• GrönaDruvan

    Vänsterhänt...

    Ni som har barn som är vänsterhänta, hur tidigt började erat barn visa det?
    Min son är snart 4 månader och suger på vänster tumme och när han gör försök till att greppa så blir det också vänster hand.

    Under graviditeten gjorde jag väldigt många ultraljud, och det finns ju tydligen ett samband mellan många ultraljud och vänsterhänta barn, och därför är jag lite nyfiken!

  • Svar på tråden Vänsterhänt...
  • cosinus

    Min vänsterhänting var det från tidig ålder. Minns inte exakt hur tidigt men han har aldrig använt högerhanden aktivt utan från att han haft en plan för att äta, greppa något eller liknande så har han, om han kunnat, valt vänster.

    De andra syskonen (3 stycken) har inte varit lika tydliga lika tidigt. De är alla högerhänta.

    Antalet UL på vänsterhäntingen är 3, lillebror som är högerhänt gjordes det nog 25 på.

  • Meriall

    Vid 3 mån såg jag det på min son och det stämmer fortfarande (han är 11 nu). Med min dotter såja preferens för höger när hon var 3 mån. Jag vet att man inte kan säga säkert så tidigt men det är en stark indikation.

    TS: har ni vänsterhänthet i släkten? Det kan ha samband med ultraljud men även vara ärftligt.

  • kjellström

    Sonen använde båda händerna ungefär lika mycket fram tills förskoleålder, sedan tog vänster hand över mer och mer.

  • Linda2barnsmamma

    Min dotter sög/letade efter vänster timme direkt efter födseln. Sedan dess är hon fortfarande vänsterhänt :)

    Även på ultraljuden var det vänster hand som främst låg i munnen.

  • älskarlivet81
    hon mot strömmen skrev 2017-10-09 21:35:42 följande:

    Först vid 6års ålder brukar barn bestämma sig för vilken hand som är dominerande.


    Vår dotter bestämde sig redan som 2-åring (7 år är hon nu) så det kan ske mycket tidigare än vid 6 år. Vår lilla är 4 och är högerhänt. Både jag och pappan är vänsterhänt.
  • Stårschan

    Vår dotter började redan från början greppa saker med vänster hellre än med högern, så det var tydligt redan från ungefär ett halvårs ålder.

  • syntharen

    Min äldsta son som är 7 år nu började visa tendens till vänsterhänt runt 3-4 år men använde högerhanden en del då också. Runt 5-6 år började han använda vänster helt.

    Det med ultraljud och vänsterhänt har jag aldrig hört. Men det är väl lite ärftligt? Min sons farfar är vänsterhänt. Sedan en liten rolig historia, jag träffade en förlossningläkare när min yngsta son låg i min mage som berättade lite allmänt att dom flesta bebisar brukar ligga med ryggen mot mammans vänstra sida och då berättade jag att min äldsta son låg med ryggen mot min högra sida men att han är ju vänsterhänt. Då skrattade hon lite och sa att hon faktiskt hade tänkt att det var ett fenomen hon skulle vilja forska på

  • viseversa

    Min 10 åring är vänsterhänt men sög på höger tumme. Märkte tidigt att hon var vänsterhänt. Hon greppade med vänster och när hon satt och månade när hon var 9mån så gjorde hon det med vänster hand också. Jag är högerhänt själv men sög på vänster tumme som barn så tror inte det har någon betydelse.

  • viseversa
    viseversa skrev 2017-10-10 08:38:10 följande:

    Min 10 åring är vänsterhänt men sög på höger tumme. Märkte tidigt att hon var vänsterhänt. Hon greppade med vänster och när hon satt och månade när hon var 9mån så gjorde hon det med vänster hand också. Jag är högerhänt själv men sög på vänster tumme som barn så tror inte det har någon betydelse.


    Satt och MÅLADE ska det stå. Inte månade.
  • GrönaDruvan

    Tack för alla svar. Spännande att se hur det blir framöver. Finns ju ändå vissa här som haft barn som tydligt visat det tidigt.
    Vad gäller många ultraljud och att barnen blir vänsterhänta... det var min läkare som sa det under graviditeten. När jag frågade om det var farligt för barnet med så många ultraljud så sa hon att det ända de kommit fram till när de forskat om detta, är att många av barnen blir vänsterhänta, när man gjort många ultraljud..... och det är ju ingen "farlig" biverkning.

  • nirakanna2

    Sonens pappa är vänsterhänt så vi var lite extra uppmärksamma/nyfikna på vad sonen skulle bli. Från 1-1,5 år ålder har han gjort svårare/viktiga saker med vänster. Fick han tex glass åt han med sked i vänster, men var det pinnglass åt han med höger Rita/skriva har han varit mer dubbelhänt, men nu vid 8 år är han i stort sett konsekvent vänsterhänt.

Svar på tråden Vänsterhänt...