• sextiotalist

    Anka utan frukt eller sött

    Jag ska hjälpa sonen med att göra en ankrätt, han har en hel i frysen (som han fått)
    Tyvärr innehåller de recept jag googlat på mycket tillsatt sötma i form av frukt eller honung, något som jag och sonen tycker riktigt illa om.
    Finns det någon som vet ett bra recept på anka utan äpple, apelsin, honung eller något annan frukt/sötma

  • Svar på tråden Anka utan frukt eller sött
  • BossHoss
    sextiotalist skrev 2017-10-12 13:48:33 följande:

    Jag ska hjälpa sonen med att göra en ankrätt, han har en hel i frysen (som han fått)
    Tyvärr innehåller de recept jag googlat på mycket tillsatt sötma i form av frukt eller honung, något som jag och sonen tycker riktigt illa om.
    Finns det någon som vet ett bra recept på anka utan äpple, apelsin, honung eller något annan frukt/sötma


    Jag har generellt ingen aning, men har ätit anka på thai/asiatisk restaurang som i alla fall inte smakade som det tillsatts något sött så kanske där..

    googlade lite snabbt på "thai anka" och såg något recept som inte innehöll massa sötsaker, kanske lite matsocker eller vindruvor men sådant kan man ju lätt ta bort från recept..
  • Duckan

    Crispy duck kanske kan vara något? Såg ett recept och där hade de honung i, men det går säkert att ta bort det.
    Väldigt gott är det i alla fall.

  • Adam11

    Skär ut brös fileerna packa ihop dom tätt frys ett dygn 
    Ta ut låt tina 2 timmar
    Skär nu tunna skivor i det halvfrusna köttet
    Stek köttet i stekpanna 
    Nu måste man bestämma vilken sås som ska tillredas 
    Gör såsen (i mittfall så blir det svampsås eller rödvinssåsl 

  • klyban
    Adam11 skrev 2017-12-05 02:05:51 följande:
    Skär ut brös fileerna packa ihop dom tätt frys ett dygn 
    Ta ut låt tina 2 timmar
    Skär nu tunna skivor i det halvfrusna köttet
    Stek köttet i stekpanna 
    Nu måste man bestämma vilken sås som ska tillredas 
    Gör såsen (i mittfall så blir det svampsås eller rödvinssåsl 

    Varför ha så tunna skivor?
    Och är det inte enklare och lägga in ankan en kort stund, så den blir styvare för såpass tunt skivat att man måste frysa den först?

    Själv föredrar jag medium på min anka, så tyvärr är detta inte aktuellt för min del och tunna skivor.
    Kanske en wok skulle det var en idé.
    En av mina favorit anka recept är Pato al Jerez, innehåller varken frukt eller sött(mer än morötter).
    Och är galet gott, och länk finns ovan.


    hur många meter var det?
  • sextiotalist

    Tack för tipsen, ankan är tillagad och uppäten. Vi kom överens om att fylla den med svamp, lök och kryddor, helsteka den i ugnen och sedan gjorde en god sås och rösti till. Alla blev mätta och belåtna

  • klyban
    sextiotalist skrev 2017-12-06 08:09:13 följande:
    Tack för tipsen, ankan är tillagad och uppäten. Vi kom överens om att fylla den med svamp, lök och kryddor, helsteka den i ugnen och sedan gjorde en god sås och rösti till. Alla blev mätta och belåtna

    Köp mer anka NU!!! Skrattande

    Netto hade alltid filéer som var billiga och goda, och bättre smak och konsistens än en del dyra märken.
    Nu har dom bytt till annat märke som jag inte testat än.

    Men känner man någon som har myskankor, så se till och få en anka av dom eller många Flört
    Då det är enligt mig den ankan som smakar allra bästa.
    Och skaffar man levande av dessa, så var beredd på minst tre kullar per år på en hanne två honor.
    Borde bli en typ runt 40st.
    Gud vad jag saknar dessa små godingar.


    hur många meter var det?
  • sextiotalist
    klyban skrev 2017-12-06 15:34:51 följande:

    Köp mer anka NU!!! Skrattande

    Netto hade alltid filéer som var billiga och goda, och bättre smak och konsistens än en del dyra märken.
    Nu har dom bytt till annat märke som jag inte testat än.

    Men känner man någon som har myskankor, så se till och få en anka av dom eller många Flört
    Då det är enligt mig den ankan som smakar allra bästa.
    Och skaffar man levande av dessa, så var beredd på minst tre kullar per år på en hanne två honor.
    Borde bli en typ runt 40st.
    Gud vad jag saknar dessa små godingar.


    Då får jag äta ankan själv ;). Sambon vägrar
  • klyban
    sextiotalist skrev 2017-12-06 15:42:10 följande:
    Då får jag äta ankan själv ;). Sambon vägrar

    OJ Förvånad
    Jag tycker anka är så jävla gott, ätit många kg myskanka.

    Kom på att jag gjort en cognacsbaserad sås också, men det receptet kan jag inte.
    Men morsan har nog det.
    Men för mig den innehöll en del apelsinzest och en mindre mängd pressad apelsin.
    Även om den har sött i sig och frukt, så är cognacen dominant med en rätt kraftig syra, så misstänker en del vinäger/ättika också.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Anka utan frukt eller sött