• Äldre 9 Oct 17:02
    5776 visningar
    2 svar
    2
    5776

    Mamman har en psykisk ohälsa

    Hej,

    Det här är mitt första inlägg... Jag känner mig enbart så enormt hjälplös när socialen och familjerätten har tagit mammans parti.


    Jag har en liten dotter som närmar sig 9 månader. Då mamman har psykisk ohälsa iform av:
    *Empatistörning, hon är extremt egocentrisk och känner inte empati för andra människor. Detta vet jag genom egna upplevelser när jag var ihop med henne.


    *Hon har ätstörningar. Där hon kan svälta sig själv i flera dagar för att sedan hetsäta och senare spy tills hon ser galla, för då vet hon att hennes mage är tömd. Detta har jag sett och även hört henne själv berätta.

    *Hon sköter inte sin hygien utan jag behövde i början hjälpa henne att tvätta sitt hår som var extremt fettigt och tovigt. Hennes mun blödde och hon började nästan gråta när jag hjälpte henne med det basala att borsta tänderna.


    *Hon har redan som 16-åring försökt att ta livet av sig själv med tabletter. Hon har som 23-åring två fall av självmordsförsök med tabletter. Hon har även förberett för att hänga sig själv i taklampan. Och vet inte om det räknas, men har varit ute tuntklätt i -25 grader. När jag hämtade henne ute i ingenstans så var hon kraftigt nerfrusen, men fick inga bestående hudfrysningar. 


    *Hon slåss, sparkas, kastar saker och självskadar sig själv t.ex. genom att skära sina handleder. Jag vill benämna det som psykoser då jag inte hittar något annat ord. Det är nästan omöjligt att prata med henne nu utan det är enbart att krama om och ta ett hårt grepp om handen hon har "vapen" i.


    Socialen och familjerätten är medvetna om att hon har dåligt kontakt med sitt egna barn och sin egen mor. Hon bor hemma i sitt flickrum och hennes mor tar förmodligen hand om både henne och hennes barn. Men mormoren jobbar och har andra fritidsintressen än att vara passupp till sin psykiska dotter.

    Jag som far har gått till rättegång och börjat med sammarbetssamtal för att familjerätten ska få lära känna mig, men jag känner att det mesta verkar extremt ruttet. Då jag har bra utbildning, fasttjänst, fast boende, en familj som stöttar mig och som kommer göra allt för att mitt barn får det så bra som möjligt.


    Hur kan socialen ta mammans parti om de känner till hur sjuk hon är? Är det någon pappa eller mamma för den delen som har behövt slagits för att få vårdnanden om sitt barn när den andre föräldren är psykiskt sjuk?

  • Svar på tråden Mamman har en psykisk ohälsa
  • Äldre 15 Oct 08:21
    #1

    Låter galet, man blir lite ledsen över hur de tänker. Det är inte barnets bästa att bo med föräldrar som inte kan ta hand om dem.

    Min sambos barn är mkt äldre än ditt barn men det märks att de tagit efter mycket av sin mammas knasiga beteende under åren. De har förbud från henne att prata om henne eller hennes veckor, barnen mår dåligt och vi har ingen fakta så vi kan inte göra nått. Bra att du försöker ta tag i detta så tidigt som möjligt!

    Att rätten ofta tar mammors parti är ett sånt gammeldags tänkande! De säger att barnens bästa kommer först men tycker inte riktigt det verkar som det alltid. Stå på dig och hoppas de i slutändan ser det som du ser!

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 15 Oct 09:35
    #2

    Du får bara fortsätta kämpa. gör orosanmälningar när du anser att det blivit värre, be andra du känner orosanmäla om de upplever henne som olämplig med barnet. Varje gång en anmälan dimper ner hos Soc måste de ta ställning till om de ska göra en utredning eller inte. Jag vet det kan kännas svårt och omöjligt men det kan också vara så att med tiden lär de sig mer om hur hon är eftersom varje orosanmälan måste hanteras och till slut kan det leda någonstans. 

    Tycker det är bra att du kontaktat advokat och räknar med en rättegång, det kan ibland tyvärr vara enda sättet att få upp allt på bordet. Om det ska bli en rättegång ska det ju göras en färsk utredning så förhoppningsvis blir allt tydligare. 

    Har ett fall i min närhet där det varit 3 utredningar och det är egentligen nu den sista som äntligen verkar leda någonstans så man ska inte ge upp. 

Svar på tråden Mamman har en psykisk ohälsa