• Äldre 12 Oct 21:24
    1466 visningar
    13 svar
    13
    1466

    Årets första fall av vinterkräksjukan har registrerats hos Folkhälsomyndigheten

    Årets första fall av vinterkräksjukan har registrerats hos Folkhälsomyndigheten
    Det är dags att börja förbereda sig på årets värsta smitta – vinterkräksjukan. I säsongens första veckorapport hos Folkhälsomyndigheten har nämligen de första fallen av Calicivirus, som orsakar vinterkräksjukan, registrerats. 

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden Årets första fall av vinterkräksjukan har registrerats hos Folkhälsomyndigheten
  • Hamed
    Äldre 12 Oct 21:25
    #1

    Hej!
    Jag kan tipsa om att dricka varm pepparmintte, t.ex. tepåsarna som säljs på Lidl, utan socker, men extra utspätt med kokande vatten. Det är ju vetenskapligt bevisat att pepparmint har samma effekt som antibiotika utan sidoeffekter alls. D.v.s. kan döda eller neutralisera bakterierna ganska snabbt.
    Lycka till!

  • Äldre 12 Oct 21:25
    #2

    "Försök att få ditt barn att dricka mer ? genom att exempelvis ge saft, läsk och glass."

    ???

    Vad är det för fel på vatten?

  • Äldre 12 Oct 21:27
    #3
    Sunda vanor skrev 2017-10-12 21:25:51 följande:

    "Försök att få ditt barn att dricka mer ? genom att exempelvis ge saft, läsk och glass."

    ???

    Vad är det för fel på vatten?


    Om ungen inte vill dricka så är det klart lättare att locka med lite saft eller dyl.

    Anything that works is better than everything that doesn't.....
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Äldre 12 Oct 21:34
    #4
    Hamed skrev 2017-10-12 21:25:49 följande:
    Hej!
    Jag kan tipsa om att dricka varm pepparmintte, t.ex. tepåsarna som säljs på Lidl, utan socker, men extra utspätt med kokande vatten. Det är ju vetenskapligt bevisat att pepparmint har samma effekt som antibiotika utan sidoeffekter alls. D.v.s. kan döda eller neutralisera bakterierna ganska snabbt.
    Lycka till!
    Mm, fast vinterkräksjukan kommer från virus. Givetvis kan man dricka pepparmintte om det känns bättre, eller svälja vitpepparkorn om man tror på det, men bäst är noggrann hygien och lite tur.
  • Äldre 12 Oct 21:43
    #5
    Ellie skrev 2017-10-12 21:34:07 följande:
    Mm, fast vinterkräksjukan kommer från virus. Givetvis kan man dricka pepparmintte om det känns bättre, eller svälja vitpepparkorn om man tror på det, men bäst är noggrann hygien och lite tur.
    Allra bäst är nog att vara immun =P
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Äldre 12 Oct 22:51
    #6

    Varför registreras det hos folkmyndigheten ? det är väl inte direkt livshotande eller? Nått inom djupt inom mig hatar gnäll från förkylda människor..

  • Hamed
    Äldre 12 Oct 23:22
    #7
    Ellie skrev 2017-10-12 21:34:07 följande:
    Mm, fast vinterkräksjukan kommer från virus. Givetvis kan man dricka pepparmintte om det känns bättre, eller svälja vitpepparkorn om man tror på det, men bäst är noggrann hygien och lite tur.
    Då är lösningen att stärka immunförsvaret genom att dricka lite  färskpressad vitkålsjuice (mindre än 1 dl för en vuxen) ,, t.ex. genom att blanda med apelsinjuice.
  • Äldre 13 Oct 00:59
    #8
    Aniiee skrev 2017-10-12 21:43:15 följande:
    Allra bäst är nog att vara immun =P
    Precis trots 3 barn som alla går på dagis eller skola så peppar peppar har vi alltid klarat oss utan att dricka eller äta nåt speciellt för att slippa få det.
    Men sen som Ellie skriver så hygien och lite tur kommer man långt med också.
    Ingen i vår familj har drabbats av vinterkräksjukan nån gång och vi låser inte in oss eller springer och gömmer oss för det..

    Men bara för jag skriver så kanske vi åker på det rejält i år
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Äldre 13 Oct 01:48
    #9

    Då var jag först ut då

  • Äldre 13 Oct 10:30
    #10
    Aniiee skrev 2017-10-12 21:27:31 följande:
    Om ungen inte vill dricka så är det klart lättare att locka med lite saft eller dyl.

    Anything that works is better than everything that doesn't.....
    Om det funkar för dig att ge dina barn sockrat vatten (saft och läsk) så är det väl bra. Har dock svårt att förstå att man rekommenderar produkter med tillsatt socker när det finns naturligt söta produkter såsom färskpressad fruktjuice och hemmagjorda smoothies (så man vet vad de innehåller) om nu barnet inte vill dricka vanligt vatten.

    Recept på enkel smoothie:
    1 dl frysta bär (t.ex. jordgubbar, hallon, blåbär)
    1 banan
    2-3 dl vanilj yoghurt
    2-3 dl mjölk
    Mixa med stavmixer
  • Äldre 13 Oct 10:34
    #11

    Hoppas sonen har ärvt min resistens mot både magsjuka och kräksjuka

  • Äldre 13 Oct 10:39
    #12
    Jheld skrev 2017-10-13 10:30:38 följande:
    Om det funkar för dig att ge dina barn sockrat vatten (saft och läsk) så är det väl bra. Har dock svårt att förstå att man rekommenderar produkter med tillsatt socker när det finns naturligt söta produkter såsom färskpressad fruktjuice och hemmagjorda smoothies (så man vet vad de innehåller) om nu barnet inte vill dricka vanligt vatten.

    Recept på enkel smoothie:
    1 dl frysta bär (t.ex. jordgubbar, hallon, blåbär)
    1 banan
    2-3 dl vanilj yoghurt
    2-3 dl mjölk
    Mixa med stavmixer
    Det kan ju kännas lite väl mastigt med en smoothie när man är magsjuk. Då kan det bästa istället vara en enkel isglass eller lite saft. Vatten är ju ok, men kanske inte som enda ersättning. Man behöver få i sig socker (och salt) också. På så vis är vätskeersättning perfekt, men det smakar inget vidare. Vill dina barn dricka juice och smoothie när de är magsjuka är väl det bra, men många mår illa av det.
  • Äldre 13 Oct 10:40
    #13

    Vi har aldrig haft annat än vanlig magsjuka så jag börjar tro att vi är immuna.

Svar på tråden Årets första fall av vinterkräksjukan har registrerats hos Folkhälsomyndigheten