• Anonym (?)

    Förlorar man sina pengar vid devalvering?

    Pratade med en bekant som kommer från ett annat land och som berättade att det fanns hög inflation i landet och devalvering vilket ledde till att folk förlorade sina besparingar. Hennes föräldrar hade sparat ihop pengar till 2 lägenheter och efter devalveringen kunde de bara köpa en säng med dessa pengar. Hur går detta ihop, finns det någon som kan förklara? Det är troligen inte aktuellt för Sverige men jag är nyfiken att förstå hur detta fungerar då det låter osannolikt. 

  • Svar på tråden Förlorar man sina pengar vid devalvering?
  • Anonym (Roxan)

    Devalvering påverkar främst import/export. Om en dollar kostar 10 kr men vi devalverar så kan en dollar kosta 20 kr dagen därpå. Hade du då sparat för att köpa två lägenheter i USA kan du plötsligt bara köpa en, men här hemma har du lika mycket pengar kvar.

    Inflation däremot. Många lyckliga villaägare lånade 100 000 för att köpa ett hus på 70-talet. Inflationen har gått upp och husen kostar nu tre miljoner, men lånen blev inte större av det. Det omvända hände förstås för den som sparade 100 000 i madrassen, som idag knappt kan köpa en friggebod.

  • Anonym (asdf)
    Anonym (Roxan) skrev 2017-10-09 21:27:40 följande:

    Devalvering påverkar främst import/export. Om en dollar kostar 10 kr men vi devalverar så kan en dollar kosta 20 kr dagen därpå. Hade du då sparat för att köpa två lägenheter i USA kan du plötsligt bara köpa en, men här hemma har du lika mycket pengar kvar.

    Inflation däremot. Många lyckliga villaägare lånade 100 000 för att köpa ett hus på 70-talet. Inflationen har gått upp och husen kostar nu tre miljoner, men lånen blev inte större av det. Det omvända hände förstås för den som sparade 100 000 i madrassen, som idag knappt kan köpa en friggebod.


    Med andra ord, hög inflation gör lånare rika medans låg inflation tvärtom gör sparare rika. Stämmer det?
  • Anonym (Ej aktuellt)

    Sverige kan inte devalvera, inte sedan vi övergav en fast växelkurs och det gjorde vi 1992.

  • Anonym (Roxan)
    Anonym (Ej aktuellt) skrev 2017-10-16 15:50:01 följande:

    Sverige kan inte devalvera, inte sedan vi övergav en fast växelkurs och det gjorde vi 1992.


    Men TS vän var ju från ett annat land.
  • Anonym (Ej aktuellt)
    Anonym (Roxan) skrev 2017-10-16 17:37:52 följande:
    Men TS vän var ju från ett annat land.
    Ts skriver "det är troligen inte aktuellt för Sverige".

    Därav min kommentar.

    Fast rent allmänt så är det hyperinflation som äter upp pengars värde medan en devalvering påverkar en valutas värde gentemot andra valutor, vilket innebär att importerade varor blir dyrare.
  • Egon den stora

    I tex Ryssland när jag var där så gjordes i princip alla affärer i dollar eftersom man inte litade på den egna valutan, även om det inte var tillåtet. Vid en eventuell devalvering blir ju då allt extremt mycket dyrare.

    Under tiden jag var där tog man ut sin lön i kontanter och växlade till dollar så fort det gick.

Svar på tråden Förlorar man sina pengar vid devalvering?