• 12345hopp

    Amma när man är gravid??

    Jag vet att man inte borde ropa hej innan man kommit över bäcken men.. Jag plussade idag!! Vecka 4+2 får jag det till och jag är så himla glad och sprallig!

    Såklart svävar tusen tankar runt i huvudet på mig och då jag ammar min dotter på strax över 8 månader och inte planerar att sluta så vill jag höra lite om någon har erfarenhet av att amma under graviditeten :) har förstått att det kan vara vanligt att barnet självt tappar intresset när mjölken ändras och då får det väl bli så, men finns det någon nackdel? Läst att man kan få sammandragningar och att man isåfall ej skall fortsätta amma.

    Hur har ni gjort och hur har det fungerat när småsyskonet har anlänt? Vad har varit positivt med att amma båda och vad har varit mindre bra?

    Hoppas någon vill dela med sig av sina erfarenheter :)

  • Svar på tråden Amma när man är gravid??
  • milli79

    Är ju toppen om du kan fortsätta amma. Jag blev gravid när sonen var 10mån. Jag var väldigt smal då pga amningen och det kanske blev för mycket för kroppen så mjölken minskade väldigt mycket. Sonen ville amma och jag höll ut tills han var 1år men det gjorde mest ont och han ville då amma hela nätterna eftersom det inte kom mjölk så jag var tvungen att sluta. Hade gärna ammat längre annars.

  • 12345hopp
    milli79 skrev 2017-10-09 21:15:40 följande:

    Är ju toppen om du kan fortsätta amma. Jag blev gravid när sonen var 10mån. Jag var väldigt smal då pga amningen och det kanske blev för mycket för kroppen så mjölken minskade väldigt mycket. Sonen ville amma och jag höll ut tills han var 1år men det gjorde mest ont och han ville då amma hela nätterna eftersom det inte kom mjölk så jag var tvungen att sluta. Hade gärna ammat längre annars.


    Å vad synd :( någonstans är jag lite orolig över att amningen skall ta slut snart när mjölken minskar, men man kan ju säkert återuppta amningen igen om det funkar! Min bebis har aldrig varit en entusiastisk tuttare förrän nu när hon är lite äldre, så det skulle kännas "elakt" om det började strula haha. Men hon ammar mest som mys varje gång innan hon ska sova middag + under natten, så det kan ju hända att hon vill smutta ändå fast det inte kommer så mycket mat.

    Var din stora intresserad av bröstet igen sedan när den nya bebisen kommit?
  • milli79

    Han blev ju avundsjuk när hans syster kom och ammade men jag kände att det inte hade funkar att amma båda. Hade precis lagom mjölk till ett barn och blev yr så fort jag försökte pumpa ur. Sonen fick välling/havredryck el vatten i en nappflaska och var ändå nöjd med det.

    Ändå kan jag i efterhand tycka att det var väldigt synd att det inte gick att amma längre med tanke på att han ville. Men som sagt är jag en person som rasar i vikt av amning trots att jag drack nyponsoppa med grädde :).

Svar på tråden Amma när man är gravid??