• Äldre 11 Oct 20:13
    7340 visningar
    23 svar
    23
    7340

    Stor, lugn innekatt?

    Funderar på katt.. Bor i lägenhet med balkong, 75 kvadratmeter, tillsammans med mina två barn. Skulle vilja ha en stor, lugn katt. Jag jobbar heltid men har nära till jobbet. Kan en katt klara sig själv på dagarna när jag är på jobbet och barnen i skolan? Eller bör man då ha två katter så de får sällskap av varandra?

    De två raser jag hittat som verkar intressantast är Ragdoll och Maine coon. Någon med erfarenhet av dessa raser?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-14 06:40
    Lutar mer och mer åt att titta på två vuxna katter. Vad bör jag tänka på? Här tar jag tacksamt mot alla tips och råd. Om hur man tar hand om katterna när de precis kommer till sitt nya hem, vad som bör införskaffas osv.
    Och hur gör jag med balkongen? Tänkte sätta nät så de kan vara där ute också om de vill.

  • Svar på tråden Stor, lugn innekatt?
  • Anonym (J)
    Äldre 11 Oct 20:24
    #1

    Sibiriska katter är stora och lugna och väldigt fina katter.

    Jag har 4. ;)

  • Äldre 11 Oct 20:38
    #2

    Jag har två Ragdolls. Har dock lånat ut den ena då de efter några år inte längre trivdes tillsammans. Så ska du ha två skulle jag satsat på två ur samma kull så de är vana med varandra från början. Suuuupermysiga katter, stora och gosiga. Däremot är det ju individer så alla ragdolls är inte lugna. En av mina är lugn (han vi har kvar) och den andra är det fart och bus i jämt och ständigt.

  • Äldre 11 Oct 20:50
    #3

    Skaffa två, framför allt om de är unga. De har stor glädje av varandra och framförallt ungar behöver närhet och aktivering som du inte kommer kunna ge om du är borta på dagarna. Det är inte mycket mer jobb med två.

    Håller med om att ragdolls skulle vara ett bra alternativ på stor och lugn, men många andra raser klarar utmärkt att vara innefatta om de inte vet något annat. Kolla gärna med ett katthem.

  • Anonym (Mink)
    Äldre 11 Oct 20:53
    #4

    Min bror har en ragdoll och en siames som innekatter. De är ensamma hemma på dagarna. De får gå ut i koppel och verkar trivas med livet och bråkar inte det minsta. Sover urgulligt på varandra.

  • Anonym (P)
    Äldre 11 Oct 20:59
    #5
    Anonym (J) skrev 2017-10-11 20:24:27 följande:

    Sibiriska katter är stora och lugna och väldigt fina katter.

    Jag har 4. ;)


    Är dina lugna? Det är ju en väldigt aktiv ras, och min (3år) är långt ifrån lugn och kräver mycket aktivering för att må bra. Så jag skulle inte rekommendera en sibirisk katt ts om du söker en lugn katt, även om det är en fantastisk ras! Många långhåriga katter kräver dessutom daglig pälsvård.
  • Anonym (kattä­gare)
    Äldre 11 Oct 21:41
    #6

    Jag har både Ragdoll och Sibirisk katt.

    Min ragdoll är myyycket lugnare! Låter som den perfekta katten för er. Min ragdoll tycker om att ta det lugnt, ligger gärna bredvid oss i soffan eller i klösträdet, är social men aldrig jobbig, han kommer gärna fram och nosar på gäster men skulle aldrig hoppa upp i en främlings knä. Han kan lite enkla tricks som sitt och vacker tass, väntar lugnt på en godisbit och skulle aldrig nafsa på handen. Han är också alltid lugn när det gäller att klippa klor eller duscha, sitter snällt och väntar tills man är färdig, även om han dock kan gnälla lite ibland, men sprattlar aldrig när man håller i honom. Ragdollen tycker om att sova i sängen med oss, men gärna nere vid fotändan. Ibland vill han sova själv men kommer oftast och "säger gondatt" med lite gos innan han lunkar vidare till soffan eller klösträdet. 

    Min sibiriska katt å andra sidan är betydligt vildare. Han är mycket mer social, kan klättra på en, vill gärna hoppa upp i knät, vill bli buren eller ligga i famnen för att bli kliad. Han "pratar" mycket mer, han kommer och jamar när han vill ha mat eller bli upplyft. Sibiren är mer fysisk också, kan hoppa upp på höga möbler, vill sitta högt uppe och spana, springer runt lite mer, busar med leksaker och är oftast den som tar initiativ att busa med kattkompisen. Sibiren är även lite "smartare", han kan öppna stängda dörrar, tar sig in i lådor och upp på höga hyllor. Han kräver lite mer utmaningar, vill gärna lära sig tricks och lekar. Han är ivrig när det kommer till mat och räds inte att hoppa upp för att nalla en bit från köksbänken om man håller på med något kött eller skinka. Men det finns ju såklart många kattraser som är mycket mer aktiva än en sibirisk katt ändå.. Dock anses väl de flesta katter vara rätt aktiva om man jämför med en ragdoll.

    Vill ni ha en lugn och go katt så skulle jag rekommendera ragdoll

  • Anonym (kattä­gare)
    Äldre 11 Oct 21:45
    #7

    Glömde två saker:

    Sibiriska katter sägs ju vara ganska lika Maine Coon och Norsk skogkatt. De är ju alla tre "stora naturkatter". Han inte personligen någon erfarenhet av maine coon eller norsk skogkatt, men kan tänka mig att de är ganska lika i temperamentet som en sibir.

    Pälsvården är också mycket mer krävande på min sibiriska katt. Han får mer tovor och pälsen kan se smutsig ut snabbare, behöver badas med jämna mellanrum och särskilt vid pälsbyten (vinterpäls/sommarpäls). Medan min ragdoll har knappt haft en tova. Hans päls alltid silkeslen och sval, och ser bäst ut om jag låter honom ta hand om den själv.

  • elyse
    Äldre 11 Oct 21:49
    #8

    Vi har två Ragdolls och min svägerska två Maine Coons. Just de värv katterna är väldigt lika. Stora och tycker om att ta det lugnt. :)

  • Anonym (ace)
    Äldre 12 Oct 04:28
    #9

    Jag har 3 MCO. De är stora, lugna och mycket keliga. Den ena sitter som ett plåster från jag kommer innanför dörren tills jag kommer hem igen. Den andra älskar alla utom mig, kommer och gosar och fläker ut sig för gäster, hantverkare, brevbäraren, ja alla! Utom mig då. Den tredje är lite mer reserverad, han vill gärna vara med i samma rum, sitter brevid i soffan eller köket men inte i knät som den första ska göra 24/7.


    Alla tre är ganska lugna och stillsamma nu som vuxna (om jag inte plockar fram tonfisken...), men som kattungar, ca 1-1.5 år var det ganska vilda. Fast det är klart, de kör kanske ett galenpanna-race per dygn.

  • Äldre 12 Oct 05:46
    #10

    Har huskatter själv men vill slå ett slag för att skaffa två snarare än en. Jag hade en (innekatt) tidigare och hade nästan konstant dåligt samvete över att han var ensam hela dagarna.

    Har nu två brödrar och det är så fint att se vilket utbyte de har av varandra. Givetvis kräver de fortfarande aktivering, gos osv men jag slipper känna mig som ett odjur när jag är på jobb:)

Svar på tråden Stor, lugn innekatt?