• hipsterpappan

    Bör Sverige tillåta månggifte?

    Islamologen Suad Muhamed vill att det ska bli tillåtet med månggifte i Sverige . Hon kommer själv från en familj där pappan hade tre fruar men är det något som borde vara tillåtet här och isf varför? Hittills är det bara Centerpartiet som inte säger nej men med en muslimsk växande väljargrupp kanske även andra partier ställer sig bakom framöver? Så bör det vara tillåtet och om inte hur ska vi handskas med månggifte som ingås i andra länder?
    svt.se/nyheter/inrikes/hennes-pappa-hade-flera-fruar-borde-vara-tillåtet-med-månggifte-i-sverige

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-12 06:38
    Av en tillfällighet en debattartikel i dagens Aftonblad
    aftonbladet.se/debatt/a/2L0La/manggifte-i-sverige--ni-maste-se-fortrycket

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör Sverige tillåta månggifte?
  • Kusin Krakel

    Lite nyfiken gällande alternativ 3. Kan äktenskap med flera personer vara giltigt rent juridiskt utan att ändra äktenskapslagstiftningen i övrigt? Jag menar är lagstiftningen som den ser ut nu tillämpbar på fler än två peesoner?

  • hipsterpappan
    Kusin Krakel skrev 2017-10-12 05:15:17 följande:

    Lite nyfiken gällande alternativ 3. Kan äktenskap med flera personer vara giltigt rent juridiskt utan att ändra äktenskapslagstiftningen i övrigt? Jag menar är lagstiftningen som den ser ut nu tillämpbar på fler än två peesoner?


    Som vanligt har regeringen tillsatt en utredning efter det uppmärksammade fallet med mannen som lever med tre fruar i Nacka och som fick tre lägenheter för sin familj och sina sexton barn.
  • Carambolan
    hipsterpappan skrev 2017-10-12 05:21:04 följande:

    Som vanligt har regeringen tillsatt en utredning efter det uppmärksammade fallet med mannen som lever med tre fruar i Nacka och som fick tre lägenheter för sin familj och sina sexton barn.


    Det låter extremt snabbt jobbat. Har du länk till utredningsdirektivet? Hittar inte på hemsidan.
  • Kusin Krakel
    Carambolan skrev 2017-10-12 05:47:30 följande:

    Det låter extremt snabbt jobbat. Har du länk till utredningsdirektivet? Hittar inte på hemsidan.


    Det verkar vara så att Skatteverket ska göra en kartläggning av månggifte i Sverige (bigami, polygami). Som jag förstår är syftet just att kartlägga läget och bland annat se hur många barn som är berörda med anledning av att månggifte är förbjudet i Sverige.

    Någon utredning i syfte att undersöka möjligheter att legalisera månggifte verkar inte alls vara på gång vad jag kan se.

    Det verkar vara så att det finns motsägelsefull lagstiftning kring månggifte. Å ena sidan är det förbjuder och straffbart, å andra sidan finns det bestämmelser som säger att om man kommer från ett annat land och gift sIg för länge sedan ska vi respektera varandras lagstiftning.

    En kartläggning kan ju efterföljas av en utredning angående ändring i lagen men utredningens syfte i ett sånt läge (om det skulle beslutas om utredning i ett senare skede) behöver ju inte alls ha intiktningen att möjliggöra månggifte utan skulle lika väl kunna handla om motsatsen. Så att det finns något påbörjat arbete från regeringshåll för att utreda ändring i lagstiftningen för att tillåta månggifte kan jag inte se. Syftet enligt Fritzon är att det "godtyckande" som finns inom området ska försvinna (det vill säga kring situationen att man kan godkännas som gift med flera om det skett för länge sen i ett annat land, yrots att det är förbjudet i Sverige och trots att det är förbjudet även om man reser till ett annat landoch gifter sig).

    Anledningen till kartläggningen är dock inte det uppmärksammade fallet, enligt Fritzon, utan har varit bestämt ett tag, men nu var ett bra tillfälle att informera om den.
  • Carambolan

    Tack Kusin Krakel! Det lät rimligare. Bra med en kartläggning. Att månggifte är olagligt men inte upphävs när de ingåtts utomlands kan jag tänka mig kan få många knasiga följdeffekter gällande arv, föräldraskap, bodelning vid skilsmässa etc.

    Jag kan väl tycka att en utredning av tvåsamheten i äktenskapsbalken vore på sin plats och möjligen sambolagen och föräldrabalken i samma svep. Det skulle då inte begränsas till folk som av religiösa eller kulturella skäl vill ha flera fruar, utan även blidka exempelvis den relativt stora polyamori-svängen och alla samkönade föräldrapar som vill att barnets biologiska förälder också ska finnas med i bilden.

  • Anonym (frank)

    Javisst, varför inte. Förstår inte vad staten har att göra med hur folk väljer att strukturera sina relationer.

  • Mandel

    Så länge alla inblandade är med på det hela så tycker jag att folk får göra precis som de vill. 
    Vill man gifta sig med med flera män och/eller kvinnor så tänker inte jag lägga mig i det så länge alla inblandade är glada och nöjda frivilligt!
    Och det ska så klart vara ok att ha 4 makar likväl som 4 fruar! Eller om man vill ha 2 makar och 2 fruar i samma familj osv.

    Däremot ser jag det som en fördel då alla i familjen faktiskt ärver varandra och blir försörjningsskyldiga gentemot varandra.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

    Så länge alla inblandade är med på det hela så tycker jag att folk får göra precis som de vill. 
    Vill man gifta sig med med flera män och/eller kvinnor så tänker inte jag lägga mig i det så länge alla inblandade är glada och nöjda frivilligt!
    Och det ska så klart vara ok att ha 4 makar likväl som 4 fruar! Eller om man vill ha 2 makar och 2 fruar i samma familj osv.

    Däremot ser jag det som en fördel då alla i familjen faktiskt ärver varandra och blir försörjningsskyldiga gentemot varandra.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Carambolan

    Det är väl inte så mycket en naturlig konstruktion som en praktisk social konstruktion i ett samhälle som länge värnat om arvsrätten och att kunna säkerställa svärdssidans fortlevnad. Börjar man acceptera det som en förlegad konstruktion så kanske tanken på äktenskapet som ett civilrättsligt avtal mellan två eller flera parter också blir lite mer lättsmält

Svar på tråden Bör Sverige tillåta månggifte?