ingenting. Finns det "dörrhål", ställen där det borde finnas eller skulle kunna sättas in dörrar, eller är allt en enda stor öppen planlösning?

    Om det finns dörrhål så införskaffar du en bunke kompostgaller (eller barngrindar) och sätter upp mellan rummen. Låt dem vänja sig vid varandra på olika sidor av avskärmningarna, byta sidor varje dag.

    Börja med täckta galler/grindar, mata på var sida av grinden så nära de vågar, och minska avståndet successivt. Det kan hända att galler är för små, kanske behöver du investera i t. ex. pallkragar av papp eller liknande för att skärma av hela dörrhålet.

    När de kan äta på separata sidor fast nära inpå, flytta ut avståndet igen och ta bort filten/handduken och börja om. Fick du använda pallkragar så kan du kanske behöva gå steget via galler+filt innan du kan gå över på öppet galler.
    När de kan äta tätt inpå varandra med full uppsikt av varandra utan incident så kan du plocka bort galler/avskärmningar.

    Se till att du leker mycket med alla katterna, gärna samma leksaker. Då förknippar de roliga saker med doften av den nya kompisen, och de kommer ha mindre energi över till vara vara "bråkiga".

Svar på tråden Ny katt