• Äldre 8 Oct 14:28
    20324 visningar
    13 svar
    +1
    13
    20324

    Älta

    Hej,

    Vi har bestämt oss för att flytta ut från innerstaden till ett en villa.

    Efter att ha kollat runt i olika områden har vi kommit fram till att vår budget (7-8 mkr) bör räcka till en hyfsat bra villa i Älta. Anledningen till att vi dras till Älta är att det verkar vara ett lummigt och tryggt område, nära till både skog och vatten, utan att medföra en orimlig pendlingstid (vi arbetar båda centralt).

    Vi har inte så bra koll på Älta och efter att ha gjort två besök två helger i rad tycker vi att Kolarängen verkar vara det trevligaste området men detta baserar vi bara på observationer från bilen.

    Vad tycker ni om att bo Älta i allmänhet och Kolarängen i synnerhet?
    Är skolarna bra (Älta skolan verkar trevlig och bra, Sigfridborgsskolan verkar ok medan Stavborgsskolan såg lite deppig ut)?
    Finns det någon plats där boende träffas (någon bra lekplats, bibliotek, fik etc) utöver Älta C som inte såg så mysigt ut?

    Sist, är det något annat område i Stockholm ni skulle tipsa om där vår budget skulle räcka till ett hyfsat bra hus (vi känner oss lite vilsna)?


    Uppskattar verkligen alla tankar! Såg att det fanns en liknande tråd från 2014 som aldrig riktigt kom igång men minsta lilla åsikt är välkommen!


    Tack!

  • Svar på tråden Älta
  • Caramb­olan
    Äldre 8 Oct 14:34
    #1

    I budget 7-8 mnkr skulle jag absolut titta på Tullinge och Rönninge också. Fågelvägen är det bra mycket längre än Älta, men där skulle er budget troligen räcka till bra hus på promenadavstånd från pendeltåget vilket innebär färre byten och då troligen kortare pendlingstid.

  • Äldre 8 Oct 15:48
    #2

    Tullinge och Rönninge är faktiskt två områden jag aldrig tänkt på tidigare. Tullinge verkar ju mysigt med nära till vatten efter en snabb googling. Rönninge är dock för långt bort från stan för oss. Det är viktigt att kompisar relativt smidigt kan svänga förbi med bil på helgerna.

    Du har inga tankar kring Älta?

    Stort tack för dina tips!

  • Äldre 8 Oct 17:44
    #3

    Vet inget om Älta.

    Mitt alternativ skulle så klar vara att du fyttar hit, till Huddige. Stuvsta/Snättringe/Segeltorp i första hand. Solgård/Balingsnäs/Hörningsnäs i andra hand.

    Problemet är väl mest att det sällan finns villor ute. å andra sidan är de flesta aningens billigare än 7-8 miljoner. (ca 5.5-7.5)


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Äldre 9 Oct 08:24
    #4

    Stuvsta har många trevliga hus men vi har lite svårt att få grepp om området. Har också hört att skolorna inte är så bra där men jag kan säkert ha fel. Vad tycker du?

    Snättringe vet jag inget om.

    Segeltorp ligger lite för nära E4 för oss.

    Tack för din input!

  • Caramb­olan
    Äldre 9 Oct 08:34
    #5
    HusLetaren82 skrev 2017-10-08 15:48:28 följande:

    Du har inga tankar kring Älta?

    Stort tack för dina tips!


    Nej, jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av Älta annat än att jag passerat förbi
  • Äldre 9 Oct 08:41
    #6

    Jag och min sambo flyttade till älta för ett halvår sedan då vi väntade barn.

    Vi bor dock i centrum i ett av höghusen.

    Vi tycker det är väldigt mysigt här och speciellt vägen mot/runt strålsjön.

    Centrumet ska de ju bygga nytt inom ko?t, detta sunkiga som står nu kommer att rivas.(det var informationen vi fick av wallenstam)

    Varenda människa vi träffat har varit supertrevlig, många barnfamiljer, fint med gångavstånd till flaten också :)

    Lycka till med husköpet !

  • Äldre 9 Oct 14:36
    #7
    HusLetaren82 skrev 2017-10-09 08:24:55 följande:

    Stuvsta har många trevliga hus men vi har lite svårt att få grepp om området. Har också hört att skolorna inte är så bra där men jag kan säkert ha fel. Vad tycker du?

    Snättringe vet jag inget om.

    Segeltorp ligger lite för nära E4 för oss.

    Tack för din input!


    Skolorna i Stuvsta är det inget fel på. Finns bara 3 grundskolor, och alla tre är bra. Dock är Stuvsta större än Stuvsta, och skolorna i de andra områdena som ingår i Stuvsta-Snättringe är på en skala mellan ok och bra. Områdena som ingår i kommundelen Stuvsta-Snättringe är: Stuvsta, Snättringe, Stensängen, Myrängen, och Solfagra, och alla har minst 1 egen låg-mellanstadieskola. Jag har aldrig hört att någon skulle vara direkt dålig. Det skulle vara Kvarnbergsskolan, som är klart sämst men utan att vara direkt katastrofal. Förr var Kvarnbergsskolan den enda högstadieskolan i hela området, och förr var den nordens största, sett till antalet elever. Nu har dock Kungsklippeskolan tagit över en del av de eleverna.

    Sorry, rambling.... Min bror jobbar på en av dessa skolor....
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Äldre 9 Oct 16:12
    #8

    Vendelsö är ett väldigt trevligt område, särskilt Gudö och Vendelsö Gård om man tittar på villor. Det är nära till vatten och grönområden, och Tyresta nationalpark ligger nära.
    Det finns många bra förskolor och flera skolor att välja på.

    Vendelsö har dessutom mycket bättre bussförbindelser än Älta.
    En tidigare kollega bor i Älta och han svor över att han alltid fick ta taxi hem medan jag kunde åka buss då det knappt går några bussar alls till Älta efter 20 på kvällen, medan 807 går mellan Gullmars och Vendelsö (till Brandbergen) fram till 01 på nätterna.

  • Äldre 10 Oct 13:21
    #9

    Trångsund är bra också! Med den budgeten kan ni nog få rätt bra hus i många bra områden i söderort. Älta är ok, men som någon sa, knepigt med lokaltrafiken och rätt "isolerat".

  • Äldre 13 Jan 22:02
    #10

    Husletaren! Blev det villa i Älta? Vi går i precis samma tankar, att flytta från innerstan till Älta. Har sett att det byggs mycket nya villor och radhus som vi kikat lite på. Är nyfiken på hur ni trivs i Älta om ni flyttade dit?

  • Äldre 12 Apr 22:14
    #11

    Hej,

    Här har ni en till som är nyfiken på hus/radhus i älta. Bor oxå i stan, har ett barn på 5 år resp en på 9 månader. Någon som har nån input om Älta? Förutom det man kan googla ;)

  • Tue 10 Jan 2023 16:39
    #12

    lyfter denna gamla tråd och undrar - blev det flytt till Kolarängen? Vi letar också i området - Älta och speciellt Kolarängen, alternativt Stuvsta eller möjligen Nacka. Tips mottages tacksamt 

  • Fri 20 Jan 2023 17:13
    #13
Svar på tråden Älta