• jeanettenettan

    Nybliven förälder

    Hej!
    Jag har nyss blivit mamma till en fin pojke som jag älskar över allt <3
    Han är idag 2 veckor.
    Jag har bara fråga till er hur såg er dag ut med en 2 veckors baby?

    Min:
    Sover länge till 9.00
    Sen består dagen av byta blöja och amma typ hela tiden, sen fastklistrad vid mig lägger ifrån så blir han ledsen. Är de normalt?

    Känns som jag inte får ngt annat gjort förutom ligga säng eller soffa och amma.
    Hur var de för er?
    När blir de lite annorlunda? Så man kan göra saker?

    Sen somnar han oftast nu bara när vi ligger ammar...är de bra?

    på kvällarna så sover han alltid med mig, ibland kan jag flytta han till nestet men oftast vakna han då.i samma säng som mig och sambon, vet de inte bra då psd...men de enda sättet få han sova nu när han liten...

    Tacksam för feedback. En orolig och första gången mamma.
    Känner som en mjölkko och bara sover lr vila i soffan ...jag som brukar städa och fixa en massa...

    Kan de vända och har ni tips?
  • Svar på tråden Nybliven förälder
  • Any80

    Hen behöver din närhet din lukt, dom känner sig så trygga. Njut nu , och det är klart att det vänder sig , min bebis är tre månader och hon sover nu i sin egen säng, förr var det hela tiden med mig,

  • jeanettenettan

    okej skönt höra trodde jag gjorde fel...då fått höra från andra "herregud du måste träna han sova själv i barnsäng...lägg ifrån han låt han gråta och gör ditt som sköta hemmet" han kommer bli mammas pojke fastklistrad hela tiden :(

  • Annelie 76

    Helt normalt. Även det där med sovandet. Min första sov inte om han inte låg på min arm. Att sova vann över psd. Så sov han hela första året, sen började han kunna ligga i egen säng i några timmar iaf. Han är nu 6 år och fortfarande närhetstörstande.

  • jeanettenettan

    Han vill inte heller ligga vagn...tänkte testa bärsjal eller sele...så jag kan börja komma ut också mer och mer.

    Han sitter dock toppen i bilbarnstol :P men jobbigt dra med sig den överallt haha

    när kunde ni börja komma ut på stan etc?
    jag rädd nu mest då han vill amma och vara nära hela tiden så har inte vågat testa mig ut på affären med honom.

    Jag vet han fortfarande bara 2 veckor men jag börjar känna mig instängd och speciellt jag inte kan göra ngt ens hemma ...känner mig värdelös. 

    Även om jag verkligen njuter av ha han i min famn och myser så gärna med han...men de kan jag inte fortsätta med hela tiden

  • annabellelee

    Ladda upp med många bra filmer och försök se det positiva och mysiga. Själv blev jag fruktansvärt rastlös av att lillen bara ville sitta i famnen. Jag ville ut och röra på mig, men han grät även i vagnen eller selen. Bara famnen dög.

    Det lättade efter 3 månader då han lärde sig sitta i sele, så jag kunde promenera och göra annat än sitta fastklistrad i soffan. Ta en runda till öppna förskolan, umgås med andra människor osv. Underbart!

    Men innan dess var han i min famn 22 h om dygnet. Det var svårt att ens hinna gå på toa.

  • EpicNurse

    Det låter helt normalt alltihop!

    Köp en sjal/sele!

    Om du är i affären och han vill äta så är det ju inte värre än att du får mata honom. Det är det smidiga med amning. Sen kan du lära dig amma i sjal/sele. Det äe supersmidigt när man är ute!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Annelie 76

    Skaffa en bärsjal eller bärsele (eller både och samt de andra varianter av bärsaker som finns). Att bära runt bebisen gör dig lite friare och när barnet är större kan du bära på ryggen. Med träning kan du amma i sjal eller sele också.

    Trikåsjal, vävd sjal eller ergonomisk sele typ Tula, Manduca eller Ergo baby rekommenderar jag varmt. Komplettera gärna med ringsjal, mei tai, onbuhimo och allt vad som finns till att bära med.

  • Praktis

    Min kille var likadan.

    Han är idag 3 månader och är otroligt nyfiken på världen och sover mellan oss i babynest.

    Gillar även nu babygymmet och babysittern.

    Min "räddning" var en vävd bärsjal.

    Jag hittade ett knyt på youtube som tillåter en att amma bara genom att dra ner/lossa på en knut.

    Kan gå runt och har båda händerna fria om han satt sig bra.

    Ang. sömnen så började han sova i nestet på min arm och sedan har vi jobbat därifrån.

    Ibland vill han prompt det idag också, då slingrar jag ur armen när han somnat bara.

    Vissa dagar ville han amma 4-5 gånger i timmen.

    Jag fick låta han äta ett bröst, byta till nästa, byta tillbaka osv för att han inte skulle gråta.

    Jag tolkade det som att han ökade produktionen.

    Han har följt alla sina kurvor fin fint.

    Grattis som sjutton :)

  • jeanettenettan

    ja jag tänkte köpa triåksjal från lennylamb ...kan de funka?

    ja jag såg massa video hur man ammar i sjal...låter som en räddning!!

    Tack för era fina peppande de är inte hopplös än då att kunna komma ut ngt i höst :P

Svar på tråden Nybliven förälder