• BellaBoll77

    Flytta till Oslo med barn

    Vi funderar på att flytta till Oslo nästa år och har lite frågor kring det, som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

    Skola: Måste man anmäla/ansöka till skolan på våren, för start på höstterminen? Eller kan man kontakta skolan under sommaren? Det är ju svårt att vet vilken som är aktuell, innan man hittat boende.  

    Dagis/förskola: Då anmäler man på våren, som jag har förstått det, för start på hösten? Eller?

    Områden: Vi vill bo i villa/radhus lite utanför stan. Inte västsidan, då vi vill ha det smidigt när vi åker hem till Sverige. Har tittat på Nordstrand exvis som jag förstått är ett bra område. Hur är det med Munkerud, Manglerud, Oppsal, Trasop och Lambertseter? Är det bra och trygga områden för barn, med bra skolor? Har hört att vissa delar i östra Oslo är mindre bra.

    Jobb: Hur ser arbetsmarkanden ut för naturvetare (mikrobiologi,toxikologi)?

    Tacksam för alla svar och tips! :)

  • Svar på tråden Flytta till Oslo med barn
  • daimstrut

    Angående barnehage så söker du om det senast 1 feb eller 1 mars (olika i olika kommuner) för att vara garanterad plats från 15 augusti. Man brukar kunna välja 4-5 barnehager så det är ju en fördel att veta vilket område ni kommer att bo i. I områden med stor press är det dock inte säkert att man går någon av de man valt. Det går att få plats senare och ringa runt till de privata barnehagene också (lättare att få plats för barn över 3 är min uppfattning) men bäst är ju om man söker i hovedopptaket som det kallas.

    Skolor tror jag inte har samma krav. I Norge hör bostadsområdena till en skolekrets (dvs så som det var i Sverige förr) och alla barn går då i stort sett på den skolan. Bor du inom skolekretsen så måste de erbjuda plats.

    Skolplikt från sex år men påminner mycket om förskoleklass. Dock läxor.

    Bor själv i en annan del av Norge så vet inte så mycket om områdena men tror de är bra (men dyra!).

  • Margaux

    Jag bor i Oslo så kan möjligen hjälpa med lite tips.
    Om ni måste köra bil till/från jobb hade jag absolut inte valt Nordstrad. Sjukt jobbiga köer. Manglerud har bra skola med internationellt program(engelska). Även bassäng och andra bra saker. Dit hör barn från Manglerud och Abildsø. Ekeberg skole har också bra rykte vad jag vet. Nordstrand är jättefint och passar säkert om ni kan pendla med t-bana.
    Brynseng skole är helt nybyggd och ligger nära centrum men ut mot öst.
    Jag personligen hade kollat så att ni inte hamnar i en allt för invandrartät skola, lite getto varning i några områden.
    Helt motsatt i väst och det är nästan ännu värre. Homogent helvitt och hög statusfokus.
    Rent krasst påverkar inte "sida" på stan så mycket körtiden till Sverige. Ni vill ändå inte köra i rushen. Så 15-20min extra är inte så mycket att bråka om.

  • Margaux

    Prisnivån är som någon säger rätt hög om ni tänker köpa hus. Runt 10-12mill för en vettig villa. 7-9 för ett radhus nära centrum....

  • svorsk

    Det är lite variation på de områdena du räknar upp, men också i huspriser förstås. Kolla upp att ni kommer att ha råd att bo där ni vill. Just nu ligger det många hus ute på finn.no, du kan se vad priserna ligger på i de olika områdena. 
    Det finns mer prisvärda områden ute åt väster (men kolla pendlingstider på google maps). Det är vanligt att folk hyr ut ett rum/lägenhet i huset för att finansiera sina huslån, detta ger dig kanske 8-10 000 nok skattefri inkomst i månaden men priserna är redan justerade efter detta tyvärr. 

    Arbetsmarknaden är god, men lönerna kanske inte är riktigt lika bra som det kan se ut. Du kan kolla på fackföreningen Teknas lönestatistik vad som är rimligt. Vi har en hushållsinkomst på ca 1.3 miljoner och det känns för lite för att kunna bo där vi vill

  • BellaBoll77

    Tack för alla svar! Uppskattas verkligen!! Vi funderar nu även på västsidan, det kanske inte gör så mycket på körtiden när man ska till Sverige... och det breddar ju sökområdet lite när man ska hitta bostad :). Det verkar finnas många lite lugnare områden där. Finns det något speciellt område i väst som rekommenderas eller INTE rekommenderas? Tar man tåget in till stan så tar det ju inte så lång tid. Vill inte vara beroende av bil och köer.

  • BellaBoll77

    Börjar nu fundera på andra områden.... Någon som vet hur det är i Ski, Oppegård eller Kolbotn? Är det trygga områden? Är det områden inom dessa områden som är stökigare? Är skolorna bra? Någon skola som kan rekommenderas? Tacksam för alla svar!

  • Margaux

    Tror det är lugna och bra områden! Är inte så gott känd utanför stan bortsett från typ Bærum och Asker.

    Vi bor i centrum så vet inte alls hus skolorna är i de områden du räknar upp.

Svar på tråden Flytta till Oslo med barn