• Chokladkvinna

    Vandra med hund

    Jag funderar på att vandra med min hund nästa sommar. Ni som kanske har gjort det själv, har ni några tips på leder som kanske inte är så långt norrut men har fantastiska utsikter?

    Har ni några andra tips på vad man kan behöva tänka på? Hur långt klarar en normalstor hund gå per dag med pauser t ex? Kan även tillägga att det är en jakthund i god kondition.

  • Svar på tråden Vandra med hund
  • Aniiee

    Har inga tips på fjällvanding söder om Härjedalen (om man inte skippar fjällen, då är Sörmlandsleden svårslaget). Men Funäsfjällen i Härjedalen rekommenderas, om du inte vill hela vägen upp till Abisko. 

    När jag vandrat har jag och mina tre hundar knatat ca 5-6 timmar om dagen, med korta pauser, långpaus med måltid inte inräknad. De hade lugnt fixat 2-3 timmar till. Jag vet inte alls vad du menar med normalstor hund, men min samojed, min sheltie och min 2xCollie-labbe-ridgebackblandning har alla hängt med bra.

    Det Jag alltid har med mig till hundarna när jag vandrar är:
    Första hjälpen ink klotång och Aquatabs
    Hopvikbara skålar
    Torkat kött av olika slag
    Tasskydd
    Bärselar
    Regntäcken

    När du kollar efter leder så kolla huruvida hundar ska vara kopplade eller om det är ok att släppa


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Carambolan

    Har aldrig vandrat med hund men däremot med barn. Grövelsjön i dalarna är mitt tips på fjällområde som ligger relativt långt södeut! Det är väldigt lättvandrat men också väldigt fint.

  • Lena

    Normalt klarar en hund lika mycket som en människa. Kolla att hund är okej där du tänkte övernatta.

Svar på tråden Vandra med hund