• Darimna

    Vad rekommenderar ni för bil till en familj som kör 10mil/dag?

    Hej

    Vår bil börjar ge upp och vi behöver hitta en annan. Vi har ungefär 100.000kr sparat, men det är inget vi får ihop igen i en handvändning då vi har ganska låg inkomst så skulle helst hålla mig under 50-60 för att ha kvar en buffert.

    Eftersom vi kör så mycket också blir ju värdesänkningen så pass stor att vi knappast kan räkna med att sälja bilen igen nånsin utan vi kan bara hoppas att den håller så många år som möjligt (den senaste kostade 40.000kr och klarade 2 år, hoppas på bättre tur nästa gång)

    Bensinsnål är förstås också viktigt. Samt stort bagageutrymme och 5 rymliga sittplatser. 

    Skulle vara väldigt tacksam för råd 

    Tack

  • Svar på tråden Vad rekommenderar ni för bil till en familj som kör 10mil/dag?
  • TQR735
    Darimna skrev 2017-10-09 18:09:57 följande:

    Hej

    Vår bil börjar ge upp och vi behöver hitta en annan. Vi har ungefär 100.000kr sparat, men det är inget vi får ihop igen i en handvändning då vi har ganska låg inkomst så skulle helst hålla mig under 50-60 för att ha kvar en buffert.

    Eftersom vi kör så mycket också blir ju värdesänkningen så pass stor att vi knappast kan räkna med att sälja bilen igen nånsin utan vi kan bara hoppas att den håller så många år som möjligt (den senaste kostade 40.000kr och klarade 2 år, hoppas på bättre tur nästa gång)

    Bensinsnål är förstås också viktigt. Samt stort bagageutrymme och 5 rymliga sittplatser. 

    Skulle vara väldigt tacksam för råd 

    Tack


    Du får lite vad du betalar för när du köper bil. Då du kör långt varje år bör du fundera på en diesel. Det är även värt att köpa en bil som inte gått speciellt långt.

    För 100tkr, har du ett ganska bra urval av bättre begagnade bilar. Tittade på www.autouncle.se, med sökparametern pris max 100tkr max 5000 mil. Fick fram nästan 1300 bilar.

    Det bästa köpet av en bil är en bil 3-4 år gammal, då har den stora värdeminskningen varit. Som inte gått mer än 5000 mil.
    Sköter du den kan en sådan bil gå 20 000-30 000 mil.
  • Bubbel85

    Jag är oerhört nöjd med min våra två Skoda superb. Väldigt mycket bil för pengarna och stort rymligt baksäte där alla enkelt får plats med barnstolar. Känner flera barnfamiljer som nu satsat på superb och bara hört positivt!

  • Darimna
    TQR735 skrev 2017-10-09 18:29:30 följande:
    Du får lite vad du betalar för när du köper bil. Då du kör långt varje år bör du fundera på en diesel. Det är även värt att köpa en bil som inte gått speciellt långt.

    För 100tkr, har du ett ganska bra urval av bättre begagnade bilar. Tittade på www.autouncle.se, med sökparametern pris max 100tkr max 5000 mil. Fick fram nästan 1300 bilar.

    Det bästa köpet av en bil är en bil 3-4 år gammal, då har den stora värdeminskningen varit. Som inte gått mer än 5000 mil.
    Sköter du den kan en sådan bil gå 20 000-30 000 mil.

    Menar du att 20-30 000 mil är lång livstid för en bil? 


    20 000 mil kommer vi ju upp i på 5-6år. Jag tänkte att den skulle räcka åtminstone 10-12 år...

  • Rabarbapuppa
    Darimna skrev 2017-10-13 19:26:30 följande:

    Menar du att 20-30 000 mil är lång livstid för en bil? 


    20 000 mil kommer vi ju upp i på 5-6år. Jag tänkte att den skulle räcka åtminstone 10-12 år...


    Tycker jag inte är speciellt långt. 
    Jag köpte min BMW när den gått 22 tusen. Sålde den när den gått 31 tusen. Och den rullar nu vidare i ny ägares regi. 
  • Gsvfvdvd

    Vi kör en Skoda oktavia årsmodell -11 den drar mellan 0,42-0,52 vid långdistans körning och endast 0,56 i stadskörning. Den passar oss bra, vi får lätt plats med två bilbarnstolar +kudd barn och oss två vuxna då så klart. + att dubbelvagnen går lätt in i bagage utrymmet. Skoda ligger väldigt bra prismässigt med.

  • BossHoss
    Darimna skrev 2017-10-09 18:09:57 följande:

    Hej

    Vår bil börjar ge upp och vi behöver hitta en annan. Vi har ungefär 100.000kr sparat, men det är inget vi får ihop igen i en handvändning då vi har ganska låg inkomst så skulle helst hålla mig under 50-60 för att ha kvar en buffert.

    Eftersom vi kör så mycket också blir ju värdesänkningen så pass stor att vi knappast kan räkna med att sälja bilen igen nånsin utan vi kan bara hoppas att den håller så många år som möjligt (den senaste kostade 40.000kr och klarade 2 år, hoppas på bättre tur nästa gång)

    Bensinsnål är förstås också viktigt. Samt stort bagageutrymme och 5 rymliga sittplatser. 

    Skulle vara väldigt tacksam för råd 

    Tack


    Jag råkade köpa en renault Megane (sprt kombi phase III)
    Var inte mitt topval men så blev det.

    En diesel har nu kört 15 000mil med den och har enbart gjort service. Kollegorna som har samma bil säger samma sak, polaren som är mec säger att det är en bra bil så jag kan bara rekomendera denna bil. till och med frugan som är totalt emot renault har krypit till korset angående denna bil
Svar på tråden Vad rekommenderar ni för bil till en familj som kör 10mil/dag?