• Meowbaby

    Skutlön vid uppsägning efter föräldrarledighet

    Hej,

    Undrar. Jag har varit och kommer att fortsätta vara föräldrarledig under hela 2017. Jag har precis sagt upp mig och har tre månaders uppsägningstid men jag kommer inte att gå tillbaka då dessa tre månader ligger inom den tid jag är föräldrarledig. Nu till min fråga:

    Har förstått att man tjänar in semesterdagar under de första 120 dagarna man är föräldrarledig. Innebär det att jag kommer få någon form av slutlön i slutet av januari? Hur mycket i så fall om min månadslön är 30tkr?

  • Svar på tråden Skutlön vid uppsägning efter föräldrarledighet
  • Kasperina

    Hur länge har du varit anställd? Tog du ut förskottssemester? Hur många av de 120 dagarna ligger under uppsägningstiden?

  • Meowbaby
    Kasperina skrev 2017-10-08 11:51:06 följande:

    Hur länge har du varit anställd? Tog du ut förskottssemester? Hur många av de 120 dagarna ligger under uppsägningstiden?


    Har varit anställd i 3 år, varit föräldrarledig sedan 20 sept 2016 så nej, ingen av de 120 dagarna ligger inom uppsägningstiden. Jag har inte tagit ut någon förskottssemester men hade använt alla mina för året innestående semesterdagar när jag gick på föräldrarledighet. Så de 120 dagarna bör väl räknas från 20 sept 2016 till 20 jan 2017.
  • Kasperina
    Meowbaby skrev 2017-10-08 12:11:36 följande:
    Har varit anställd i 3 år, varit föräldrarledig sedan 20 sept 2016 så nej, ingen av de 120 dagarna ligger inom uppsägningstiden. Jag har inte tagit ut någon förskottssemester men hade använt alla mina för året innestående semesterdagar när jag gick på föräldrarledighet. Så de 120 dagarna bör väl räknas från 20 sept 2016 till 20 jan 2017.
    Vilket datum började du jobba och hur många semesterdagar tog du ut första året?
    Hur många semesterdagar tog du ut under 2016? Alla du hade eller alla du hade jobbat in (18 dagar om du har 25 dagars semesterrätt)
    Om du har 25 semesterdagar per år fick du dina 25 dagar 2016 plus en dag 2017 tack vara de 120 dagarna, men om du tog ut mer semester än du tjänade in under ditt första år så kommer dessa dagar att dras av.
  • Anotherone

    Ring ditt lönekontor! De kan både simulera ett avslut och få fram korrekt semestersaldo samt tala om vad som eventuella innestående semester är värd vid utbetalning av slutlönen.

Svar på tråden Skutlön vid uppsägning efter föräldrarledighet