• Anonym (Hur tänker man?)

    Är det här med lyxfällan ren skådesperi, eller är det sant?

    Jag undrar ofta över hur människor tänker, dem som är med i lyxfällan? Nu börjar jag undra om den här serien är "ärlig", och visar faktiska relationer, där människor som väntar barn, lever som tomtar på loftet? (Alltså de förväntar sig att någon annan skall ställa ut en stor skål med risgrynsgröt, med en stor smörklump i mitten"?)

    Men detta avsnitt måste ju ändå vara ren fejk? Skådespeleri? För om det är så illa, då är det ju inte kul?

    www.viafree.se/program/livsstil/lyxfallan/sasong-23/avsnitt-6

    Så vad tror ni alla? Kan denna situation vara möjlig?Skrikandes

  • Svar på tråden Är det här med lyxfällan ren skådesperi, eller är det sant?
  • Anonym (Hur tänker man?)

    skådespeleri, skall det ju stavas.

  • Anonym (Ekonomen)

    Har inte kollat på ditt klipp men sett några av programmen.

    Min svägerska jobbar med skuldsanering, och ja, det finns massor av människor som inte kan ta hand om sin ekonomi. 

    Men sedan är jag övertygad om att programmen delvis är fejkade/hopklippta för att det ska bli smaskigare för tittarna. Ju dummare de framställs, desto mer förfärade/upprörda blir tittarna.

  • Anonym (Jo)

    Tror absolut folk är så dumma. Kände en socialsekreterare som fick dit en man som ansökte om socialbidrag. Han blev nekad eftersom han vunnit 200000 på trav 2 månader innan, men gjort av med allt! Vissa kan inte hålla i pengar. Jag skyller det mest på föräldrarna som inte lärt barnen ta ansvar.

  • Anonym (Fattig men smart)

    En del är så korkade så det är klart man undrar om detta är sant eller inte?
    Men tyvärr är det nog sant, de som inte har lärt sig att handskas med pengar, som inte kan betala räkningar själv, som blivit curlade hela livet etc....

  • Anonym (Hur tänker man?)

    Det med att ha blivit "curlade" av sina föräldrar? Tja, det låter ju som om vi slall gå en generation bak då? Det trpr kag oclså är en stor faktor! Att man som föräldrar inte vågar "klippa navelsträngen"?

  • Anonym (Ulla)

    Tyvärr tror jag att det är sant. I mitt tidigare arbete som socialsekreterare inom försörjningsstöd så träffade jag många som gjort riktigt galna ekonomiska prioriteringar.

  • Anonym (ufo)

    Det finns rejält dumma människor. Jag hade en på jobbet som handlade möbler för över 100 000 på företagskortet när han inte hade pengar, känns ju inte sådär supersmart.

    Men sen är programmen hårt klippta för att vinkla personerna åt det dumma hållet ibland. En kompis granne var med i lyxfällan och min kompis sa att visst förstod man att de hade problem men riktigt så galet som det såg ut på TV var det nog inte ändå.

    Bland det jag tycker känns mest fejk är när de får jobb pang direkt efter att bara ha drällt runt i flera år. Det regnar inte precis jobb över mänskor utan kunskaper och med begränsat intellekt annars.

  • Less is more

    Alla är inte normalbegåvade - men även om folk är normalbegåvade kan de ha dålig impulskontroll, beroendeproblematik eller andra psykiska svagheter som gör att de handlar först och tänker sen....eller bara gräver huvudet ner i sanden.

    Jag tror många som hamnar i skulder gör det i samband med sjukdom, arbetslöshet eller skilsmässa..

    Jag har svåare att förstå folk som tjänar hyggligt och inte har några intellektuella svårigheter. Ibland dyker de upp i programmet.

    Att man aldrig lärt sig detta med ränta på matten i skolan och hur man räknar ut det är helt obegripligt.

    Kanske borde storbankerna gå ut och erbjuda kortare enonomikurser för privatpersoner. Danske Bank har twx ett spel för barn som heter perningborg att ladda ner.

    Tänker också att man skulle räkna med pengar i matteundervisningen mer.

  • Anonym (Aa)

    Min sambo har jobbat med en som varit med på Lyxfällan så sant är det

  • Anonym (98)

    Jag är också tveksam över ifall programmet är "på riktigt", men inte pga personerna.. så dumma personer finns ju.

    Undrar snarare hur programledarna ALLTID lyckas skapa en bra budget för dem och hur personerna ALLTID lyckas bli ekonomiska och ansvarsfulla direkt efter?
    Det måste ju vara fake.. kan man förändras så snabbt så har man väl knappast så stora problem som de försöker få det att verka som.

Svar på tråden Är det här med lyxfällan ren skådesperi, eller är det sant?