• Äldre 10 Oct 18:10
    7730 visningar
    23 svar
    23
    7730

    Var sätta pengarna?

    Kjell2 skrev 2017-10-10 18:00:09 följande:
    Ta någon lågrisk räntefond men ej i ISK.
    Varför inte isk?
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Äldre 11 Oct 03:00
    #13
    Queennr1 skrev 2017-10-10 20:56:37 följande:
    Vaddå? Måste man först betala in för att senare få tillbaks? Närdå? Jag har bett löner dra 1500 extra varje månad dettaår för att slippa kvarskatt, menar du att jag ändå kommer att få det nu? Va fan...
    Nej, det kommer du inte. Aldrig hört talas om det LinaLusen skriver. Jag har betalat väldigt mycket extra skatt i år, just in case pga olika skatteregler i landet jag officiellt jobbar mot Sverige och de sitter så fint på skattekontot så, och jag har inte fått tillbaka en spänn, utan de kommer i så fall efter deklarationen. Jag vet en hel drös människor som sätter in extra skatt/ber arbetsgivaren/försäkringskassan att dra extra, och inte få någon tillbaka de pengarna på en gång inte. det är ju dessutom ganska vanligt här på FL att få rådet att be FK betala in extra skatt när man går på föräldraledighet.

    Och, btw, ja, du kan sätta in pengarna direkt på skattekontot, om du vill. och spärra för uttag/utbetalning, så sitter de där tills de används. Som någon skrev (var det Lina?) så är det inte längre ränta på skattekontot från och med i år tror jag, eller förra året, men det kanske inte gör dig något så länge de är trygga inför inbetalningen.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Äldre 11 Oct 03:00
    #14
    Kjell2 skrev 2017-10-10 19:10:05 följande:
    För med en lågrisk fond blir avkastningen inte många procent, 1-2%. Vinstskatten på det blir lägre en skatten på en isk som baseras på kapitalet.
    Ja, du tänker så. Ok, det är jag med på.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Äldre 11 Oct 13:37
    #17
    Queennr1 skrev 2017-10-11 09:35:15 följande:
    När får man då tillbaks pengarna som jag betalt in extra i år? Maj nästa år har jag inbillat mig? (Om det blir nåt överskott)
    Om du inte sätter en spärr får du tillbaka pengarna efter nästa deklaration. Sätter du en spärr så sitter pengarna kvar tills deklarationen efter du har lyft spärren eller begär utbetalning. OM jag fattat detta helt rätt, vill säga.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
Svar på tråden Var sätta pengarna?