• Anonym (Tuff sjukdo­m)
    Äldre 11 Oct 09:04
    1902 visningar
    1 svar
    1
    1902

    Morbus Tietze - LÅNGT

    ... en sjukdom från h*vetet. Åtminstone för mig.

    Vet knappt varför jag skriver detta, kanske bara för att få berätta? För att få klaga? Men jag tror också det kanske kan bli en aha-upplevelse eller ögonöppnare för någon eller några därute med liknande symtom och oro som jag hade en gång.

    Morbus Tietze - eller Tietzes sjukdom.

    Närmaste differentialdiagnoser: Hjärtinfarkt och kärlkramp. Likvärdiga symtom. Likvärdiga smärtor.

    Fick diagnosen första gången 2013 och hade den i 1,5 år innan den försvann. Den gången fick jag veta att det fanns 2 möjliga scenarion:

    1. Får jag inte tillbaka sjukdomen har jag fått den tillfälliga varianten.

    2. Får jag tillbaka den, oavsett om en vecka eller ett år, så är det den kroniska som kan återkomma lite när som under resten av mitt liv. (Är inte ens 30 år)

    Den kom tillbaka för ett par veckor sen. Woho.

    Och vad är det för nåt? Undrar alla. Jo, inflammation i brosken som förbinder revbenen med bröstbenet. Låter ju inte så farligt? Men fy sjutton vad fel jag hade. Kan drabba ett eller flera revben, främst vänster sida av bröstkorgen, vilket gör att många med sjukdomen istället tror att de har ett hjärtfel. Kan vara bra att veta - alla ni som lider av värre bröstsmärtor över hjärtområdet - be att få kolla upp om ni har Tietzes sjukdom. Den är ovanlig, okänd för de flesta och bara vagt bekant klingande för vissa sjuksköterskor och läkare.

    Hur får man det från första början? Oklart på många sätt. Våld mot bröstkorgen kan orsaka det, men annars är det mer forskares och läkares gissningar och antaganden om att psykisk och fysisk stress kan vara anledningen till att det utvecklas. Om kroppen på något vis chockas.

    Och hur känns det? Som om du ska dö, typ? Så förbaskat ont att du tror du ska stryka med.

    Smärtorna är måttliga till svåra. De är krampande, huggande, molande, värkande. Kan ofta stråla upp i vänster axel och ut i vänster arm (vilket är anledningen till att läkarna alltid vill göra omfattande hjärtundersökningar för att kunna utesluta hjärt/kärlsjukdomar). Det gör ont när du andas, hostar, nyser. När du rör dig - främst i överkroppen och när du använder vänster arm. Ibland kan smärtorna vara så skarpa att du blir yr och svimmar. Hyperventilering och hjärtklappning hör till de vanligaste symtomen, förutom smärtan.

    Behandling? Smärtstillande + antiinflammatoriskt under lång tid, minst nån månad. Helst sjukskrivning en tid då tunga lyft, komplexa eller kanske statiska rörelser och liknande som man kan ha i arbetet kan förvärra och dryga ut sjukdomsförloppet. I mitt fall har jag valt att fortsätta jobba - för att psykiskt hålla mig ovanför ytan. Det kan vara smärtsamt, tärande, men jag känner mig i alla fall med i livet. Några på jobbet har involverats i min sjukdom och finns där om jag behöver hjälp.

    Senare, när smärtlindringen uppnått tillräcklig effekt kan man gå till sjukgymnast för träningsprogram.

    Smärtlindring finns i många varianter. Jag har valt en något svagare variant eftersom jag vill kunna arbeta och köra bil. Medicinen tar bort udden av allt, men istället kan jag få smärtvågor som slår ut mig ibland. Jag har bra och dåliga dagar.

    Hur länge behöver man stå ut? Det är inte ovanligt att det tar omkring ett år eller mer innan allt går tillbaka och försvinner - för den gången. I mitt fall går jag med den tunga vetskapen att jag kommer att ha så här ont länge nu. Och jag vet att det kommer tillbaka i framtiden, att jag blir aldrig helt fri från det.

    Men jag vet åtminstone att jag har ett friskt hjärta.

  • Svar på tråden Morbus Tietze - LÅNGT
  • Anonym (Tror)
    Sat 17 Aug 2019 21:38
    #1

    Haft problem med smärta/obehag i ca 4-5 månader. Det är inte så att jag inte klarar av att lyfta tungt eller något men kan inte ligga eller ha något som trycker på vänster sida. Läkaren sa att jag hade detta. Men jag är osäker. Har fått som en inåtbuktning vid några revben. Ska nu efter många läkarbesök få göra en mr.

    Hur går de för dig nu? Syns de något på dig eller bara smärta?

Svar på tråden Morbus Tietze - LÅNGT