• outerspace

    Ni med hund...

    Har en liten fundering om hur er vardag ser ut. Vad ni gör med hunden under dagen, när ni går ut, hur länge ni är ute, vad ni gör och hur ni sysselsätter hunden. 

  • Svar på tråden Ni med hund...
  • Dexter dot com

    Ut på en snabbis kl 5.00, äter frukost och hunden får sin frukost innan ca 30 minuters promenad. Runt 7.00 30 minuters promenad innan jobbet. 2st  10 minuters rastningar mellan 8.00 och 11.00. Kl 12.00 går vi 30 min på lunchen. 2 st 10 minuters rastningar mellan lunch och 17.00 då jag slutar och vi går 30 min direkt efter jobbet. Ca 19.00 går vi 1 timme och sen en sista pink innan läggdax. Nu har jag en sällskapsras som tyvärr är helt ointresserad av att jobba men med tidigare hundar har jag lagt några spår i veckan, åkt till klubben och tränat 1-2 kvällar/vecka och kört lite lydnad på promenaderna. Lägger nog 3-4 timmar/dag på hunden.

  • Anonym (My)

    4-5 promenader per dag. Börjar dagen med 20-30 minuter innan jobbet. Vardagar är hon på hunddagis. Efter jobbet runt en timmes promenad eller så får hon följa med på en löprunda. Det sista vi gör innan läggdags är en promenad på runt 20-30 minuter. Försöker läggs in träningsdelar i promenaderna. På helgen brukar vi försöka komma ut på längre promenader/löprundor i skogen. Ibland flera timmar. Sen får hon i stort sett alltid följa med oss dit vi går. Jag är mycket i trädgården och då är hon med. Är noga med att hon aldrig behöver vara ensam mer än 4 timmar per dag.

  • Anonym (X)
    Dexter dot com skrev 2017-10-09 17:45:03 följande:

    Ut på en snabbis kl 5.00, äter frukost och hunden får sin frukost innan ca 30 minuters promenad. Runt 7.00 30 minuters promenad innan jobbet. 2st  10 minuters rastningar mellan 8.00 och 11.00. Kl 12.00 går vi 30 min på lunchen. 2 st 10 minuters rastningar mellan lunch och 17.00 då jag slutar och vi går 30 min direkt efter jobbet. Ca 19.00 går vi 1 timme och sen en sista pink innan läggdax. Nu har jag en sällskapsras som tyvärr är helt ointresserad av att jobba men med tidigare hundar har jag lagt några spår i veckan, åkt till klubben och tränat 1-2 kvällar/vecka och kört lite lydnad på promenaderna. Lägger nog 3-4 timmar/dag på hunden.


    Jobbar du hemifrån?
  • Aniiee

    Oj, det har varit så olika, beroende på jobb/studier, min långa sjukdom och nu när jag börjar komma tillbaka (går i rehab). Men just nu ser det ut så här:

    Dagliga grejer:
    Om ugan jobbar dag så gär hon ut på en snabb runda vid 6-7
    Kl 12 går jag ut med dem ca 30-75 minuer, och passar på att träna lite.
    När vi kommer in får de varsin godis/matboll
    Kl 16 går jag ut igen på en snabb runda, ca 20 minuter.
    Kl 20 går vi ut på en längre runda, ca 60 minuter, och då också tränar något/hjärngympa.
    Kl 00 snabbis ut på gräsmattan bara.
    Kl 01-05 kan vi gå ut igen en snabbis om jag och hundarna ändå är vakna. Sover de låter jag det vara. 

    Vecko(hmmm)-grejer:
    1 ggr i veckan får alla tre träna spår
    1 ggr i veckan tränar två agility
    1 ggr i veckan tränar en drag
    1 ggr i veckan får alla hundarna bära hem matvaror från affären
    1 ggr varannan vecka får en valla en väns får när de går utomhus (april till oktober).

    Då och då tar vi så klart fram andra leksaker hemma, två av hundarna hamnar ibland framför pulkor osv.... 


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Dexter dot com
    Anonym (X) skrev 2017-10-09 22:38:46 följande:
    Jobbar du hemifrån?
    Nej, har hunden med på jobbet. Hade 2 krav innan jag tackade ja....hunden med på jobbet och lediga fredagem ;) Att jobba heltid och inte kunna ha hunden med på jobbet har aldrig varit ett alternativ då jag aldrig lämnar min hund ensam mer än max 4 h/dygn och för att jag inte tycker det är ok att skaffa hund som sen ska vara på dagis/dagmatte större delen av sin vakna tid. Har tidigare jobbat natt för att kunna ge hundarna ett bra liv med mycket ledighet och även där har jag oftast haft dom med.
  • Anonym (Lathund)

    Vid fem kliver jag upp och äter frukost, hunden sitter halvvaken i hallen och ser om jag tappar något gott. När jag ställer mig upp springer hunden till sovrummet och lägger sig på min kudde. Frågar jag om han vill gå ut gömmer han sig under sängen. Nån gång mellan 8-10 går maken ut med hunden en runda allt mellan 10-60 min.

    Vid 12.30 kommer jag hem från jobbet och ev går jag en 10 min med hunden då.

    14-15 blir en sväng igen, allt mellan 15 min och flera timmar.

    18-19 får hunden följa med till stallet, 20 min löpning för hunden dit. I stallet är vi allt mellan 1-3 timmar och hunden nosar runt. 20 min löpning hem.

    En snabb kissrunda innan vi går och lägger oss.

    Utöver detta så busar vi och tränar olika saker så hunden får tänka lite.

    Hunden är en liten 10kg blandras som har lyxen med att husse pluggar på distans och matte jobbar deltid och pluggar på distans. Dvs han är i det närmaste aldrig ensam hemma mer än ett par timmar.

  • Anonym (X)
    Dexter dot com skrev 2017-10-10 05:52:56 följande:

    Nej, har hunden med på jobbet. Hade 2 krav innan jag tackade ja....hunden med på jobbet och lediga fredagem ;) Att jobba heltid och inte kunna ha hunden med på jobbet har aldrig varit ett alternativ då jag aldrig lämnar min hund ensam mer än max 4 h/dygn


    Så härligt det låter! Och vilken engagerad hundägare du är!
  • Anonym (Seniormatte)

    Vi kliver upp vid 5.30, då får alla hundar frukost. Sen ut på en promenad (ca 20 min), ibland en tur till hundgården. Varannan vecka överlämnar jag till sambon att sköta lite morgongos innan han snabbrastar dem innan han går till jobbet runt 8. Varannan vecka jobbar han tidigt och har istället ansvar för efter jobbet-rastning vid 15.

    Våra hundar är antingen hemma eller med på jobbets "hunddagis" (boxdagis som vi anställda sköter själva) halv eller heldag beroende på hur många som är hemma (två av dem bor varannan vecka hos mitt ex). Vi bor granne med jobbet men jag inte vill att någon ska vara ensam hemma länge, på dagis springer folk och andra hundar hela dagen. Vi går en längre promenad på lunchen (45 min-1 h mellan ) och oftast får någon leka en stund på agilityplanen (växlas). Kollegor tar ibland med någon av mina om deras vill leka av sig med en kompis.

    Jag slutar vid 16, då rastas hundarna en kortis (eller av sambon vid 15 varannan vecka). På eftermiddagen går vi en, ibland enskild, lite skojigare promenad med lek och bus med varje hund, cyklar ut i skogen, badar, har lekdejt eller annat roligt 30 min till flera timmar. På kvällen går vi bara ut en lite kortare runda.

    Hemma jobbar vi med olika aktiveringslekar och annat, ofta så att en av oss är hemma och busar med de andra när någon får en enskild runda.

    Våra hundar är äldre (9, 9 och 15 år) typiska sällskapshundar så vi varken hårdtränar eller tävlar, aktivering och lekar är bara rena nöjen.

    Hos exet är rutinen annorlunda, han har dem i berikad hundgård på dagarna och är mer mysfarbror än den som aktiverar, de verkar klara skillnaderna utmärkt. Vi bor i liten lägenhet i stan, och han bor med stor naturtomt på landet så deras möjlighet att vara självaktiverande är stora där. Min egna hund verkligen älskar att komma dit ibland, så han hade någon gärna sett att vi flyttade .

  • scanmia

    Jag tar ut hunden på en runda på drygt en timme vid halv sex på morgonen. Han leker med sina hundkompisar i parken och i tränar och leker. Detta är hans enda "egentid" på hela dagen de flesta dagar och det enda som jag har betalt någon annan att utföra när jag någon gång har varit upptagen.

    Sedan är han med och en aktiv del i familjen resten av dagen. Han går in och ut fritt till trädgården och tar hand om pinkerieet efter eget huvud. Han följer med och hämtar och lämnar barn på förskola/skola (mellan 5 och 7 km om dagen). Han håller mina fötter varma medan jag jobbar och vi lägger in mycket aktivering och träning integrerat i dagen: lägger ut ett godissök i huset om jag vattnar blommor, upp och balansera eller utforska något nytt när vi väntar, en snabbis med tandborsten medan tevattnet kokar, lite pälsvård här och lite dragkamp där. Efter skolan följer han ofta med barnen till parken och i deras lekar.

    Han verkar väldigt glad och nöjd med upplägget och är det snöstormar eller maginfluensor som drar ner på aktivitetsnivån så fixar han det med utan att gå i taket.

  • viseversa

    En vanlig dag. Går upp ca 6.30 ut på baksidan med henne så hon får kissa.
    In och ger henne mat och frukost till barnen(5 stycken)

    Halv 9 går jag med dom tre yngsta till förskolan och hunden följer då med.
    Det blir en lagom promenad dit och hem för henne.
    Ofta är jag ute i 6h efter lämningen innan jag ska hämta barnen igen (föräldrarledig med den yngsta) 

    Vi gör allt möjligt. Promenrar i parken, hundgård, cafe, träffar någon och äter lunch. Hon hänger med på allt jag gör. Går bara till ställen där hund får vara med. Som tex fältöversten. Hon är liten så hon ligger under barnvagnen när vi tex äter lunch.

    Sen CA 14.30 lämnar jag henne hemma innan jag hämtar barnen på skola/förskola. Sen hem med barnen.
    Ut med henne på en snabb runda utanför.

    Sen när sambon kommer hem vid 17.30 så tar han ut henne på en lite längre promenad. Sen får hon mat igen. Sen ut en gång igen innan vi lägger oss för natten. Sen sover hon hela natten mellan oss i vår säng=)

    Idag är doch tre barn hemma med feber så blir bara korta rundor utanför för henne. Får alltid dåligt samvte dessa dagar när hon inte får en riktig promenad på hela dagen. :(

  • viseversa

    Hon brukar få ett tuggben om dagen. Ett litet ben. Underhåller henne gör barnen. det är alltid spring och bus här hemma och hunden hänger på med lädje. Är nästan som att ha sex ungar som röjer istället för fem

  • Dexter dot com
    Anonym (X) skrev 2017-10-10 10:18:43 följande:
    Så härligt det låter! Och vilken engagerad hundägare du är!
    Tack :) Har aldrig förstått vitsen med att skaffa hund och låta någon annan ta hand om den stor del eller lämna den ensam långa stunder. Visst har jag hundvakt ibland men jag vill ju njuta av min hund så mycket som möjligt och har anpassat jobb och fritid till stor del för att kunna ha hund.
  • MeAndBaby

    Vid 7.15 el 7.55 följer min hund med och lämnar barn på skola/förskola. En tur på ca 1 tim med cykelspring och väntan medan jag lämnar barn. Man kan säga att det blir ganska högintensiv intervallträning.

    Sen är hon hemma ca 3-4 tim om jag jobbar. På em blir det antingen 30 min promenad eller följa med och hämta barn (i ett lugnare tempo).

    Kort rastning vid 18/18.30 samt 21.

    10-årig tik.

  • Anonym (Anon)

    Vaknar vid 5.30 och myser i sängen i en halvtimme tillsammans, sedan dusch och kaffe för mig, frukost för honom. Lämnar huset strax efter halv sju och promenerar ca 45 minuter till hunddagis.

    Han hänger och busar där med sina kompisar medan jag jobbar, hämtar 17 utom fredagar då jag hämtar 15.30. Vi promenerar hem och äter middag, tränar på klubb en kväll i veckan och vattenarbete en. Resterande kvällar går vi kvällspromenad på ca två timmar med vardagsträning eller kortare promenad på runt en timme och kör sedan spår i trädgården. Snabb kisserunda precis innan vi lägger oss.

    På helgerna gör vi precis allt tillsammans. Kör oftast lite vattenarbete med vattenglada hundkompisar, han hänger med till stallet och leker med stallhunden och katterna medan jag rider, tar riktiga långpromenader i skogen och leker tillsammans i trädgården. Om jag är bortbjuden på kvällen hänger han med och pub/restaurangbesök sker främst under de varma månaderna, på hundvänliga ställen.

    Sedan är vi båda väldigt glada för att bara ligga i soffan och mysa (jag får en liten, liten hörna) så vissa dagar är mindre aktiva än andra..

    Han är en Landseer hade på snart tre år.

  • Aniiee
    viseversa skrev 2017-10-10 14:35:34 följande:

    Hon brukar få ett tuggben om dagen. Ett litet ben. Underhåller henne gör barnen. det är alltid spring och bus här hemma och hunden hänger på med lädje. Är nästan som att ha sex ungar som röjer istället för fem


    ett tuggben om dagen? jag antar att det då är skosula och inte märgben, annars har jycken både tänder och mage av stål =0
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Tomelilla15

    Ca 30 min på morgon vid lämning av barn på förskola. Kort rastning vid lunch, typ 10 min. Promenad genom skog med hunden lös till förskolan igen på eftermiddagen i 45 min, ca 16.30. Cykelrunda vid 19 och snabb kissrunda vid 22. 5-årig hanhund.

Svar på tråden Ni med hund...