• FixarFrasse

    Komma åt Admininställningar på f d jobbdator

    Hej Alla Datasnillen!


    Företaget jag jobbar för byter ut de bärbara datorena när de är mellan 36-48 månader.
    Jag har nu fått en sådan dator (IT-snubbarna har fixat den till mig "off the record" - dealen är dock att de inte vill lägga en enda minut på att fixa något på den)


    Datorn har Win7 som operativsystem - min tanke var att uppgradera till Win10 (vilket ju går fortfarande).


    Problemet är att jag vill komma åt fullständiga admin-rättigheter då det finns en massa inställningar jag vill ändra.


    Jag kan naturligtvis logga in som user, men det har jag ingen större glädje av då rättigheterna är för låga här.


    Kan jag kringgå det på något sätt? Jag vill ju inte bli av med operativsystemet genom att t ex formatera datorn. Hur gör jag då/vilka kommandon behövs?


    En tanke har iofs varit att formatera hela skiten och köra t ex Ubuntu på den, det är ett alternativ om det blir för mekigt. Vill naturligtvis inte lägga pengar på nytt Win10 (och inte köra piratversioner)


    Tips mottages - Tack!

  • Svar på tråden Komma åt Admininställningar på f d jobbdator
  • FixarFrasse

    Tja, det skulle man väl kunna säga eftersom operativsystemet följer med datorn och betalades vid anförskaffning.


    Eftersom datorn för länge sedan är avskriven (d v s värde = 0) för företaget så är den ekonomiska belastningen för företaget 0.


    Vad var din fundering med tanke på ditt inlägg..?

  • Thedrjohn

    Utan lösenordet för admin kontot kommer man tyvärr ingenstans, inte ens ett datorsnille.

    Fråga IT om de kan skapa ett lokalt admin konto. Annars lägg in Ubuntu -fungerar klockrent.

  • FixarFrasse
    Thedrjohn skrev 2017-10-10 14:11:26 följande:

    Utan lösenordet för admin kontot kommer man tyvärr ingenstans, inte ens ett datorsnille.

    Fråga IT om de kan skapa ett lokalt admin konto. Annars lägg in Ubuntu -fungerar klockrent.


    Tack,


    Japp, får nog bli så (Ubuntu)


    Har använt Ubuntu en hel del tidigare och älskar det - anledningen till att jag ville ha Win på just den här datorn är att den skall stå i ett gästrum och de flesta är ju vana vid Win.
    Dock är dessbättre de flesta nog smarta nog att kunna hantera Ubuntu på typ två minuter... 


     

  • FixarFrasse

    ...och anledningen till att jag funderade på om det skulle gå att göra var att jag tycker mig minnas att på Win2000 och/eller XP fanns det en möjlighet att göra en sådan fuling. Nu är det typ hundra år sedan och det har väl (dessbättre?) flutit en del vatten under broarna sedan dess...

  • Thedrjohn

    Jo för några år sen kunde man kringgå det mesta men de flesta säkerhetshål är igentäppta.

    Och krypteringen även i windows är nu på en nivå att alla världens superdatorer skulle typ behöva 100000 år på sig att hitta en nyckel.

  • nastyashell

    Om du ändå ska blåsa ut hårddisken, lägg in Linux Mint med Cinnamon och känn på det först. Jag gick över från Ubuntu till den disten och tycker det grafiskt är oerhört mycket bättre och snyggare. Det är precis som Ubuntu Debian-baserat så du kommer knappt märka någon skillnad under "skalet".

    Dessutom tror jag att dina besökare, om de är vana vid windows, att känna sig lite mer hemma med Mint-gränssnittet.

Svar på tråden Komma åt Admininställningar på f d jobbdator